אלונה בר און: "התקשורת יצרה מועדונים סגורים"

יו"ר "גלובס" אלונה בר און הציגה היום בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" את הרקע לרכישת "גלובס" בשנה שעברה ואת תוכניותיה: "חשוב לנו להשפיע, אך אין לנו אג'נדה אישית או אינטרס כלכלי"

אלונה בר און / צילום: שלומי יוסף
אלונה בר און / צילום: שלומי יוסף

"אנחנו חיים במציאות בה עוצמת הרשתות החברתיות, פייק ניוז, וכניעה של גופי התקשורת לאינטרסים, הביאו למשבר אמון מוצדק בין הציבור לבין התקשורת" - כך אמרה היום (ד') אלונה בר און, יו"ר ומבעלות השליטה ב"גלובס", בפתיחת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בבנייני האומה בירושלים. 

בר און, שהשלימה אשתקד את רכישת "גלובס" ביחד עם משפחתה ועם ענת אגמון, הסבירה בדבריה את הרקע לרכישה ואת התוכניות שלה לגבי "גלובס".

אלונה בר און: "התקשורת יצרה מועדונים סגורים"

"ביוני האחרון, שותפתנו ענת אגמון, משפחתי ואני רכשנו את 'גלובס' בתהליך הרכישה שהיה ארוך, מורכב ולעתים גם כואב. עברתי מהמורות רבות שהכריחו אותי לחשוב לעומק ולהגדיר לעצמי מה אני רוצה ש'גלובס' יהיה, למה בעצם לרכוש עיתון בישראל 2017? למה להכניס את הראש למיטה החולה הזאת?", אמרה בר און.

בר און ביקרה בדבריה את המקום אליו הגיעה התקשורת: "בעולם שבו המידע הפך למורכב יותר, התקשורת יצרה מועדונים סגורים של עורכים וכתבים 'יודעי כל' ולא הסכימה לתת מבט של 360 מעלות".

עוד היא אמרה: "העיתונות והמו"לים לקחו את המציאות המורכבת הזו, פישטו את המידע והפכו אותו לחסר ומוטה. הפכו אותו לאמת אחת, כדי לקבל את התייחסות הציבור, וכדי לקבל רייטינג מיידי שהפך לסם רעיל. ככה העיתונות בכל העולם איבדה קשר עם הקהל שלה. ולמרות זאת, השפעת העיתונות עדיין גדולה ומשמעותית, ועדיין בכוחה לשנות מציאות".

מתוך אותו מצב שתיארה, מאמינה בר און שניתן לבצע שינוי: "ועכשיו, במסגרת תזוזות טקטוניות חברתיות, כלכליות וטכנולוגיות הרבה יותר גדולות מכולנו, העיתונות עוברת תהליך בנייה מחדש ומחפשת הגדרה עצמית", היא אמרה.

בר און הדגישה בדבריה כי "חשוב לנו לשנות ולהשפיע, אך אין לנו אג'נדה אישית או אינטרס כלכלי. אנחנו מאמינות בחשיבותה של עיתונות איכותית ואמינה. אנחנו חושבות שמעיתונות כזאת ניתן גם להרוויח".

באשר לתוכנית שתביא לכך ש"גלובס" יהפוך לארגון רווחי, אמרה בר און כי הדרך לכך היא "לחזור לבסיס". "מאז שדונלד טראמפ מיתג את ה'פייק ניוז' כמחלה, הציבור מתחיל להבין שעליו לשלם על התרופה, שהיא מידע איכותי, בלתי מוטה ובלתי תלוי. זה הבסיס למוצר שאנחנו בגלובס מייצרים ונייצר".

בר און סיפרה כי "גלובס" ניסח עקרונות חדשים לפעילותו. "ניסחנו את ה'אני מאמין' של 'גלובס' המתחדש ב-10 נקודות ועיגנו אותן בהסכם, שמבטיח את עצמאות המערכת העיתונאית גם מול בעלי המניות. נדרשת אסיפה כללית כדי לשנות את הסעיפים ולפגוע בעצמאות התוכן, וזה אומר שלמעשה חישקנו את עצמנו מלעשות בכוח שימוש לרעה", היא אמרה.

בין העקרונות מתחייבת בר און לכך של"גלובס" לא תהיה אג'נדה פוליטית, וכן לכך ש"גלובס" גם ינסה לייצר פתרונות ולא יתמקד רק בטענות וביקורת. עוד ניתן למצוא בעקרונות התחייבות לכך ש"גלובס" יפעל בשקיפות ויידע לקחת אחריות גם כאשר נעשות טעויות, וכן יתאמץ להנגיש מידע מורכב ולא מתלהם לקהלים רבים ורחבים.

"זה כוכב הצפון שלנו. ייקח זמן לשנות דפוסי חשיבה ותודעה וחינוך מחדש, גם של עצמנו. חשוב לנו שכולכם - שותפים, מפרסמים, רגולטורים, מושאי סיקור והכי חשובים - הקוראים שלנו - תבינו ותכבדו את הדרך שלנו ותפגינו סבלנות כלפיה, כי רומא לא תבנה ביום אחד", אמרה בר און.

עוד היא אמרה: "לכולנו חשובה תקשורת חזקה ואפקטיבית, וכולנו רוצים להגביר את האמון בין התקשורת לציבור. לשם כך אנחנו צריכים לעבוד ביחד ולהבין שיש גם מחירים שעל כולנו לשלם".

בסיום דבריה התייחסה בר און גם לוועידת ישראל לעסקים הראשונה של "גלובס" תחת בעלי השליטה החדשים: "אבא שלי, חיים בראון ז"ל, הקים את ועידת ישראל לעסקים לפני כ-30 שנה. במשך עשור הוועידה נערכה בבנייני האומה בירושלים, עד שעברה לתל-אביב. אני גדלתי כאן, בין ועידה לוועידה", היא סיפרה.

"השנה, במסגרת חגיגות ה-70 למדינת ישראל, אנחנו מתרגשים לסגור מעגל ולחזור לירושלים. התמה של הוועידה משקפת את הכיוון האסטרטגי של 'גלובס' - להתמודד עם המגוון ועם המורכבות. לכל תזה יש אנטיתזה, לכל עמדה יש עמדה הפוכה. האתגר שלנו ב'גלובס' הוא לייצר שיח שמשקף ומכבד את הקונפליקט. הבאנו קשת רחבה של דעות ונושאים, וננסה לדון בהם מזוויות שונות ומחדשות", היא אמרה.

בר און גם התגאתה בכך שבוועידה יש ייצוג גבוה לנשים: "הדוברים בוועידה משקפים מגוון דעות ומגזרי, ואני גאה להציג נתון חסר תקדים בוועידות מהסוג הזה: 43% מהדוברים הן דוברות. זה עדיין קצת פחות מחלקנו באוכלוסייה. עדיין לא כל הקהלים מיוצגים כאן כפי שהיינו רוצים, אך אנחנו מבטיחים שנמשיך להתאמץ לגוון את השיח ואת 'המועדון'".