אבן קיסר תשלם לכפר גלעדי פיצוי של יותר מ-50 מ' ש'

לאחר כ-6 שנות בוררות הוכרע הסכסוך בין אבן קיסר לכפר גלעדי בניצחון של האחרון

אבן קיסר תשלם למחצבות כפר גלעדי 50 מיליון שקל - כך נקבע בבוררות העתק של הקיבוץ מול אבן קיסר. הליך הבוררות בין מחצבות כפר גלעדי וחברת אבן קיסר הסתיים הבוקר (ד'), כ-6 שנים לאחר שהחל. בפסק בוררות מנומק וארוך, הפרוס על פני כ-1,000 עמודים, קיבל השופט (בדימ') בעז אוקון, ששימש כבורר בפרשה, את טענות כפר גלעדי, וחייב את אבן קיסר לשלם לכפר גלעדי יותר מ-50 מיליון שקל פיצוי.

הבורר דחה את גרסת אבן קיסר, לפיה הסכם שנחתם בין הצדדים בעבר בוטל, וקבע כי ההסכם תקף ומחייב. עוד חייב הבורר את אבן קיסר בתשלום שכר-טרחת עורכי דין והוצאות בסך של יותר מ-7.5 מיליון שקל. תביעה שכנגד שהגישה אבן קיסר, בסך של יותר מ- 70 מיליון שקל, נדחתה כמעט במלואה.

הליך הבוררות בין מחצבות כפר גלעדי לבין אבן קיסר התנהל ב-6 השנים האחרונות על רקע תביעה שהגישה מחצבות כפר גלעדי כנגד אבן קיסר, בהיקף של כ-230 מיליון שקל, בטענה כי אבן קיסר גרמה למחצבה לנזקים כבדים כאשר הפרה את ההסכם שנחתם בין הצדדים להקמת מפעל בקיבוץ כפר גלעדי, ואשר בעקבותיו הקימה כפר גלעדי מפעל לעיבוד קוורץ, אשר נועד לספק חומרי גלם לאבן קיסר.

לפי טענת ההגנה העיקרית של אבן קיסר, ההסכם בין הצדדים בוטל בעל פה במהלך פגישה בין מנכ"ל אבן קיסר לשעבר, מר יוסי שירן, ובין מנכ"ל מחצבות כפר גלעדי באותה עת. סיבת הביטול, כך טענה אבן קיסר, הייתה אי עמידתה של כפר גלעדי בתנאי ההסכם.

הבורר דחה את גרסת אבן קיסר, וקבע כי בפגישה בין מנכ"ל אבן קיסר ומנכ"ל מחצבות כפר גלעדי, לא בוטל ההסכם, וממילא לא עמדה לאבן קיסר הזכות לבטל את ההסכם.

הבוררות נמשכה יותר מ-6 שנים כאמור, ובמהלכה התקיימו כ- 100 דיוני הוכחות. בסופה של הבוררות הוגשו סיכומים אשר נפרשו על פני אלפי עמודים.

את כפר גלעדי ייצגו בהליך עוה"ד רון ברקמן, דוד זילברבוים, חן גליק, קרן בירנהק וניב אמיתי ממשרד ברקמן וקסלר בלום ושות', וכן עו"ד דורון טישמן ממשרד טישמן פריצקי צדוק לוין ושות'.

את אבן קיסר ייצגו עוה"ד גיורא ארדינסט, תומר וייסמן, אפרת ציבולסקי, אפרת רוזנר וניר מולכו ממשרד ארדינסט בן נתן טולידאנו ושות'.

לפני עשור חתמו שני הקיבוצים על הסכם שיתוף פעולה עסקי, שנראה אז רווחי ומבטיח מאוד עבור שניהם - פוטנציאל הייצור של מחצבות כפר גלעדי בתחום גריסת הסלע, התאים מאוד לצורך של אבן קיסר באספקה שוטפת ואיכותית של חומר גלם לייצור שיש. כפר גלעדי התחייב במסגרת ההסכם להקים מפעל ייעודי לייצור אבקות קוורץ, בהשקעה של כ־40 מיליון שקל, ואבן קיסר מצדה התחייבה לרכוש ממנו מוצרים בשווי של כ־10-15 מיליון דולר בשנה, למשך כשמונה שנים. שנתיים לאחר מכן נחנך ברוב פאר והדר המפעל החדש בקיבוץ הצפוני, ומכאן - כמעט הכל השתבש.

בכפר גלעדי טענו שאבן קיסר מפרה חלקים בהסכם, והוחלט בחברה להפעיל את סעיף הבוררות בהסכם. ב־2011 פנתה כפר גלעדי לבוררות. טענתה המרכזית היתה שהכמויות שעליהן התחייבה יצרנית השיש פשוט לא מוזמנות ממנה באופן קבוע, וכי הדבר מסב לה הפסדים גבוהים, שבגינם דרשה מהבורר לפסוק לטובתה סכום פיצוי של 232 מיליון שקל. אבן קיסר השיבה מצידה כי ההסכם בוטל בעל פה, משום שבכפר גלעדי לא עמדו בתנאים בעצמם - הם סיפקו מוצר באיכות ירודה, תוך איחורים חוזרים ונשנים.

המחלוקת הגיעה לפתחו של הבורר השופט בדימוס בעז אוקון, אך לאחר למעלה משנתיים של בוררות, ביקשה אבן קיסר מבית המשפט המחוזי לבטל את ההליך בטענות לחוסר תום לב מצד כפר גלעדי .
השופטים לא נעתרו לבקשה החזירו את הדיון אל הבורר, אשר נתן את פסק הבוררות אתמול .

את התמונה שינתה חקירה שביצעה בלאק קיוב בעבור קיבוץ כפר גלעדי, שהולידה הקלטה של בכיר באבן קיסר, שלכאורה סתרו את טענותיה בבוררות.

יואל מנור, הנדסאי בוגר הטכניון, היה אז טכנולוג חומרי הגלם באבן קיסר. הוקלט מודה בין היתר לכאורה כי איכות המוצרים של כפר גלעדי היא גבוהה, וכי לאבן קיסר מניעים אחרים בנתק עמה.

אבן קיסר: "מה שנפסק לכפר גלעדי הוא כ-15% מהסכום שנתבע על-ידו ואינו מכסה אפילו את ההוצאות שהוציא בפועל בקשר עם הקמת המפעל שנסגר ואת ההפסדים שצבר לאורך השנים".

עו"ד דודי זילברבוים ממשרד ברקמן וקסלר בלום שייצג את כפר גלעדי אמר עם מתן פסק הבוררות: "מדובר בפסק בוררות ארוך ומקיף שאנחנו כמובן טרם סיימנו ללמוד אותו על בוריו. ההליך עצמו נמשך זמן רב, ואנחנו שמחים שהוא הגיע לקיצו והטענות המרכזיות שנטענו על-ידינו התקבלו".