סאגת בלוקצ'יין כרייה ממשיכה: "ננפיק בנאסד"ק עוד 5 חודשים"

רועי סבג ומייסדי חברת בקבון הקנדית סיפרו היום במסיבת עיתונאים כי המיזוג בין החברות ייצא לפועל כמתוכנן בסוף פברואר ■ מניית בלוקצ'יין כרייה (לשעבר משאבי טבע) איבדה כ-50% מאז השיא שהגיעה אליו לפני כחודש וחצי

מסיבת עיתונאים של משאבי טבע / צילום: לנס הפקות
מסיבת עיתונאים של משאבי טבע / צילום: לנס הפקות

"ביוני הקרוב ננפיק מניות רגילות בבורסת טורונטו, ובמקביל ננפיק ADR (תעודות מסחר על מניות זרות בארה"ב) בנאסד"ק" - כך אמר היום (ג') רועי סבג, בעל השליטה בחברת בלוקצ'יין כרייה  (לשעבר משאבי טבע), במפגש עיתונאים שקיים הבוקר בתל-אביב, יחד עם שותפיו העתידיים, מייסדי חברת בקבון הקנדית, ניקולאס בונטה, אמיליאנו גרודזקי, פייר לוק קווימפר ומתיו ושון.

במפגש הציגו סבג ומייסדי בקבון מגמות מרכזיות בתעשיית המטבעות הקריפטוגרפיים, ומסרו תמונת מצב עדכנית בנוגע למיזוג המתוכנן בין שתי החברות. לדבריהם, המיזוג ייצא לפועל כמתוכנן בעוד כשלושה שבועות, ובשלב הראשון תרכוש בלוקצ'יין כרייה בסוף פברואר כ-60% ממניות בקבון. בשלב שלאחר מכן, אחרי פרסום תשקיף לבורסה, תושלם רכישת מלוא המניות של בקבון על ידי בלוקצ'יין כרייה.

משאבי טבע היתה הראשונה מבין שש חברות הנסחרות בבורסת תל-אביב שדיווחו באחרונה על אפשרות להיכנס לפעילות בתחום הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים. מלבד שינוי שמה ל"בלוקצ'יין כרייה", החברה גם דיווחה כי הגיעה להסכם מיזוג עם חברת בקבון, המפעילה בקנדה חוות שרתים לכריית מטבעות דיגיטליים תחת השם Bitfarms.

מאז הדיווח הראשוני של החברה לפני כשלושה חודשים וחצי, ב-18 באוקטובר 2017, על כוונתה להיכנס לפעילות בתחום הבלוקצ'יין - הטכנולוגיה שעליה מבוססים מטבעות דיגיטליים כמו הביטקוין - טיפסה מניית בלוקצ'יין כרייה ביותר מ-3,200%. ואולם, באמצע דצמבר, הכרזתו של יו"ר רשות ניירות ערך הקודם, שמואל האוזר, כי ימנע את כניסתן של חברות הבלוקצ'יין למדדי המניות ובכלל לבורסה לניירות ערך, בלמה את הזינוק במניה. היום, נכון לשעת הצהריים, המניה נסחרה במחיר של כ-35 שקל, המשקף לחברה שווי שוק נוכחי של כ-523 מיליון שקל.

כפי שפורסם ב"גלובס", בתחילת דצמבר דיווחה החברה על אישור הסכם המיזוג שלה עם חברת בקבון הקנדית, הפועלת בתחום של כריית מטבעות דיגיטליים. על פי ההסכם, יונפקו 50 מיליון מניות של משאבי טבע לבאקבון - כך שמספר המניות הכולל של משאבי טבע יהיה 66.6 מיליון - פי ארבעה ממספרן כיום. מהלך כזה עשוי להזניק את שווי החברה הממוזגת פי ארבעה משוויה הנוכחי, לשווי של יותר מ-2 מיליארד שקל. זהו שווי עצום בהשוואה לשווי שוק של כ-15 מיליון שקל שלפיו נסחרה החברה רק לפני כשלושה חודשים.

מניית בלוקצ'יין כרייה נסחרה במחיר שיא של כ-66.5 שקל ב-11 בדצמבר 2017. מאז, בתוך כחודש וחצי, נחתכה המניה בכ-50%.

לגבי החלטותיה של רשות ניירות ערך בנוגע לחברות בתחום הבלוקצ'יין, אמר היום סבג: "אני יכול להבין את הרצון של רגולטור להגן על המשקיעים. אבל אני חושב שהיתה אי הבנה לגבי התוכניות של החברה שלנו, בעיקר בשלבים הראשונים. ראינו איך פתאום אחרי שעשינו שינוי אסטרטגי, קמו עוד חברות שנסחרות בבורסת תל-אביב והכריזו לפתע כי הן בוחנות כניסה לתחום הבלוקצ'יין. אם היתה הונאה במניות, זאת העבודה של רשות ניירות ערך להתערב, כמו בארה"ב".

"לדעתי, המגבלה שמציעה רשות ניירות ערך, של 100 מיליון שקל הון עצמי לחברה בתחום הבלוקצ'יין, היא בגדר אפליה, וזאת החלטה פוליטית", הוסיף סבג. "בכל מקרה, ייתכן שהעסקה של רכישת בקבון תידחה מעט אם יהיו דרישות נוספות מרשות ניירות ערך - אבל לא נהסס להפוך את בקבון לחברה ציבורית. לבלוקצ'יין כרייה ולבקבון יש כיום הון משותף של כ-41 מיליון דולר".