המרחק שבין GAAP ו-Non-GAAP: טבע הפסדית או רווחית?

ברשות ני"ע של ארה"ב כבר מתחילים לבדוק את התופעה שבולטת בקרב חברות פארמה: הפער הגדול בין הרווח החשבונאי האמיתי לרווח פרופורמה

ברנט סנדרס, מנכ"ל אלרגן/ צילום: רויטרס
ברנט סנדרס, מנכ"ל אלרגן/ צילום: רויטרס

בשוק ההון כבר רגילים לתופעה: חברה שנסחרת בוול סטריט מציגה דוחות כספיים שבהם יש פער גדול בין הרווח החשבונאי האמיתי (GAAP - Generally Accepted Accounting Principles), לבין הרווח פרופורמה (Non-GAAP) שממנו מפחיתים הוצאות שונות. לפעמים הפער עצום במיוחד, ולפעמים בזמן שהחברה מציגה רווח נקי Non-GAAP, לפי כללי החשבונאות המקובלים היא דווקא רושמת הפסד נקי.

הנחיות חדשות מה-SEC?

דוגמה בולטת לכך נרשמה בדוחות הרבעון השני של חברת התרופות טבע: בשורה התחתונה הוצג הפסד נקי GAAP של כ-6 מיליארד דולר, בעיקר בשל הפחתת מוניטין; אולם בנטרול הפחתת המוניטין והוצאות כגון הסכמי פשרה ורה-ארגון, טבע דווקא רשמה באותו רבעון רווח נקי Non-GAAP של כ-1 מיליארד דולר.

בבנק השוויצרי קרדיט סוויס החליטו לבדוק את הפערים בין הרווחים GAAP ל-Non-GAAP בקרב חברות הפארמה, ומצאו שהפערים בין שני הסעיפים התרחבו לאורך השנים האחרונות. עוד נמצא, ששתי החברות בעלות הפערים הגדולים ביותר הן אלרגן וטבע. "אנחנו מאמינים שהמשקיעים יותר ויותר מתמקדים בסוגיה הזאת", כתבו כלכלני הבנק. הם מוסיפים שהשונות בין ה-GAAP ל-Non-GAAP מושכת תשומת לב גוברת גם מה-SEC (רשות ניירות ערך של ארה"ב) ומציינים לדוגמה מכתב שנשלח לפני כשנה מה-SEC לאלרגן, לפיו ב-SEC יבחנו את הפרקטיקות הנהוגות וייתכן שיפורסמו הנחיות חדשות בנושא.

בקרדיט סוויס מודים שהם ממשיכים להתמקד בתוצאות על בסיס Non-GAAP - בדומה לרוב המשקיעים והאנליסטים, אך כותבים כי "אנו חושבים שזה יהיה חכם עבור המשקיעים לבחון מה מניע את תוצאות ה-Non-GAAP ועד כמה הן שונות מהתוצאות המבוססות על GAAP. מהניתוח שלהם עולה שמתחילת 2014, חברות הפארמה שנבדקו, הציגו רווח נקי Non-GAAP גבוה בכ-80% מהרווח הנקי GAAP, בעיקר בשל נטרול הפחתות חשבונאיות, הוצאות רה-ארגון והוצאות הקשורות למיזוגים ורכישות.

לפי נתוני קרדיט סוויס, במצטבר ב-15 הרבעונים האחרונים השורה התחתונה של טבע, לפי כללי GAAP, הייתה שלילית בגובה 229 מיליון דולר; לעומת זאת, על בסיס Non-GAAP הרווח המצטבר בתקופה זו עמד על כ-17.5 מיליארד דולר. לדבריהם, הפער נובע מנטרול הפחתות (כ-4 מיליארד דולר לאורך התקופה), הוצאות רה-ארגון (כ-1.1 מיליארד דולר), הוצאות על מיזוגים ורכישות (1.6 מיליארד דולר), רווחים או הפסדים הקשורים להליכים משפטיים (1.7 מיליארד דולר) ותגמולים מנייתיים לעובדים (414 מיליון דולר). אולם את עיקר הפער מסבירים סעיפים המוגדרים בקרדיט סוויס כ"אחרים", בהיקף של 11.8 מיליארד דולר ב-15 הרבעונים האחרונים (הפחתת המוניטין העצומה בנוגע לעסקי הגנריקה בארה"ב ברבעון השני של 2017 נכללת בסעיפים ה"אחרים").

- מיהי אלרגן האמיתית?

באלרגן הפער גדול אף יותר מזה של טבע, כשההפסד ב-15 הרבעונים האחרונים, שמגיע ל-13.8 מיליארד דולר על-פי כללי GAAP, הופך לרווח נקי Non-GAAP של 17.3 מיליארד דולר. ברבעון השלישי של 2017, מהפסד נקי GAAP של 4 מיליארד דולר באלרגן נוטרלו סעיפים שונים והביאו לרווח נקי Non-GAAP של 1.5 מיליארד דולר, ובחברת מרק הפסד נקי GAAP של 56 מיליון דולר הפך לרווח Non-GAAP של 3 מיליארד דולר. בטבע, ברבעון השלישי הפער היה צנוע יותר, כשהרווח GAAP היה 530 מיליון דולר והרווח Non-GAAP הסתכם בכ-1 מיליארד דולר.

סביר להניח שגם בדוחות הרבעון הרביעי שיתפרסמו בימים ובשבועות הקרובים נראה את הפער בין שתי שורות הרווח. בטבע ישפיעו ברבעונים הקרובים הוצאות הקשורות לתוכנית ההתייעלות, עם התקדמות החברה במימושה. היום דיווחה טבע על הסכם שגובש עם ההסתדרות ועובדי "אביק" בנתניה, הכולל מתווה פרישה מרצון ומענקי פרישה מוגדלים. במקביל דווח היום כי טבע תיאלץ לשלם עיצום כספי של 75 מיליון שקל ותודה בהעברת תשלומים מושחתים לעובדי ציבור ברוסיה, אוקראינה ומקסיקו.