הלמן אלדובי גייס כ-35 מיליון שקל לקרן המשקיעה ב-P2P

בשני סבבי ההשקעות של הלמן אלדובי גויסו עד כה 60 מיליון שקל לקרן ■ הקרן שהקימו בהלמן אלדובי היא הקרן הציבורית הראשונה בישראל שמאפשרת השקעה בפלטפורמות ההלוואות בארה"ב

חן לוי / צילום: אביב נווה
חן לוי / צילום: אביב נווה

בית ההשקעות הלמן אלדובי השלים גיוס של כ-35 מיליון שקל לקרן הציבורית הלמן אלדובי P2P, המשקיעה את כספיה בהלוואות של חברת פרוספר - אחת מחברות ה-P2P המרכזיות בארה"ב. זהו סבב השקעות שני שמבצעת הקרן, כאשר מתחילת פעילותה ביולי אשתקד היא גייסה בסך הכל כ-60 מיליון שקל. לפי הערכות, הקרן מתכוונת לבצע במהלך השנה עוד 5 סבבים בסדר גודל דומה.

Peer to Peer, בקיצור P2P, הן פלטפורמות דיגיטליות המתווכות בין לווים למלווים, כאשר הן מבצעות הליך של חיתום וגבייה של כספי ההלוואה בתמורה לעמלות משני הצדדים. מלבד פרוספר, בהלמן אלדובי מתכננים להיכנס להשקעה בעוד שתי פלטפורמות גדולות בארה"ב.

פוטנציאל התשואה בהלוואות הצרכניות בארה"ב גבוה, שכן הריביות שם מאוד גבוהות, ובתחום ה-P2P אף מגיעות ל-15%. נציין כי לצד פוטנציאל התשואה, קיים גם סיכון - שכן מדובר בהלוואות שניתנות ללא ביטחונות, ושיעורי הדיפולט בתחום אינם מבוטלים.

הקרן שהקימו בהלמן אלדובי היא למעשה הקרן הציבורית הראשונה בישראל שמאפשרת השקעה בפלטפורמות ההלוואות בארה"ב (ישנן בישראל קרנות נוספות, אך הן פרטיות ומיועדות בעיקר למשקיעים גדולים). דמי הניהול בקרן מדורגים ותלויים בהיקף ההשקעה. הם עומדים על 0.1%-0.6%, ובנוסף 10%-12% מהתשואה, בתנאי שהתשואה הייתה מעל 5%. הסכום המינימלי להשקעה עומד על 50 אלף דולר. ההשקעה בקרן למשקיע יחיד היא לתקופה מינימלית של תשעה חודשים, ולאחר מכן משיכת הכספים מהקרן היא בהודעה מוקדמת של 90 יום לפחות.

לדברי חן לוי, מנכ"ל הלמן אלדובי ניהול תיקי השקעות, המנהל גם את פעילות הקרן, "ההערכות בשוק הן כי הבנקים הגדולים יקימו או ירכשו בשנים הקרובות פלטפורמות P2P לצורך מתן אשראי צרכני ואשראי לעסקים קטנים. התחזיות גם מדברות על כך שחברות המסחר המקוון הגדולות והרשתות החברתיות יקימו או ירכשו פלטפורמות P2P. כבר היום, אמזון, PayPal וחברות אחרות מציעות לצרכנים וללקוחותיהן מימון מקוון".