טראמפ למחוקקים: "מהגרים צריכים לבוא ממדינות כמו נורווגיה"

נשיא ארה"ב למחוקקים: "למה להביא מהגרים ממדינות מהתחת?" ■ חוליה נוספת בשרשרת התבטאויות גזעניות נגד מהגרים ממדינות מתפתחות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס,  Kevin Lamarque
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

שני סקרים חדשים מצביעים על כישלון מתמשך של מאמצי דונלד טראמפ לחזק את מעמדו בקרב אזרחי ארה"ב ועל הידלדלות מאגר התמיכה בו גם בקרב אותם פלחי אוכלוסייה שנחשבים המשענת האיתנה ביותר שלו.

משמעות הסקרים חודדה אתמול (ה') על רקע שערוריה חדשה שמטלטלת את הבית הלבן: בשיחה עם מחוקקים הביע טראמפ זעם על כך שארה"ב מכניסה מהגרים שמגיעים מ"מדינות מהתחת", כהאיטי ומדינות באפריקה, במקום להביא מהגרים מנורווגיה. ההתבטאות הגזענית של נשיא ארה"ב - שהבית הלבן לא הכחיש אותה - הותירה אפילו מחוקקים רפובליקאים המומים.

על פי סקר של אוניברסיטת קוויניפיאק, בקונטיקט, שפורסם ביום ד', סבורים רוב האמריקאים שהכלכלה הלאומית שגשגה ב-2017, אך רוב יחסי גורס שאת האשראי לשגשוג הזה צריך להעניק לנשיא הקודם של ארה"ב, ברק אובמה, ולא לנשיא הנוכחי.

הפירוט: 66% מהנשאלים אמרו שכלכלת ארה"ב נמצאת במצב "מצוין" או "טוב" - עלייה בהשוואה ל-63% שסברו כך בסקר מ-19 בדצמבר. אלה הציונים הגבוהים ביותר שהעניקו נשאלים לכלכלה הלאומית מאז שסקר קוויניפיאק הציג את השאלה על מצב הכלכלה בפעם הראשונה, ב-2001.

יתר על כן, 73% מהנשאלים הגדירו את מצבם הפיננסי האישי כ"מצוין" או כ"טוב" (26% אמרו שמצבם "לא כל כך טוב" או "גרוע").

אבל 49% מהנשאלים אמרו, שאובמה אחראי למצב הכלכלי ה"המצוין" יותר מאשר טראמפ, בעוד שרק 40% סברו, שצריך להעניק לטראמפ את האשראי לאיתנות הכלכלית. למרות טענות טראמפ והמפלגה הרפובליקאית שחוק המיסים החדש יגדיל את ההכנסה הפנויה של רוב האזרחים, בעקבות הקיצוצים בשיעורי המס, אמרו רק 24% מהנשאלים שהמדיניות של טראמפ מסייעת למצבם הפיננסי האישי, 26% אמרו שהיא פוגעת בהם ו-47% אמרו שהיא אינה משנה לכאן או לכאן.

אלה ממצאים מבשרי רעות למפלגה הרפובליקאית. 30 צירים רפובליקאים בבית-הנבחרים, בכללם תשעה ראשי ועדות, הודיעו שלא ירוצו בבחירות הביניים לקונגרס בנובמבר השנה. רובם טענו כי ברצונם להחליף קריירה או להקדיש זמן רב יותר למשפחה. אך הסיבה העיקרית לפרישה ההמונית היא חשש ממה שמכונה "גל כחול", כלומר גל דמוקרטי, שעשוי להציף את הקונגרס בעקבות הבחירות, כפי שמצביעים סקרים רבים. התקווה הגדולה של הרפובליקאים היא הכלכלה הגואה, אבל סקר קוויניפיאק מצביע על אפשרות שהמימרה הידועה "זו הכלכלה, טמבל" לא כל כך תעזור למפלגתם בעוד 10 חודשים.

ממצאים נוספים מהסקר: 53% (לעומת 44%) אמרו שטראמפ אינטליגנטי, הציון הנמוך ביותר שהעניק הציבור האמריקאי לרמת האינטיליגנציה של הנשיא מאז שהושבע לתפקידו. 69% (לעומת 28%) גורסים שהוא אינו מאוזן, ו-57% (בהשוואה ל-40%) חושבים שהוא אינו מתאים לשמש כנשיא. רוב גדול של הנשאלים אמר עוד שטראמפ אינו ישר, שאין לו כישורי הנהגה טובים, שלא אכפת לו מהאמריקאי הממוצע, שהוא אינו חולק את ערכי הנשאלים. יחד עם זאת, 59% (לעומת 39%) חשבו שטראמפ חזק.

סקר אחר, שערכה החברה Morning Consult ושמתפרסם היום (ו') ב"ניו-יורק טיימס", מראה שנרשמה ירידה בשיעור התמיכה בטראמפ בכל פלחי האוכלוסייה האפשריים, לרבות האוונגלים, הקתולים והלבנים (ירידה של 8% בכל פלח), משקי-בית שמתפרנסים מהצבא (ירידה של 7%), תומכי מפלגת "מסיבת התה", בני 65 ומעלה ובני 55-64 (ירידה של 6% בכל פלח). אפילו בקרב היהודים נרשמה ירידה: מ-32% ל-31%.

אך את הכותרות הגדולות היום עושה ההתבטאות הגזענית של הנשיא, בישיבה עם מחוקקים משתי המפלגות שבאו לדון עמו על חקיקת פשרה להסדרת מעמדם של בני מהגרים לא חוקיים שהובאו לארה"ב כילדים קטנים. בני הקבוצה הזו ידועים כ"חולמים" (dreamers).

על פי דיווחים של סנטורים שהשתתפו בישיבה, טראמפ החל להתרגז כאשר הסנטורים העלו כמה הצעות לעסקת חבילה דו-מפלגתית: הענקת מעמד חוקי ל"חולמים", קיצוץ מספר הזכאים להיכנס לארה"ב בהגרלה השנתית המפורסמת מ-50 אלף ל-25 אלף (טראמפ דורש לבטל את ההגרלה כליל),, ומתן הגנות מסוימות למהגרים ממדינות כהאיטי, אל-סאלוואדור ומדינות באפריקה. (מאות אלפי מהגרים מאל-סאלוואדור, שהורשו לבוא לארה"ב בעקבות רעש עז שזעזע את ארצם ב-2001, התבשרו בשבוע שעבר שממשל טראמפ החליט להחזירם לארצם, למרות שהם נכנסו לארה"ב כחוק ביזמתו של הנשיא דאז, ג'ורג' וו. בוש).

כאשר הושמעה ההצעה על ההגנות למהגרים ממדינות מצוקה פקעה סבלנותו של טראמפ: "למה שנביא את כל האנשים האלה ממדינות מהתחת (shithole countries)"? הוא אמר בכעס, בהתכוונו להאיטי ולמדינות העניות האחרות שהוזכרו. "במקום זאת, צריכה ארה"ב להביא יותר מהגרים ממדינות כנורווגיה". (ראש ממשלת נורווגיה ביקרה בבית הלבן יום קודם לכן וארצה זכתה לשבחים מפליגים מפי טראמפ בהופעה משותפת לפני עיתונאים).

הדברים הותירו את המחוקקים המומים, אם כי איש לא עזב מיד את החדר במחאה על ההצהרה הגזענית). לאחר מכן, הדליפו הסנטורים הדמוקרטים את הדברים ל"וושינגטון פוסט" ו"לניו-יורק טיימס" וערוצי החדשות בכבלים הצטרפו לחגיגה. טראמפ פירק במו פיו הצעת פשרה דו-מפלגתית בסוגיית הגירה וחשף את עצמו שוב להאשמות שהוא גזען חסר תקנה.

בתגובה פרסם סגן דוברת הבית הלבן, ראג' שאה, את ההודעה הבאה: "פוליטיקאים מסוימים בוושינגטון בוחרים להאבק למען מדינות זרות, אך הנשיא טראמפ יאבק תמיד למען העם האמריקאי. כמו מדינות אחרות שמדיניות ההגירה שלהן מבוססת על מתן עדיפות למהגרים איכותיים, הנשיא טראמפ נאבק למציאת פתרונות קבע שיחזקו את ארצנו ע"י קליטת אנשים שיכולים לתרום לחברה שלנו, לסייע בצמיחת הכלכלה ולהיטמע בתוך האומה הגדולה שלנו".

ב-CNN וב-MSNBC (אך לא בפוקס ניוז) החלו להעלות על המסך תצלומים של פסל החירות ואנליסטים שונים הקריאו את שירה המפורסם של אמה לזרוס שחרות על לוח נחושת בפסל: "הב לי את בניך היגעים, העניים, ערב רב של המונים כמהים לנשום כבני חורין את פליטת חופייך האומללה. שלח אותם אלי, חסרי הבית וסחופי הסער, את לפידי אשא לצד שער הזהב". (התרגום מוויקיפדיה, המתרגם לעברית לא ידוע).

ההתבטאות העל "המדינות מהתחת" הייתה חוליה נוספת בשרשרת התבטאויות גזעניות שהשמיע טראמפ בעבר. בפגישה ביוני התייחס טראמפ לקבוצות מהגרים שנכנסו לארה"ב. על פי דיווח ב"טיימס", שהתפרסם שישה חודשים אחרי אותה פגישה, הוא אמר: "האיטי שלחה אלינו 15 אלף אנשים. לכולם יש איידס... 40 אלף באו מניגריה. אחרי שהגיעו לכאן, הם לעולם לא יחזרו לבקתות שלהם באפריקה".

במסע הבחירות שלו, כאשר התחייב להקים חומה לאורך ההגבול עם מקסיקו, הוא אמר: "כאשר מקסיקו שולחת אלינו את אנשיה, היא אינה שולחת את המצוינים.... היא שולחת אנשים עם המון בעיות, והם מביאים אלינו את הבעיות האלה. הם מביאים סמים. הם מביאים פשע. הם אנסים ואני מניח שיש (גם) אנשים טובים".