הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ: "אנחנו לא אוהבים מתנות"

בשיחת פייסבוק חיה עם שי פירון, התייחס גנץ לנושאים עכשווייים כמו חוק המרכולים ועתידיים כמו הקריירה הפוליטית שלו ■ "התעסקות בהכתבה לגורמי תקשורת מה להשמיע ומה לא זה קצה כיוון של משהו לא טוב"

בני גנץ / צילום: איל יצהר
בני גנץ / צילום: איל יצהר

הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, שנמצא בימים אלה בתקופת ההקפאה של לאחר שחרורו מצה"ל (שתמשך עד נובמבר 2018), התראיין היום (ה') בעמוד הפייסבוק של תנועת פנימה בנושאים חברתיים מגוונים. המראיין הוא שר החינוך לשעבר שי פירון, מייסד תנועת פנימה, והשניים דיברו באופן חי אל מול גולשי הפייסבוק.

במהלך הראיון השיב גנץ באופן עמום בנושא הצטרפות לפוליטיקה. "אני לא יודע אם אני מצטרף ומתי אם כן מתי שהוא לא רחוק. הגעתי לפסגה בתפקיד כרמטכ"ל. אם אצטרף לפוליטיקה זה לא לסדר לי חליפה או תיק". 

בנוגע לחוק המרכולים, גנץ ציין שמדובר בחוק לא טוב, לדעתו. "צריך להשאיר את ההחלטה בנושאים האלה לרשויות המקומיות".

גנץ נשאל על פעילותו בארגון פנימה והאם לא מדובר בפעילות שהיא בזבוז זמן. גנץ השיב: "אני חלק מפורום של עשרות אנשים (פנימה) שעושים ועובדים על זה. המציאות היא מורכבת. השיח בתוך החברה הוא עשייה חברתית חשובה במדינת ישראל". בהמשך, גנץ אמר במהלך השידור שהוא אינו מקים מפלגה, לא באמצעות ארגון פנימה.

הוא נשאל לדעתו על נושא פרשית המתנות ואמר, "אנחנו לא אוהבים מתנות, בטח לא בהיקפים רחבים שעלולים לעורר חשד של חוסר יושרה. לא מכיר את הפרטים של החקירה. מקווה שזה יעלם מחיינו".

פירון שאל אותו בפתח השידור על האשמות שהופנו כלפי אשתו של גנץ, רויטל, על כך שהשתתפה בהפגנות של ארגוני שמאל. גנץ השיב: "אשתי רויטל לא הלכה להפגנות בחייה, ולא תעשה משהו שיפגע בחיילי צה"ל. הקיצוניות של אנשים ברשתות מזיקה".

בנוגע לשיח המתלהט ברשתות החברתיות בעניין של ויכוחי התרבות וחופש הביטוי שנוצר בימים האחרונים סביב יהונתן גפן, השיב גנץ "צריך להגיד לכולם להירגע. לא צריך לתת לגיטמציה לנערה שסוטרת לחיילי צה"ל. באותה נשימה אני מציע לא להתעסק בהחרמות של שיר כזה או אחר. התעסקות בהכתבה לגורמי תקשורת מה להשמיע ומה לא זה קצה כיוון של משהו לא טוב ואת זה אסור לעשות לדעתי".

באשר לפערים החברתיים, גנץ אמר, "אני רוצה לדבר על חברה מצטיינת, אשר דוחפת תחומים כמו טכנולוגיה או חקלאות, אבל אסור לזנוח אחרים שהם עניים או בפערים מן השאר. צריך לעבוד כדי לצמצם את הפערים בין הקבוצות השונות של האוכולוסייה".

בנוגע להצהרת טראמפ על ירושלים, "אני שמח על הצהרת הנשיא. לא שהיינו צריכים שיגידו לנו שירושלים היא בירת ישראל". לדבריו, "אני רוצה שכל השגרירויות יעברו לירושלים. ולא רק האמריקאית. מארה"ב יצאה הבשורה הפוליטית הזו, שם הבירה היא בוושינגטון. ירושלים היא הבירה הלאומית שלנו וצריך להתקדם עם זה".