איילון מכרה את חלקה באיילון בית השקעות עבור 12.4 מיליון ש'

המכירה לידי מנכ"ל בית ההשקעות, נועם ברורמן, משקפת לבית ההשקעות שווי של כ-24.7 מיליון שקל

לוי רחמני - מנכ"ל חברת ביטוח איילון / צילום: איל יצהר
לוי רחמני - מנכ"ל חברת ביטוח איילון / צילום: איל יצהר

קבוצת הביטוח איילון ממשיכה לסגת מהחזון של בעל השליטה בה, לוי רחמני, ומצטרפת למנורה מבטחים ולכלל ביטוח שחיסלו את החזקותיהן בתחום בתי ההשקעות. בסוף השבוע שעבר הודיעה איילון כי לאחר שהעבירה את פעילויות הגמל והפנסיה שלה למיטב דש, תמורת החזקות מיעוט בחברה משותפת, היא נפרדת גם מפעילות השירותים הפיננסיים ומוכרת את כל החזקותיה בבית ההשקעות הנושא את שמה.

איילון הודיעה כי לאחר כעשור של שותפות עם נועם ברורמן באיילון בית ההשקעות, מימש השותף, ומנכ"ל בית ההשקעות, אופציה שהייתה לו ובמסגרת זו רכש את ה-50% של קבוצת הביטוח בתמורה לכ-12.4 מיליון שקל. העסקה משקפת לבית ההשקעות שווי של כ-24.7 מיליון שקל.

ככל הידוע, כמה מהמנהלים באיילון בית השקעות עשויים להצטרף בהמשך לברורמן, בעבר מנכ"ל מגדל שוקי הון ומשנה למנכ"ל פריזמה, שיחזיק בכל מקרה בשליטה בבית ההשקעות. הוא צפוי להמשיך ולשמור לפי שעה על שם החברה, וימשיך גם לשבת בבניין איילון ולקבל שירותים מחברת הביטוח שבשליטת לוי רחמני.

קרנות נאמנות ותיקים מנוהלים

לאיילון בית השקעות פעילות קרנות נאמנות וגם חברה בת לניהול תיקים (איילון פתרונות פיננסיים). בעבר רכשה איילון גם את פעילות התיקים המנוהלים של פריזמה מידי בית ההשקעות אקסלנס, שרכש אז את קרנות הנאמנות של פריזמה (ונפטר מפעילות ניהול התיקים לטובת מי שניהל את פריזמה - ברורמן). ההיפרדות בין איילון לברורמן נעשית בהמשך לאופציה שניתנה לשני הצדדים בעסקאות עבר. בשנת 2016 הפסיד איילון בית השקעות כ-2.5 מיליון שקל. איילון בית השקעות אינו מהווה מגזר פעילות של חברת איילון.

לפני מספר שנים אמר רחמני בראיון ל"גלובס", בתשובה לאמירה כי איילון לא נמנית עם חמש קבוצות הביטוח הגדולות, והיא במקום השישי במרחק ניכר - כי "מדברים על חמש הגדולות ואנחנו למטה, אבל לנו אין בעיה עם זה. אנחנו גדולים מספיק ומנהלים כבר כיום את כל מה שצריך. אנו מעין נושאת מטוסים שיש עליה את כל מה שנדרש לניהול מוסד פיננסי - גמל, פנסיה, ביטוח חיים, ביטוח כללי, סוכנויות, בית השקעות, מכירות ועוד. יש לנו כל היסודות הנדרשים".

עוד הוסיף אז רחמני, לפני כשבע שנים, כי "התחלתי לפעול לפי החזון שלי משנת 2000. רציתי לקנות קרן פנסיה ובית השקעות לפני כולם, כשלא הבינו מה אני רוצה. ראיתי כבר אז לאן צריך ללכת - וזה המקום שבו אנחנו והשוק נמצאים כיום".

"מתרכזת בליבות הפעילות"

עתה, כך מתברר, איילון כבר לא ממש "מחזיקה בהגה" הן בפעילות הגמל והפנסיה והן בתחום השירותים הפיננסיים. נזכיר כי בתחילת 2017 הודיעו מיטב דש ואיילון כי השלימו את העסקה למיזוג איילון פנסיה וגמל לתוך מיטב דש גמל, כנגד הקצאה של 20% מהון המניות של מיטב דש גמל (לאחר ההקצאה) לקבוצת איילון, כשיתרת המניות, 80%, נותרה בידי בית ההשקעות שבשליטת משפחת סטפק ואלי ברקת ובניהול אילן רביב.

יו"ר החברה האם הציבורית איילון אחזקות, שלמה גרופמן, מסר יחד עם ההודעה על הנסיגה מהפיננסים, בהמשך ליציאה מהגמל והפנסיה, כי "איילון אחזקות מבצעת מהלך אסטרטגי שבסיומו תפעל קבוצת איילון באמצעות שלוש זרועות עיקריות - ביטוח, נדל"ן ואשראי. כחלק אינטגרלי מאותו הליך, יוצאת איילון אחזקות מתחומי ניהול התיקים וקרנות הנאמנות, על מנת להתרכז באותן ליבות פעילות. בהמשך לכך בכוונת החברה להעביר את חברת הליסינג איילון בלו ליסינג לאיילון חברה לביטוח, על מנת להשתמש בה כפלטפורמה לפיתוח משמעותי של תחום האשראי בחברה". ימים יגידו האם מדובר בצמצום פעילויות נוסף של קבוצה שלא הצליחה להציף ערך רב לאורך השנים, בניגוד לכמה ממתחרותיה הגדולות ממנה, או בשינוי לשם התרחבות.

שווי איילון עומד כיום על כ-540 מיליון שקל, כשלוי רחמני מחזיק בכ-86.4% ממניותיה. מניית הקבוצה טיפסה בכ-40% בשלוש השנים האחרונות. רחמני שב וביצר את עמדתו בחברה לאחר הרפתקה קצרה עם יונל כהן, שרכש ממנו 22% ממניות הקבוצה והיה שותף בגרעין השליטה, אך יצא מהשותפות כעבור זמן קצר.