קסם הביטקוין: צירון זינקה בעקבות כניסה לפעילות בתחום

מניות הקשורות לתחום המטבעות הדיגיטליים בת"א רשמו ירידות חדות בשבועות האחרונים, אך הודעה אחת על כניסה לפעילות בתחום הספקולטיבי הקפיצה את מניותיו בעשרות אחוזים

ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ביטקוין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

למרות הזעזועים שחוו לאחרונה מחירי המטבעות הדיגיטליים, מתברר כי בשולי הבורסה בת"א הם עדיין לא איבדו מקסמם - הודעה של שלד בורסאי זניח על כניסה לפעילות בתחום הספקולטיבי, די היה בה כדי להקפיץ את מניותיו בעשרות אחוזים.

על רקע הצניחה במטבעות הדיגיטליים בשבועות האחרונים והפעילות הנמרצת של רשות ניירות ערך למנוע, או לפחות להגביל, את המסחר במניות של החברות הפועלות בתחום, נראה היה שה"חגיגה" במניות החברות הקשורות למטבעות הדיגיטליים ספגה מהלומה ניצחת. אבל מתברר שעדיין יש מי שבוחן כיצד להשתלב בתחום ההפכפך.

יש לזכור כי מטבע הביטקוין, למרות חיתוך של כמחצית ממחירו בשבועות האחרונים, עדיין סיפק תשואה מרשימה של יותר מ-900% בשנה האחרונה, ונסחר כיום סביב מחיר של יותר מ-10,000 דולר.

בכל אופן, לאחר רגיעה בדיווחים של חברות בורסאיות על הצטרפות לפעילות בתחום הבלוקצ'יין והקריפטו בשבועות האחרונים, הודיעה הבוקר (ג') חברת צירון דלת הפעילות כי היא נכנסת "לתחום ההנגשה של מטבעות קריפטוגרפים".

דירקטוריון החברה, שניסתה לפעול בשנים האחרונות בתחום בתי הזיקוק באפריקה ללא הצלחה ממשית, אישר התקשרות עם חברת Virtual Crypto Technologies לפיה החברה, באמצעות חברה בת בבעלות מלאה שתוקם ותירשם בצפון קפריסין הטורקית, תמונה להיות המפיצה הבלעדית של מוצרי VCT בטורקיה וצפון קפריסין.

VCT היא חברה פרטית הרשומה בישראל (נמצאת בשליטת חברה אמריקאית) ומפתחת ומשווקת מוצרים (כגון טאבלטים) התומכים ברכישה של מטבעות קריפטו באמצעים טכנולוגיים שונים. "למיטב ידיעת החברה, הטכנולוגיה של VCT הינה ייחודית, ומאפשרת קנייה ומכירה מהירה ומאובטחת של מטבעות קריפטוגרפים, ובמיוחד ביטקוין ללקוחות קצה בזמן אמת, מבוטחת על-ידי חברת ביטוח אמריקאית".

עוד מציינים בצירון  כי "המוצרים הראשונים שהינם הטאבלט ואינטגרציה של הטכנולוגיה לכספומטים קיימים, צפויים להיות מוכנים לשיווק והפצה בחודש אפריל הקרוב".

בחברה מדגישים כי החברה הבת שתוקם "לא תעסוק בכרייה, רכישה או החזקה של מטבעות קריפטוגרפים, אלא רק בהנגשתם לציבור". בתמורה למינויה כמפיצה בלעדית בטריטוריה, תשלם החברה 250 אלף דולר, מתוכם ישולמו 150 אלף דולר כמקדמה עבור רכישת מוצרים ושירותים של VCT.

למה טורקיה ולא אזור אחר? מכיוון שלרוני קופפרברג, מנכ"ל צירון, קשרים "אשר עשויים לסייע ולהעניק לה יתרון בחדירה מוצלחת לשווקים באזור". בנוסף, צירון תקבל אופציה לשנה (ממועד תחילת ההפעלה של הכספומט), להתמנות כמפיצה הבלעדית של מוצרי VCT בניגריה (שם ניסתה לפעול בתחום בתי הזיקוק בשנתיים האחרונות).

מניית צירון הגיבה להודעה בזינוק של 60% במחזור גבוה, ושווי החברה קפץ לכ-16 מיליון שקל. עד להודעה מהבוקר, המניה ירדה ב-30% בשנה האחרונה.

אגב, בסוף דצמבר פרסמה הבורסה התראה, שלפיה צירון נמנית עם החברות שאינן עומדות בכללי השימור, מכיוון ששווי החזקות הציבור בה היה נמוך מ-5 מיליון שקל. הבורסה נתנה לחברה אורכה של חצי שנה, עד לסוף יוני 2018, לעמידה בכללי השימור.

כאמור, לאחר זינוק ראשוני בשבועיים הראשונים של דצמבר האחרון, המניות של החברות הקשורות לתחום המטבעות הדיגיטליים והבלוקצ'יין רשמו ירידות חדות בשבועות האחרונים במקביל לצניחה במחירי המטבעות והתגברות הפעילות הרגולטורית בנושא, המכוונת בעיקר להגנה על כספי המשקיעים.

כך, מניית בלוקצ'יין כרייה (לשעבר משאבי טבע) צנחה ביותר מ-40% מהשיא שסימנה ב-11 בדצמבר, אפולו פאואר נפלה ביותר מ-50% מהשיא ב-17 בדצמבר (גם על רקע בקשה לתביעה נגד החברה בנושא דיווח על ניסוי לכריית מטבעות דיגיטליים), פנטזי נטוורק צנחה ביותר מ-60% מהשיא ב-11 בדצמבר, ואפליי נפלה ביותר מ-50% מהשיא שסימנה ב-17 בדצמבר.

השפעת הדיווחים אודות פעילות בלוקצ?יין
 השפעת הדיווחים אודות פעילות בלוקצ?יין