אמזון, ברקשייר הת'אווי ו-JP מורגן מטלטלות את מגזר הבריאות

ענקית המסחר המקוון, חברת ההחזקות של וורן באפט ואחד מבנקי ההשקעות הגדולים בארה"ב הודיעו כי ישתפו פעולה במטרה לשפר את תנאי חבילות הבריאות של עובדיהן ■ באפט: הוצאות הבריאות המאמירות הן "תולעת מעיים מורעבת"

תרופות / צילום: שאטרסטוק
תרופות / צילום: שאטרסטוק

הקונסולידציה בקרב רוכשי תרופות ושירותים רפואיים בארה"ב, ממשיכה לפגוע בחברות התרופות. כמה שבועות לאחר שמספר רשתות בתי חולים הודיעו על התאחדות לצורך ייצור עצמאי של תרופות גנריות ומניות חברות התרופות גיבו בירידות, כעת מגיעה צרה דומה מכיוון אחר: מספר מעסיקי ענק, חברת אמזון , קבוצת ברקשייר הת'אווי  וקבוצת JP מורגן , הודיעו כי יאחדו כוחות ב"חברה ללא מטרות רווח" (למעט הרווח שיווצר לשלוש החברות מפעילותה), כדי לרכוש יחד שירותי בריאות עבור עובדיהן, ובהמשך אולי לספק שירותי בריאות כאלה לקהלים נוספים. שלוש החברות הללו מעסיקות יחד 950 אלף עובדים.

בכך החברות הללו עוקפות את מבטחי הבריאות, והן צפויות לעמוד כרוכשות ישירות מול חברות התרופות וספקי השירותים הרפואיים. יש לציין כי ההודעה של החברות עדיין מאוד עמומה, ולא ברור לגמרי מה תהיה משמעות עבור חברות התרופות.

לצד חברות התרופות, נפגעו מן המהלך חברות ביטוח בריאות (כגון יונייטד הלת'), רשתות פארם ומפיצות של תרופות. נראה כי החשש הוא שבנוסף לרכישת התרופות ישירות עבור עובדיה, אמאזון עשויה לפעול במסגרת המיזם הזה כמפיצה של תרופות עבור משתתפי המיזם, תוך דילוג על רשתות הפארם והמפיצות הקלאסיות אליהן.

מנכ"ל ויו"ר ברקשייר האת'ווי, המשקיע האגדי וורן באפט, אמר כי "ההוצאות הנוסקות של שירותי הרפואה אוכלות את הכלכלה האמריקאית כמו תולעת מעיים מורעבת". "הקבוצה שלנו לא מגיעה לבעיה הזו עם פתרונות מוכנים, אבל גם לא מוכנה לקבל אותה כבלתי נמנעת".

דברי ג'יימי דימון, מנכ"ל ויו"ר JP Morgan Chase: "אנשינו רוצים שקיפות, ידע ושליטה כשזה מגיע לבריאות שלהם. לשלוש החברות במשותף יש משאבים יוצרי דופן ואנחנו ניצור פתרונות שיועילו לעובדינו בארה"ב, ופוטנציאלית לכל האמריקאים".

המיזם ינוהל על ידי גורמים בכירים בשלוש החברות, מינויים המעידים על חשיבותו למייסדיו.

מניית טבע  יורדת בתל אביב ובקדם מסחר בנאסד"ק. שווי טבע עומד על 21.2 מיליארד דולר, והמניה עדיין נסחרת במחיר גבוה כמעט פי 2 ממחירה בתקופת השפל לפני כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש קאר שולץ.