הורדת קריטריונים? ביטול מכרזים

הגמשת קריטריונים במחיר למשתכן הובילה לאפשרות שמכרזים יבוטלו אחרי שזכאים כבר זכו בהם

תמונה מהסיור של מחיר למשתכן / צילום: עיריית ראשון לציון
תמונה מהסיור של מחיר למשתכן / צילום: עיריית ראשון לציון

מאות זכאים של מחיר למשתכן, שזכו באפשרות לרכישת דירה בנתניה, עומדים היום ומנסים להבין את המצב אליו נקלעו.

רשות מקרקעי ישראל וקק"ל מתקוטטות על הסכם שהיה אמור להיחתם כבר מזמן, הסכם שנועד כדי לשווק קרקע במסגרת מחיר למשתכן, והזכאים שכבר חגגו את הזכייה הפכו לבני ערובה במאבק שכלל לא קשור אליהם. שני הצדדים, רמ"י וקק"ל, מטיחים האשמות האחת בשנייה, ומאות זכאים שכבר חגגו את הזכייה בדירה מוזלת במרכז הארץ יושבים בצד חסרי אונים.

אבל יש כאן סיפור הרבה יותר גדול ממפח הנפש של הזכאים, וגם אגב של היזמים שניגשו למכרז וזכו בו בצורה חוקית. הסיפור האמיתי כאן הוא סיפור של הגמשת כללים בתוכנית ממשלתית כדי להנפיק כמה שיותר דירות מוזלות. פעם, לפני שנתיים, תקנון מחיר למשתכן קבע שפרויקט ייצא להגרלה רק אם יהיה לו היתר בנייה או לכל הפחות שהיזם כבר הגיש בקשה. אבל אחרי תקופה החליטו באוצר ובמשרד הבינוי והשיכון לשנות את הכללים, לצאת להגרלות גדולות שיהיו בומבסטיות בכל הקשור למספר הזכאים שיגישו מועמדות ויזכו, אבל במחיר של שינוי כללי התוכנית. השינוי היה שהגרלה במסגרת מחיר למשתכן תוכל להיעשות עוד בשלב מוקדם של הפרויקט. כמה מוקדם? לא היתר, לא בקשה להיתר ולא החלטת וועדה, אלא תנאי אחד ויחיד שקובע שמגרש שייצא להגרלה יהיה כזה שהזוכה במכרז יוכל לקבל אותו מהמדינה תוך שנה וחצי.

השינוי הזה הוביל למצב בו המדינה מפרסמת מכרזים ויוצאת בהגרלות גדולות לאלפי זכאים, יכולה לנפנף במספרים גדולים של זוכים בבת אחת, וגם מקפיאה את השוק תוך כדי ריצה. למה ריצה? כי מדובר במכרזים שמפורסמים ברמת וודאות נמוכה, עם לא מעט זמן המתנה של היזמים והקבלנים עד שבכלל יוכלו לקבל את המגרשים ולהתחיל לתכנן את הפרויקט. מבחינת הזכאים של מחיר למשתכן, המשמעות היא המתנה ארוכה יותר למידע על הפרויקט, לבחירת הדירות וגם למסירה שלהן בסופו של דבר.

לאוצר ולמשרד הבינוי והשיכון השינוי הקטן בתקנון הביא מספרים גדולים שמתורגמים להצלחה בתוכנית הדגל לפתרון משבר הדיור, אבל בפועל, הגמשת התנאים פגעה בוודאות לרוכשים. ואם נחזור רגע לנתניה, ולאותו ויכוח של רמ"י עם קק"ל, הדבר הזה לא יכול היה לקרות אם הקריטריונים של מחיר למשתכן לא היו משתנים כדי לפרסם הגרלות גדולות. אם הגרלה הייתה צריכה להמתין לבקשה להיתר בנייה לא היו בנתניה עכשיו מאות זכאים שזכייתם עכשיו נמצאת בסימן שאלה.

בשורה התחתונה, ריצת האמוק אחרי המספרים הגדולים והתגמשות בכללים של מחיר למשתכן עשויה להוביל עכשיו לביטול מכרזים, ביטול זכייה של זכאים וגם לחוסר אמון בתוכנית הממשלתית.