עקב חשיפת "גלובס": בלמ"ס שוקלים לעדכן את המדד לאחור

"גלובס" חשף אתמול כי וועדה ציבורית שמינה שר האוצר כחלון במטרה לבחון את מחירי הדירות מצאה כי יש טעות מתודולוגית בדרך חישוב מחירי השכירות ■ הלמ"ס פרסמה הודעת הבהרה: "מודעים לאי-הדיוק"

מחירי הדיור / תמונה: שאטרסטוק
מחירי הדיור / תמונה: שאטרסטוק

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא פוסלת אפשרות כי יוחלט על תיקון לאחור של מדד המחירים לצרכן, על רקע תיקון נוסחת חישוב מחירי שכירות הדירות. בהתייחסות רשמית ראשונה בעקבות חשיפת "גלובס" אתמול, פרסמה הערב (ג') הלמ"ס הודעת הבהרה, בה נאמר כי "בניגוד לנטען בפרסומים השונים, הלמ"ס הודיעה על בדיקת הנתונים לאחור, ולא הודיעה על תיקונם לאחור. עם סיום תוצאות הבדיקות וטיוב הנתונים לגבי שוכרים חדשים, ובהתייעצות עם הוועדה הציבורית המייעצת בנושאי בינוי, דיור ונדל"ן נחליט על המשך הטיפול".

בהודעת הלמ"ס נאמר כי "אנו מודעים לאי-הדיוק בחישוב של מדד שכר הדירה הנכלל במדד המחירים לצרכן, הנובע מהקשיים של איסוף הנתונים אודות שוכרים חדשים. יחד עם זאת, מבדיקות שונות שביצענו עולה שהשפעת שכר הדירה של שוכרים חדשים על מדד המחירים לצרכן זניחה. מסקנה זאת מוסברת בין השאר בכך שמדובר על 5.7% ממדד המחירים לצרכן וקבוצת השוכרים החדשים מהווה על סמך בדיקות ראשוניות שערכנו לא יותר מאשר 20% מתוך אוכלוסיית השוכרים. נדגיש בהקשר זה שכל הפעילות של הלמ"ס מבוססת על נתוני אמת ולא על הערכות כאלו או אחרות, ואנו פועלים בצורה האובייקטיבית והמדעית ביותר"

"גלובס" חשף אתמול כי וועדה ציבורית שמינה שר האוצר משה כחלון במטרה לבחון את מחירי הדירות מצאה כי ישנה טעות מתודולוגית בדרך חישוב מחירי השכירות. לפי חישוב שביצע כלכלן הוועדה, איש המועצה הלאומית לכלכלה עופר רז דרור, מחירי השכירות בישראל האמירו מאז 2008 ב-65% בעוד שבגלל הטעות המתודולוגית דיווחה הלמ"ס על התייקרות של 40% בלבד. מכיוון שמחירי השכירות מהווים מרכיב בחישוב מדד המחירים לצרכן, גרמה הטעות להטיית המדד - ויחד אתו נתוני האינפלציה בישראל - כלפי מטה. על-פי התחשיב של רז דרור האינפלציה בפועל מאז 2008 הייתה גבוהה במצטבר כאחוז יותר מהנתונים הרשמיים. בעקבות המלצת הוועדה לעדכן את מחירי השכירות לאחור לשנת 2010 עלתה אפשרות ממשית כי מדד המחירים לצרכן יעודכן לאחור, לראשונה מאז הקמת המדינה - אירוע שהשלכותיו הכלכליות מרחיקות לכת, בשל העובדה שמרבית המחירים במשק הם צמודי מדד.

מדד שכר הדירה מורכב למעשה משלוש קבוצות של שוכרים: ממשיכי חוזה, מחדשי חוזה ושוכרים חדשים בדירות שבהן התחלפו השוכרים. במתודולוגיה הישנה והמוטעית נמנעה הלמ"ס מלסקור את הקבוצה השלישית למרות שדווקא בקבוצה זו נמצאות עליות המחירים הגבוהות ביותר, משום שבעלי הדירות מנצלים את התחלפות השוכרים כדי להקפיץ את מחירי השכירות. על-פי הוועדה ההתייקרות הממוצעת של מחירי השכירות בקבוצת השוכרים החדשים עמדה בשנים האחרונות על 6.6% לשנה.

בהודעת ההבהרה מודה הלמ"ס כי היא "מתקשה לסקור את שכר הדירה של הדיירים המשתייכים לקבוצה השלישית, וזאת מאחר שאין בידיה פרטי התקשרות לדיירים אלו, ובעלי הדירות (המשכירים) נמנעים במקרים רבים משיתוף פעולה. כבר מחודש נובמבר 2016 פועלת הלמ"ס על מנת לאתר את פרטי הקשר של השוכרים החדשים לקבלת המידע אודות דמי השכירות שלהם, אולם בהצלחה חלקית בלבד. כדי להתמודד עם בעיה זו אנו פועלים במקביל בשלושה מישורים שונים: ביצוע סקר ייעודי חודשי של הדיירים החדשים בדירות שהתפנו מדייריהן הקודמים. ביצוע סקר כזה תלוי בהקצאה תקציבית מתאימה; קבלת נתונים מינהליים (נתונים המתקבלים מגורמים מחוץ ללמ"ס) שלא באמצעות סקרים) הכוללים פרטי התקשרות לדיירים החדשים. הנתונים הובטחו לנו בעבר ופעם נוספת לאחרונה, ואנו מקווים מאוד שיועברו אלינו בחודשים הקרובים. האמצעי השלישי שמפעילה הלמ"ס הוא שימוש במודלים סטטיסטיים על סמך הנתונים (הלא רבים) לגבי דיירים חדשים שאותם אנו כן מצליחים לאסוף.