מחזורי המסחר במניות בלוקצ'יין כריה ממשיכים לרדת

שווי החברה נחתך ב-50% מהשיא ■ בעל השליטה בחברה אמר אתמול כי "מחיר המניה מוכיח שהשוק מאמין בה" ואולם, נתוני המסחר בחודשיים האחרונים, מציגים תמונה שונה

רועי סבג / צילום: איל יצהר
רועי סבג / צילום: איל יצהר

מסיבת העיתונאים שקיימה אתמול בתל-אביב חברת בלוקצ'יין כריה (לשעבר "משאבי טבע"), וביקורם בישראל של מנכ"ל ומייסד החברה, רועי סבג, ושותפיו מחברת בקבון הקנדית, זכו לתשומת-לב תקשורתית, אבל כנראה פחות הרשימו את המשקיעים בבורסה.

אתמול (ג') ירד מחירה של מניית בלוקצ'יין כריה ב-4.5% במחזור מסחר של כ-1.5 מיליון שקל, למרות הכרזתו של סבג, שעליה דיווחנו ב"גלובס", על כוונתו לרשום את החברה למסחר בבורסת טורונטו ובנאסד"ק בעוד חמישה חודשים. היום המשיכה המניה לרדת, ועד לשעה 15:00 איבדה כ-7% במחזור מסחר נמוך יחסית, של כ-1.3 מיליון שקל.

למדיניות האגרסיבית שהוביל בחודש האחרון יו"ר רשות ניירות ערך היוצא, פרופ' שמואל האוזר, נגד מניות חברות הבלוקצ'יין, ולהחלטת הבורסה בתל-אביב שלא לכלול את מניית בלוקצ'יין כריה במדדי הבורסה, היתה ללא ספק השפעה מצננת על המסחר במניות החברה, שצנחו בכ-50% מאז 11 בדצמבר, אז נסחרה במחיר שיא של כ-65 שקל ולפי שווי שוק של כ-965 מיליון שקל.

ב-12 בדצמבר נסחרה המניה במחזור שיא של כ-78 מיליון שקל, ובאותו יום צנח מחירה ב-54%. למחרת זינק מחיר המניה בכ-74%, ומאז מחזורי המסחר שלה ירדו והלכו. מבחינה כספית, מחזור המסחר היומי במניה ירד ב-98% משיאו באמצע דצמבר, והיום היא נסחרה לפי שווי שוק של כ-475 מיליון שקל.

במסיבת העיתונאים אתמול הופיע סבג יחד עם מייסדי בקבון, ובהם המנכ"ל אמיליאנו גרוצקי והיו"ר ניקולאס בונטה. סבג וגרוצקי הציגו, בין השאר, את פעילות הכרייה של מטבעות קריפטוגרפיים של בקבון, הנעשית באמצעות חוות השרתים של ביטפארמס בקוויבק שבקנדה. הם סיפרו כי הכנסותיה של בקבון מפעילות זו הסתכמו ב-3 מיליון דולר בנובמבר האחרון, ב-7.6 מיליון דולר בדצמבר וב-7.3 מיליון דולר בינואר. על פי המצגת של בקבון, הוצאותיה התפעוליות של פעילות זו באותה תקופה הסתכמו בממוצע בחצי מיליון דולר בחודש.

החברה ציינה גם, כי ארבע חוות השרתים הפעילות שלה צורכות כיום חשמל בהיקף של 27.5 מגוואט, וכי היא מתכננת להקים ארבע חוות נוספות בקנדה בשנה הקרובה, ולהגיע לצריכת חשמל של כ-180 מגוואט עד דצמבר 2018. צריכת החשמל, כפי שהסבירו אתמול מייסדי בקבון, היא ההוצאה העיקרית בפעילות של כריית מטבעות קריפטוגרפיים, הכרוכה בשימוש בכוחות מיחשוב רבים.

ביחס לעסקת המיזוג הצפויה בין בלוקצ'יין כריה לבקבון, אמר אתמול סבג: "אנחנו מצפים להליך האישור הסופי של העסקה, שיתקיים באסיפת בעלי המניות ב-18 בפברואר, ובמהלכה בלוקצ'יין כריה תהפוך לבעלים של בקבון ומייסדי בקבון ימונו לחברי הנהלה". לדבריו, "מחיר המניה של בלוקצ'יין כריה נותר יציב - דבר המוכיח שהשוק מאמין בחברה ומתמחר את המניה בצורה הוגנת".

לגבי החלטותיה של רשות ניירות ערך בנוגע לחברות בתחום הבלוקצ'יין, אמר סבג: "אני יכול להבין את הרצון של רגולטור להגן על המשקיעים. אבל אני חושב שהייתה אי הבנה לגבי התוכניות של החברה. לדעתי, המגבלה שקבעה רשות ניירות ערך, של הון עצמי בהיקף מינימלי של 100 מיליון שקל לחברה בתחום הבלוקצ'יין שרוצה להיסחר בבורסה, היא בגדר אפליה, וזאת החלטה פוליטית. בכל מקרה, לא נהסס להפוך את בקבון לחברה ציבורית. לבלוקצ'יין כריה ולבקבון יש כיום הון משותף של כ-41 מיליון דולר".

גם גרוצקי, המייסד היהודי ארגטינאי של בקבון, התייחס במפגש אתמול למדיניות של רשות ניירות ערך בתחום, ואמר: "כשהגיעו אלינו החדשות לארגנטינה, לא הבנו איך ישראל כמובילת חדשנות בתחומים רבים, מתבטאת באופן כזה על בלוקצ*יין - אחת ההמצאות הגדולות בכלכלה הגלובלית, וביטוי לדמוקרטיה בשוק חופשי".

מחזור המסחר
 מחזור המסחר