מלט הר-טוב: נסגור את המפעל ונפטר 120 עובדים

זאת בעקבות ההחלטה להטיל בלו על חומר הבעירה המשמש לייצור מלט ■ במפעל אומרים כי זוהי מכת מוות: "מאז שנכנסנו למשחק רק מנחיתים עלינו מכות ומורידים עלינו פצצות"

הנהלת יצרנית המלט הר-טוב, מאזור התעשייה הר-טוב שליד בית שמש, מזהירה את שרי האוצר והכלכלה כי תסגור את המפעל ותפטר את 120 עובדיו, בעקבות כוונת הממשלה להעלות את הבלו על הפטקוק, חומר בעירה המשמש את תעשיית המלט בתהליכי הייצור. בפנייה שעשתה הנהלת החברה לשרי האוצר והכלכלה משה כחלון ואלי כהן, נטען כי "העלאת הבלו על הפטקוק במסגרת חוק ההסדרים תהווה מכת מוות סופית למפעל שבבית שמש ולא תיוותר לנו ברירה אלא לסגור אותו ולשלוח את 120 עובדיו הביתה. המפעל לא יוכל לספוג מכה כה קשה".

התוכנית להעלאת הבלו על הפטקוק גובשה בידי משרד האוצר במסגרת חוק ההסדרים ל-2019, ולפיה בעקבות מהלך זה המדינה תגדיל את הכנסותיה ביותר מ-50 מיליון שקל לאותה השנה. לפי התוכנית, החל מינואר 2019 יוטל מס של 219 שקל על כל טון של פטקוק מיובא. כיום משלמות יצרניות המלט, הר-טוב והמונופול נשר כ-150 דולר לטון של פטקוק.

הפטקוק מיובא לארץ בידי נשר, ועל פי אישור של הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, היצרנית מהר-טוב רוכשת ממנה את חומר הבעירה שנחוץ לתהליכי הייצור ומשמש להבערת הכבשנים. "מתוך 50 מיליון שקל שהמדינה מתכוונת להכניס לקופתה, חלקנו הוא 11-12 מיליון שקל ואת השאר תשלם נשר שהיא היצרנית הגדולה. אבל בזמן שעבור נשר מדובר בירידה מסוימת בהכנסות, אצלנו זאת תהיה מכת מוות. זה יהיה הקש האחרון שישבור אותנו", מזהיר בשיחה עם "גלובס" סמנכ"ל מלט הר-טוב, רונן יונה.

בשנה האחרונה מלט הר-טוב נאבקת ביבוא בתנאי היצף שנעשה בידי חברת סימנט שבבעלות מספנות ישראל. דרישת החברה מהממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל, להטיל ערובה זמנית שתגביל את יבוא המלט בידי סימנט עד לגמר החקירה בנושא - נדחתה. לטענת החברה, יבוא של מלט מיוון וטורקיה שנמכר בארץ במחירים נמוכים פוגע בנתח השוק שלה ומאיים על עתידה.

בעבר הייתה מלט הר-טוב בבעלות נשר, אך בעקבות הסדר רגולטורי בין נשר לבין המדינה, הפעילות בהר-טוב נמכרה למשפחת ויל וזאת במטרה להקים למונופול נשר תחרות שתוביל להורדת מחירי המלט.

"אנחנו מתמודדים כבר תקופה ארוכה עם תנאי שוק בלתי אפשריים, של יבוא בהיצף, ועכשיו עם העלאת הבלו על הפטקוק נעמוד מול שוקת שבורה. בינתיים ידענו לשמור את הראש מעל המים. במצב החדש לא נוכל לשרוד וניאלץ לסגור את המפעל. זאת פשוט אנומליה: המדינה רצתה שנייצר תחרות לנשר, שנאפשר הורדת מחירים, אבל מאז שנכנסנו למשחק רק מנחיתים עלינו מכות ומורידים עלינו פצצות. המדינה משליכה את התינוק עם המים. ההחלטה על העלאת הבלו תהווה פניית פרסה מצד המדינה בכל הקשור לעידוד התחרות בשוק המלט", אומר יונה.

החלופה לשימוש בפטקוק בתעשיית המלט היא גז טבעי אך לטענת מלט הר-טוב, תשתיות הולכה לגז טבעי טרם הוקמו באזור בית שמש. "אם המטרה להעלאת הבלו על הפטקוק היא לעודד שימוש בגז טבעי, הרי שמדובר בלעג לרש", הוסיף ואמר יונה ל"גלובס". "חרף ההבטחות שניתנו לנו בנושא, הגז הטבעי עוד לא הגיע לבית שמש והוא תקוע במסילת ציון בלי שהזכיין החל בהקמת הקו לכיוון בית שמש, כך שגז טבעי לא יהיה לנו גם בעוד שנתיים. איזו אלטרנטיבה אנרגטית משרד האוצר מציע לנו?".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הפטקוק הוא דלק מזהם, ולכן במסגרת התוכנית הכלכלית לשנת 2019 הוחלט להטיל בלו על הפטקוק שמטרתו לגלם את ההשפעות הסביבתיות החיצוניות ולעודד מעבר לגז טבעי".