אושר לקריאות שנייה ושלישית: בית משפט כלכלי בחיפה

ועדת החוקה אישרה הקמת מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי בחיפה, שתתווסף לזו הקיימת בבית המשפט המחוזי בת"א

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה היום (ב') את הצעת חוק בתי המשפט (תיקון מספר 81), שהיא הצעת חוק ממשלתית. לפי הצעת החוק תוקם מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי בחיפה, שתתווסף לזו הקיימת בבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו. שתי המחלקות ידונו ב"עניין כלכלי" כהגדרתו בחוק, ובלבד שהליך לגבי "עניין כלכלי-מינהלי" יידון בפני המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו בלבד.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי חוק בתי המשפט תוקן ב-2010, ונקבע בו כי עניינים כלכליים יהיו בסמכותם העניינית של בתי המשפט המחוזיים. כמו כן הוקמה במסגרת התיקון מחלקה כלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו המורכבת מהרכב קבוע של שופטים מקצועיים, שבפניה נדונים הליכים פליליים, מינהליים ואזרחיים בעניינים כלכליים ובעניינים כלכליים-מינהליים.

"הקמת מחלקה כלכלית גם בבית המשפט המחוזי בחיפה תוסיף ליצירת תשתית קבועה ומהודקת של מערכת שיפוט יעילה ומקצועית שבה יידונו עניינים כלכליים ותשרת הלכה למעשה את הציבור ובכלל זה חברות שמקום עיסוקן בעיר חיפה".

הוועדה קבעה כי החוק ייכנס לתוקפו 4 חודשים מיום פרסומו, ותתאפשר הארכה בחודשיים נוספים בצו השרה. כמו כן, נקבע כי מה שהחל בבית המשפט המחוזי בהליך רגיל לא יועבר לבית המשפט הכלכלי.

"אני מקווה שזהו צעד ראשון בדרך למקצע את השופטים ולהגדיל את מספרם", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי). "בשלב הבא יש לשקול להוסיף שופטים לבית המשפט העליון כדי להקל על העומס. בנוסף, הקמת בית המשפט הכלכלי תרחיב את הפריסה של בתי המשפט, תנגיש אותם לציבור ותקל בכך על המתדיינים".

עו"ד שירי לנג מהנהלת בתי המשפט מסרה: "ניסינו להעריך את היקף הפעילות הכלכלית במחוזות השונים לפי מספר התביעות שמגישות חברות נגד חברות. ראינו שהמחוז הבא מבחינת היקף התביעות אחרי תל-אביב הוא חיפה ולאחריו ירושלים. זה לא אומר שאחרים לא מקיימים דיונים כלכליים. הקמת המחלקה הכלכלית תבטיח שהניתוב ייעשה לשופטים שזו התמחותם כאשר כיום הניתוב נעשה לפי הנשיא. העתירות המינהליות על החלטות של רשות ניירות ערך והבורסה יישארו בתל-אביב, שכן מבדיקה שלנו מדובר בסך-הכול על 5 תיקים, ולכן בשל המומחיות שנצברה הם יישארו שם".