נתניהו בהודו: מתקדמים לקראת כינון אזור סחר חופשי

רה"מ: "הידידות של הודו עם ישראל נרקמת בראש ובראשונה בגלל העוצמות שאנחנו מטפחים" ■ נתניהו לא התייחס לסוגיית עסקת טילי הספייק של רפאל, שבוטלה במפתיע עוד טרם הביקור

בנימין נתניהו ונרנדרה מודי במסיבת עיתונאים / צילום:Adnan Abidi, רויטרס
בנימין נתניהו ונרנדרה מודי במסיבת עיתונאים / צילום:Adnan Abidi, רויטרס

ראש הממשלה נתניהו המבקר בהודו, נואם בשעה זו בפני פורום עסקים משותף להודו וישראל. ראש ממשלת הודו ניצב לצידו על הבמה בפני קהל של מאות אנשי עסקים ומדבר כעת, בשידור המועבר חי על ידי ההודים. לדבריו, במדינת ישראל אחד הדברים החשובים הוא פתרון סבכים בירוקרטיים כדי לאפשר צמיחה.

עוד אומר נתניהו, כי בקרוב לא יהיה יותר הבדל בין תעשיית ההייטק ללואו-טק. "רואים זאת בתחום החקלאות, בנושא פיתוחים טכנולוגיים בשדות ובנושאים אחרים, רכב, תעשיה ועוד. אנחנו רואים דבר אחר שמעצב מחדש את העולם וההוא ההשפעה של ביג-דטה, קישוריות ואינטלגנציה מלאכותית".

בוידאו ששלח נתניהו לעיתונאים זמן קצר לפני כן, הגיב נתניהו בקצרה לנאום אבו מאזן אתמול: "שמעתי גם את הדברים שאמר אבו מאזן. הוא חשף את האמת, הוא קרע את המסכה והוא הביא לכלל הציבור את האמת הפשוטה שאני עמל להחדיר אותה במשך שנים ארוכות - ששורש הסכסוך בינינו לבין הפלסטינים הוא הסירוב המתמיד שלהם להכיר במדינת היהודים בגבולות כלשהם."

נתניהו הוסיף שלדעתו אבו מאזן מדבר כך כיוון שהוא חושש מיזמה אמריקאית. "הוא מנסה להוציא את האמריקנים מתפקיד המתווך ולנסות להחליפם בגורמים אחרים. במשך זמן רב מידי הרשות הפלס' פונקה ע"י הקהילה הבינלאומית, שלא העיזה לומר להם את האמת, לא בעניין ירושלים, לא בדבר הכרה במדינת ישראל ולא בדבר דרישות וצעדים אחרים שלהם. הם תמיד קיבלו ליטוף וזה השתנה. זו בעצם הפעם הראשונה שמישהו אמר לו את האמת בפנים".

יותר מוקדם ערך נתניהו תדרוך לכתבים המלווים אותו בהודו ושם פירט בנוגע ליחסים בין המדינות. "הודו היא מעצמה עולמית ומודי מנסה להזניק אותה קדימה, להיות עוד יותר עוצמתית."

לדברי נתניהו, מודי יוצא מגדרו להפגין את הידידות שלו כלפי ישראל ואת הידידות האישית בנינו. "הידידות עם ישראל נרקמת בראש ובראשונה בגלל העוצמות שאנחנו מטפחים בישראל. העצמה הכלכלית, הטכנולוגית, הביטחונית, המודיעינית. אבל יש גם מימד של יחסים אישיים, זה בא לידי ביטוי ביחסים שלי עם שורה של מנהיגים, בראשם הנשיא טראמפ, ונשיא רוסיה פוטין, אבל יש יחסים לא פחות קרובים ולא פחות חמים עם ר"מ הודו. יש לזה השפעה חשובה, היא מתבטאת באופן מעשי בשורה של הסכמים שחתמנו היום"

נתניהו הוסיף שהודו היא שוק מסחרי עצום מבחינת ישראל, אשר יש לפתוח אותו. "מדובר בשוק שהוא סגור בגלל קשיים בירוקרטים שפוקדים את המעברים שאנחנו רוצים לעבור דרכם. במידה שיש דירקטיבה של הממשל ושל ר"מ הודו לפתוח את זה, זה מאיץ זאת. הדבר יבוא לידי ביטוי במפגש קרוב של המשלחת שלהם לשיחות אזור סחר חופשי. אני אמרתי לנשיא הודו שאנחנו מאוד רוצים לקדם את זה, זה ידוע ועובדים על זה. אבל כמהלך ביניים אנחנו נתנו רשימה של כמה מאות מוצרים שאנחנו רוצים לשחרר אותם ממכסים כדי שיוכלו להיכנס, כדי שחברות ישראליות יוכלו להיכנס להודו ללא המכשולים הגדולים"

נתניהו בחר שלא להתייחס לשאלת עסקת טילי הספייק של רפאל.

בתשובה לשאלת כתבים האם היחסים עם איראן היו בנושאי השיחה עם ר"מ הודו, נתניהו השיב שזה עלה על הפרק. לדבריו: "איראן הייתה נושא מרכזי. חלק לא מבוטל של השיחה עסקנו באיראן. אני תיארתי את האיום שהיא מציבה, את ההתנהגות שלה את הסכנה שהיא מהווה ואת השאיפה שלה לקבל הגמוניה על העולם המוסלמי ועל מוסלמים באשר הם".

באשר להסכם הגרעין עם איראן נתניהו ציין בפני מודי כי הוא משוחח על כך עם מנהיגי אירופה. "אמרתי להם לקחת את הנשיא טראמפ ברצינות. יש כאלה שחשבו שהוא לעולם לא ייסוג מההסכם הזה ושאלה רק דברים ריקים. אני אמרתי להם 'אני מציע להתייחס בכבוד וברצינות לדברים שאומר הנשיא טראמפ'. אני חושב שלאחר הדברים שהוא אמר ביום שישי אנשים מתחילים להבין, אולי באיחור, שכך הם פני הדברים. יש כאן הזדמנות אחרונה למעצמות לתקן את ההסכם".