מי אחראי לזיהום? פליטת גזי קרקע הביא לפינוי דיירים ברמת-גן

חומרים מכילים תרכובות אורגניות נדיפות התפזרו במבנה מגורים, והדיירים פונו לבית מלון ■ ייתכן שהדבר הוא כתוצאה מעבודות הכרייה של הרכבת הקלה

תחנת דלק ברמת גן/ צילום: איל יצהר
תחנת דלק ברמת גן/ צילום: איל יצהר

כבר 10 ימים מסתובבים כ-20 דיירי בניין ברחוב ז'בוטינסקי 69 ברמת-גן בין ביתם לבין בית מלון סמוך, שאליו פונו, ובחזרה. אמש (ג') פונו מהבניין בפעם השנייה, בשל פליטת גזי קרקע מזהמים המכילים חומרים מסוכנים לבריאותם ואף חומרים מסרטנים. נכון להיום לא ידוע מתי הם יוכלו לחזור לדירותיהם.

הסיפור התחיל לפני 10 ימים, כאמור, כשדיירים פנו אל המשרד להגנת הסביבה בדבר ריח חזק של דלק בדירותיהם. לאחר בבדיקות מקיפות, המשרד קבע כי מקור הריח הוא גזים מזהמים שנפלטו מהקרקע שעליה נמצאת תחנת הדלק "רמה" של חברת דלק, הסמוכה לבניינם. החומרים שנפלטו מכילים תרכובות אורגניות נדיפות שהתפזרו בכל חלקי המבנה. בהוראת המשטרה, התושבים פונו מבתיהם, ועיריית רמת-גן העבירה אותם לבית מלון בעיר.

לאחר שבשבוע שעבר ערכי זיהום האוויר שמדד המשרד להגנת הסביבה חזרו להיות תקינים למשך כמה ימים רצופים, אוכלס המבנה באופן חלקי תוך התניה בהמשך ביצוע הניטורים. אלא שאתמול שוב נמצאו עליות משמעותיות בריכוזים של תרכובות אורגניות נדיפות בכל חלקי המבנה. לאור זאת, התושבים פונו בפעם שנייה ברציפות.

לטענת יורם הורביץ, מנהל מחוז תל-אביב במשרד להגנת הסביבה, ועמיר אשד, סגן מנהל המחוז, מדובר בזיהום קרקע ישן שנובע מפעילות תחנת הדלק. לדבריהם, אין מדובר בדבר חריג, ובכ-80% מתחנות הדלק הישנות הקרקע מזוהמת בשל דליפת צנרות במשך שנים. במקרה של תחנת הדלק ברמת-גן, הוסיפו, האירוע נמצא בפיקוח המשרד מאז 2012, וכבר ב-2014 התבקשה התחנה לבצע טיהור קרקע, אך אלה בוצעו באופן חלקי בלבד: הדלקים המזהמים נשאבו, אך איסוף הגזים לא בוצע, אף על פי שכבר לפני שישה חודשים הוצב מתקן שאמור היה לבצע את האיסוף באמצעות שריפה (SVE). אלא שהמתקן לא חובר לחשמל בשל ויכוחים עם הרשויות והאיסוף, תהליך לא זול שאמור היה לעלות לבעלי תחנת הדלק מאות אלפי שקלים, לא בוצע.

העובדה התמוהה ביותר היא שכל הגופים המעורבים בפרשה היו מודעים לאי השלמת עבודות טיהור הקרקע, וכולם מאשימים אחד את השני. 

במשרד להגנ'ס מפנים אצבע מאשימה לתחנת דלק שלא השלימה את הטיפול בקרקע, גורמים בעיריית רמת-גן מבקשים מנגד לבדוק מדוע המשיכה התחנה לפעול אם היה ידוע שהיא מזהמת. בחברת נת"ע, המבצעת בסביבה עבודות של הרכבת הקלה, ידעו על קרבת מכונת הכרייה לאזור מזוהם, אך טוענים כי בעולם לא מוכרת תופעה של עליית גזים אל פני הקרקע כתוצאה מכרייה.

אז מה בכל זאת גרם לגזים הנמצאים בעומק של יותר מ-18 מטרים שהצטברו כתוצאה מזיהום קרקע ישן להשתחרר ולהגיע לבניין הסמוך? איש אינו יודע בוודאות.

לדברי יורם הורביץ, מנהל מחוז תל-אביב במשרד להגנת הסביבה וסגנו ועמיר אשד, ישנם שני "מועמדים פוטנציאליים" שגרמו לכך: עבודות הכרייה של הרכבת הקלה המבוצעות על ידי נת"ע וכן מזג-האוויר החורפי בימים האחרונים, או השילוב של השניים.

הגופים הרלוונטיים מתכתשים ביניהם בנוגע למי ייקח אחריות על האירוע וכיצד הוא יטופל. נת"ע שהפסיקו את הפעילות של מכונת הכרייה כאשר הגיעו לאזור הקרקעי המזוהם וניצלו את הזמן הזה לעבודות תחזוקה שוטפות, חזרו לפעול בשבוע שעבר וכבר עברו את האזור של תחנת הדלק "רמה".

מחברת דלק נמסר בתגובה: "דלק ביצעה, באופן מיידי, את כל הבדיקות שנדרשו ממנה ותוצאותיהן התקינות הועברו בתוך 24 שעות לרשויות, שאישרו את פתיחת התחנה לציבור. מערכת ה-sve שבתחנת הדלק אכן לא הופעלה במשך תקופה, וזאת בשל היעדר חיבור חשמל מתאים, בנסיבות שאינן תלויות בדלק, וכל הרשויות היו מודעות לכך".

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "הזיהום ברמת-גן נגרם על ידי תחנת הדלק. הוא התגלה לפני מספר שנים ולא טופל. מכונת הכרייה עברה לפני מספר ימים את האזור המזוהם, ללא כל קשר בין פעילות המכונה לירידות ולעליות במדדי הזיהום. נת"ע ממשיכה לפעול בתיאום מלא עם המשרד להגנת הסביבה, לרבות הטיפול בעודפי העפר המזוהמים. במקביל, נת"ע תגיש תביעה נגד חברת דלק על עלויות הטיפול בפינוי הקרקע המזוהמת שמגיעות למיליוני שקלים".