המשקיעים הקטנים מהמרים על הביטקוין; קרנות הגידור - נגדו

הרשות האמריקאית למסחר בחוזים פרסמה את נתוני מסחר החוזים העתידיים ב-CBOE בשיקגו ■ טרם פורסמו נתוני היריבה CME

ביטקוין / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ביטקוין / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

משקיעים קטנים מהמרים שהביטקוין יעלה, ואילו קרנות גידור וסוחרים גדולים אחרים מהמרים על ירידה שלו.

זהו הדפוס שנוצר במהירות אחרי ארבעה שבועות של מסחר בשוק חוזי הביטקוין הראשון בארה"ב, שהושק בחודש שעבר על ידי CBOE גלובל מרקטס בשיקאגו. חוזים עתידיים הם סוג של נייר ערך שמאפשר לסוחרים להמר אם הערך העתידי של נכס בסיס יעלה או יירד.

מבין הסוחרים שמחזיקים פחות מ-25 חוזי ביטקוין של Cboe - קטגוריה שכוללת כנראה משקיעים פרטיים רבים - ההימורים השוריים עולים על הדוביים ביחס של פי 3.6, לפי הנתונים האחרונים של רשות המסחר בחוזים עתידיים.

לעומת זאת, השחקנים הגדולים בחוזי הביטקוין נוטים לקנות פוזיציות חסר (שורט), בהימור שמחיר המטבע הווירטואלי יהיה נמוך יותר.

רשות המסחר בחוזים עדיין לא פרסמה נתונים דומים על שוקי החוזים המתחרים ל-Cboe בבורסת הסחורות בשיקגו, שהושק על ידי היריבה הגדולה יותר CME גרופ.

המסחר הראשוני בחוזים עתידיים קשור כנראה לתפיסה השונה של הביטקוין על ידי הסוחרים הגדולים והקטנים. קניות קדחתניות של משקיעים קטנים (קמעונאים) ברחבי העולם עזרו להצית את הגאות מסחררת במחיר הביטקוין בשנה שעברה.

ספקנים רבים בוול סטריט מכנים את הביטקוין בועה, ונוטים אם בכלל להמר נגדו. בסימן לכך שחברות שמרניות יותר שומרות על מרחק ממנו, נתוני רשות החוזים מראים מסחר כמעט אפסי בחוזי ביטקוין של בנקים ומנהלי נכסים.

"יש כנראה יותר אופטימיות במקטע הקמעונאי מאשר במקטע הסיטונאי של השוק", אמר סטיב סנדרס, סגן נשיא באינטראקטיב ברוקרס גרופ, חברת ברוקרים אלקטרונית שמציעה ללקוחות שלה מסחר בחוזי ביטקוין.

קרנות גידור ומנהלי כסף אחרים הציבו בשבוע שעבר 40% יותר הימורי חסר (שורט) על הביטקוין מאשר הימורי ארך (לונג), לפי נתוני רשות החוזים העתידיים (CFTC). עם זאת זוהי תמונה פחות דובית בהשוואה לסוף דצמבר, שבו היחס בין הימורי הירידה להימורי העלייה של המטבע היה יותר מפי ארבעה לטובת הירידה.

קניית חוזי שורט לא אומרת בהכרח שהמשקיעים מצפים להתרסקות של הביטקוין. חברת מסחר במטבעות מוצפנים עם החזקות גדולות של ביטקוין יכולה לקנות חוזי שורט כדי לגדר את המלאי שלה מפני ירידות מחיר. כך תהיה החברה אדישה לירידה או עלייה של הביטקוין.

כניסה לשורט יכולה להיעשות מסגרת אסטרטגיה מתוחכמת, כמו הימור על כך שמטבעות מוצפנים אחרים יעלו יותר מהביטקוין. אחד המטבעות הללו, אתרים, עלה בשבוע עבר לראשונה מעל 1,000 דולר, יותר מפי שניים ממחירו בתחילת דצמבר.

אנליסטים אומרים ששוק החוזים של Cboe מתאים יותר למשקיעים קטנים מפני שהחוזים של CME מחייבים מקדמה גדולה יותר במזומן.

הפעילות הכוללת בשוק חוזי הביטקוין בשני השווקים הייתה מתונה, בייחוד בהשוואה לשוק הביטקוין הפורח בעצמו. הגודל של שני השווקים היה בערך 150 מיליון דולר ביום שישי שעבר, במונחי שווי החוזים הפעילים, ואילו השווי הכולל של הביטקוינים הקיימים היה כ-290 מיליארד דולר, לפי coinmarketcap.com.

ובשתי הבורסות, Cboe ו-CME, המספר המוצע של חוזי הביטקוין שנסחרו בכל יום היה מתחת למספר שנקבע ביום המסחר הראשון בכל בורסה, 11 ו-18 בדצמבר בהתאמה. הפרסום הרב בתקשורת עזר למסחר כאשר החוזים הללו הושקו.