שחקן מעו"ף: סטטוס-קוו בין החולשה בת"א לטירוף בוול סטריט

הראלי העוצמתי בוול סטריט דרס כל הערכה מוקדמת ביחס למחירי המניות ■ בנק ישראל הפסיד בחודש בודד 8.5 מיליארד שקל - והעולם שותק ■ בזמן שהשמחה במניות גדלה, כך הדרמה במט"ח מתעצמת, אך בשקט יחסי

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: איל יצהר

החודש החולף בשוק המעו"ף היה בסימן עלייה כששני אירועים השפיעו על המדד המקומי. הראשון הוא כמובן הראלי העוצמתי מכיוון וול סטריט, שפשוט דרס כל הערכה מוקדמת ביחס למחירי המניות. עם מכפילים גבוהים מתקופת בועת הדוט.קום, ניתן היה לצפות כי הציבור ירתע במקצת, אלא שאנו עדים מדי יום לגיוסי עתק בקרנות הנאמנות האמריקניות ושבירת שיאים על בסיס יומי.

זה סחף בסופו של דבר את המעו"ף, אם נתעלם לרגע מהבדלי התשואה הדרמטיים בשנים האחרונות, משום הסיבה השנייה והיא היעדר שחקני המעוף מהשוק. מה שהחל כחודש נטול נכס בסיס, עבר מהר מאוד לחודש נטול יכולת השפעה, ומשם לא היה גורם ממתן כפי שהתרגלנו ב-11 החודשים הראשונים של 2017.

המצב לא באמת השתנה עם פתיחת 2018, ונכון לרגע זה שחקני המעוף עודם נטולי נכס בסיס ואף הקטינו את היקף הכתיבות בכ-30%. הערכת הכותבים הייתה ונותרה כי מדובר בפריצת שווא, אלא שההערכה זו מתנגשת עם ההערכה של אותם כותבים בדיוק כי וול סטריט עוד רחוקה מסיום מהלך, ולכן כשלא יודעים פשוט כותבים פחות.

בזמן שהשמחה במניות גדלה, כך הדרמה במט"ח מתעצמת, אך בשקט יחסי. פריצה אמיתית הייתה יכולה להתרחש כאן אם הדולר היה שומר על כוחו מול השקל, במה שהיה תורם למעוף כ-2% ומזניק המדד לעמדה נוחה לבחינת 1600.

משבנק ישראל המשיך לא לפעול בצורה לא חכמה (בלשון המעטה) ולרכוש במהלך המסחר כאחרון הסוחרים, פספס השוק המקומי הזדמנות פז לצמצום פערים מול ניו-יורק. הרכבת עברה, ויותר משאנו קרובים לריבאונד לרמת 3.45, אנו קרובים להחריד לרמת 3.35. זוהי תעודת עניות לפעילות הבנק שהפסיד בחודש בודד (!) 8.5 מיליארד שקל -  והעולם שותק.

מבחינת שחקני המעוף, קיים כרגע סטטוס-קוו בין החולשה המקומית, ולמי שיש ספק שיציץ בתשואות מול בורסות העולם בכל חתך זמן, אל מול הטירוף בוול סטריט. כן, זו בועה אבל כזו שכרגע אין סיכה בנמצא לפוצץ אותה ולכן המהלך ימשך. במלים אחרות קרוב לודאי שאנו נעצור ברמה הנוכחית ונעבר למגמת דשדוש ועל אף שהכותבים משוכנעים כי רמת 1500 עוד תשוב במהרה אנו מודעים לכך שצריך תיקון קל בניו-יורק ועצמאית זה לא יתרחש.

משכך, הפוזיציה העדיפה הינה כתיבה של אוכף המניח טווח דשדוש ומתבסס על שחיקה עם אפשרות למהלך שלילי זניח אך כזה שגם אותו יש לכסות בשל עליה אפשרית בסטיה. הפוזיציה הנכונה לפי המדד הנוכחי (1545) הינה כתיבת PUT 1540 שבועי; כתיבת CALL 1540 שבועי; קנית PUT 1510 חודשי; קנית CALL 1570 חודשי.

קשה לראות תרחיש מהלך דרמטי מקומי ולכן יש לעקוב ולסגור בתשואה מהירה של 5-10% מאשר להמתין למלוא השחיקה בשל הקירבה היחסית לפקיעה של האופציות החודשיות והשחיקה הגבוהה בהן.

אתר שחקן מעו"ף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חו"ד חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.