גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטפק: "מצפה מדירקטורים בטבע לוותר על חלק משכרם"

יו"ר מיטב דש בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "בחברה דאגו בעיקר לטווח הקצר על חשבון הטווח הארוך, עשו טעויות קריטיות בלקיחת מינוף מאוד גבוה ולקחו סיכונים מוגזמים, ואת המחיר משלמים העובדים ובעלי המניות"

צבי סטפק / צילום: תמר מצפי
צבי סטפק / צילום: תמר מצפי

"מהי למעשה השליחות של עסקים? רואים שכשארגונים עסקיים מונעים מתוך משמעות ושליחות, הם מגיעים לדרגת התפקוד הגבוהה ביותר", אמרה ד"ר אלמוג-זכאי בפתיחת המושב. "זאת מכיוון שארגונים הם גופים שפועלים למען בני אדם. כיום בארה"ב יש מאבק בין שני סוגים של עסקים - חברות אנרגיה למשל שרוצות להשיא רווחים, ולא כל כך אכפת להן מהפגיעה בטבע, והן נתמכות כיום על ידי ממשל טראמפ - ומנגד יש חברות וארגונים רבים שנלחמים בזה ורוצים להמשיך לעשות עסקים תוך פגיעה מינימלית בסביבה ובטבע".

לאן הולך הקפיטליזם? והאם המטרה של השגת רווח מקסימלי צריכה עדיין להיות מעל הכול או שלעסק צריכות להיות עוד מטרות? לשאלות אלה ואחרות התייחסו הדוברים במושב שעסק בייעוד ("בשביל מה עסקים קמים בבוקר?") בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". במושב השתתפו ד"ר אלמוג-זכאי, יו"ר קפיטליזם קשוב ישראל ושותפה בגיתם BBDO; צבי סטפק, יו"ר ובעלים של מיטב דש; איציק צאיג, מנכ"ל אסם; בלה אברהמס, סמנכ"לית קשרי חוץ באינטל; וגאדה זועבי, בעלים ומייסדת אתר החדשות בוקרא. את הפאנל הנחתה פרשנית "גלובס" סטלה קורין-ליבר.

אלמוג-זכאי הוסיפה כי "ביום שאדם מבין למה הוא נולד ומה האחריות שלו בעולם, הוא מוצא את המטרה ואת המשמעות שלו, וזה נכון לגבי ארגונים. כשחברות מבינות שהן קיימות לא רק למען השאת רווחים בטווח הקצר, אלא קיום לטווח הארוך, זה מביא אותן למקום אחר לגמרי. כיום הכלכלה עוברת מתחרות על ידע לתחרות גם על מטרה וייעוד".

"קפיטליזם קשוב" הוא ארגון עולמי שהוקם לפני כמה שנים ומונה כיום עשרות חברות מובילות בעולם. "אנחנו עושים בעיקר הסברה כדי להביא לשינוי תודעתי ולהשפיע על הדרך שבה עסקים פועלים. זה יכול לעשות שינוי בחיים של הרבה מאוד ישראלים", אמרה אלמוג-זכאי.

"גוגל ופייסבוק הם חסרי גבולות"

סטפק התייחס בדבריו לצורך בהצלת הקפיטליזם. "לצד הברכה הגדולה בקפיטליזם, רואים גם תופעות שליליות כמו התרחבות באי השוויון. המגזר העסקי הלך בכיוון דורסני בשנים האחרונות והגדיל את הפערים במקום להקטין אותם. המשבר הגדול ב-2008 היה קו פרשת המים. המשבר הזה, באופן אבסורדי, חיזק את כוחם של התאגידים, וכיום יש תאגידי על כמו גוגל ופייסבוק שהם חסרי גבולות, ואין ספק שתהיה מגמה ריאקציונית להגדיל את הכוח הזה. בינתיים יש עליהם אחריות מאוד גדולה".

לדבריו, "המטוטלת הלכה לכיוון קיצוני מאוד, וכעת היא עלולה ללכת לקצה השני, כלומר להגיע מקפיטליזם קיצוני לסוציאליזם קיצוני. אם רוצים להימנע מלהגיע לכך, צריך לאמץ מודל של קפיטליזם קשוב, לייצר איזונים. כמו בחיים בכלל, גם בחיים העסקיים נדרש איזון. יש שלושה תחומים בחיים העסקיים שבהם חוסר איזון הוא גורם קריטי. חוסר איזון בין דאגה לטווח הקצר ובין דאגה לטווח הארוך; חוסר איזון בין שימוש במשאבים שלנו לשימוש במשאבים של אחרים; וחוסר איזון בין הדאגה שלנו לעצמנו כבעלי שליטה ובין האינטרסים של שאר מחזיקי העניין בפירמה: בעלי מניות מיעוט, נושים, עובדים, לקוחות, ספקים וקהילה".

סטפק התייחס למשבר הגדול של טבע ואמר כי "בחברה דאגו בעיקר לטווח הקצר על חשבון הטווח הארוך, עשו טעויות קריטיות בעיקר במינוף מאוד גבוה ולקחו סיכונים מוגזמים, ואת המחיר משלמים העובדים ובעלי המניות. טבע, שבמקורה היא חברה ישראלית, אימצה לצערי בשנים האחרונות את הנורמות של וול סטריט, הכוללות השתעבדות למחיר המניה במקום התמקדות בניהול החברה, וזה פסול. אלי הורוביץ, המנכ"ל האגדי של החברה, תמיד דיבר והתייחס לאסטרטגיה לטווח הארוך ולא שם דגש על הטווח הקצר".

הוא הוסיף כי "הייתי מצפה מהדירקטורים בטבע שייקחו על עצמם דוגמה אישית ויוותרו על אחוז מסוים מעלות השכר שלהם - לאו דווקא מהזווית שהם כאילו אשמים במה שקרה לחברה, אלא כהזדהות עם העובדים". עוד אמר: "דירקטור צריך להיות אדם קשוב, עם יושרה פנימית ויכולת התמודדות עם לחצים. זה לא קרה כנראה בטבע וגם לא בבזק".

מטבע נמסר בתגובה: "דירקטוריון החברה החליט כבר בדצמבר 2017 לקצץ ב-50% מתגמול המזומן של חבריו ל-2018. יו"ר החברה סול בארר ויתר על תגמול המזומן שלו מאוגוסט 2017 ועד סוף 2018".

בסיום דבריו אמר סטפק: "לדעתי צריך לשנות את חוק החברות כדי שייתן יותר גמישות למנכ"ל. במקום שכל דבר יישקל לפי השורה התחתונה, יהיו גם אינטרסים אחרים שמעורבים בניהול החברה. אסור שיהיה מצב שמנכ"לים ודירקטורים שרוצים לפעול לפי הערכים של קפיטליזם קשוב יפחדו מכך שהם פועלים בניגוד לחוק החברות".

"שוק ההון לא מנוגד לקפיטליזם קשוב"

מנכ"ל אסם אמר בפאנל כי "ארגון ללא ייעוד הוא ארגון ללא נשמה. ארגון צריך לחשוב על הטווח הקצר וגם על הטווח הארוך ולהתייחס לצרכנים, לעובדים, לבעלי המניות ולעוד גורמים".

זועבי תיארה את היחס לנושאים הללו במגזר הערבי: "החברה הערבית צמאה לערכים של קפיטליזם קשוב. הקפיטליזם החזירי עדיין מתגבר ומתפשט בעולם, וצריך לפעול לעצור את זה. אנחנו מקדמים שילוב של תושבי המדינה הערבים בישראל, כי אין לנו דרך אחרת, פשוט אין דרך אחרת. צריך לעשות שינוי בדרך שבה החברה היהודית והערבית מתקשרות ביניהן, זה קורה וזה ימשיך להתפתח".

בלה אברהמס תיארה איך הדבר מתבצע באינטל: "אינטל בעצם פועלת תחת הערכים של קפיטליזם קשוב הרבה שנים. למשל, אנחנו מבצעים רכש גומלין בהיקפים גדולים בארץ, מחויבים לדרום ולקריית גת ולא מנסים להתחמק מזה. כמובן, אנחנו קשובים לעובדים וגם לבעלי המניות שלנו. רכשנו ממפעל בירוחם את כל המלט למפעל החדש שלנו בקריית גת. עוד החלטה ערכית שקיבלנו היא שכל הספקים שלנו הם קטנים ובינוניים בארץ, וכל אחד שמקבל אישור למכור לאינטל מקבל גם אישור אוטומטי להפוך ליצואן ולמכור בעולם.

"עובדים של אינטל תורמים המון לקהילה, למשל כתומכי הוראה בנתינת שיעורים פרטיים לתלמידים חלשים בדרום הארץ בתחום המתמטיקה. אנחנו עושים את זה כדי לייצר אימפקט חברתי ולא בגלל ביקורת, אלא מתוך מוטיבציה פנים ארגונית".

צאיג סיפר על האחריות שאסם לקחה על עצמה: "החלטנו לאמץ כבר לפני 10 שנים תרבות של שינוי תזונתי במוצרים שלנו, שכולל הפחתה בנתרן ובסוכר. וזה בהחלט משתלם לחברה. רפורמת ליצמן לסימון המוצרים היא חיובית בסך הכול. כיום אנחנו עובדים על השלב השני, שיתחיל בעוד שנתיים. שינוי במזון צריך להיות הדרגתי".

סטפק אמר: "שוק ההון לא מנוגד לקפיטליזם קשוב. אנחנו נתנו דוגמה אישית והפחתנו שכר לבכירים ובמקביל העלינו שכר לעובדים זוטרים. במיטב דש אימצנו לא במקרה את המילים 'הדרך הנכונה', בניגוד להרבה גופים אחרים בשוק ההון".

עוד כתבות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: 'פרודוקטיביות איטית' בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע