יהלומנים הודים צפויים לקבל אשרת שהייה מורחבת

היהלומנים ההודים הפועלים כיום בישראל נדרשים לחדש את רישיונות השהייה מדי 11 חודשים ■ היקף היצוא של החברות ההודיות שפועלות בענף היהלומים בארץ מוערך ב-1.5 מיליארד דולר בשנה

נתניהו ומודי / צילום: אבי אוחיון לעמ
נתניהו ומודי / צילום: אבי אוחיון לעמ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מקדם החלטה חדשה שתסדיר את שהותם של כמאה יהלומנים הודים בישראל, וזאת במסגרת חיזוק היחסים המסחריים עם הודו.

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה שהוא מקדם, נתניהו מציין את התרומה של היהלומנים ההודים לכלכלה ולמשק בישראל, ומדגיש כי מדובר בצעד שמהווה חלק מ"ריכוז המאמץ הממשלתי לחיזוק הקשרים המדיניים, הכלכליים, המדעיים והתרבותיים עם הודו".

במסגרת קידום הנושא, נתניהו יטיל על שר הפנים, אריה דרעי, לפעול לחקיקת משנה שתאפשר את הארכת רישיונות השהייה של יהלומנים מהודו בארץ, לרבות רישיונות לבני/בנות זוגם ולילדיהם - וזאת עד לתקופה של שלוש שנים.

תיקון החקיקה המוצע ישנה את המציאות שאיתה מתמודדים כיום היהלומנים ההודים שפועלים בישראל, שכן הם נדרשים להאריך את רישיונות השהייה שלהם בארץ מדי שנה. במשרד החוץ ובמשרד ראש הממשלה מציינים כי המצב הקיים משליך על אותם יהלומנים שפועלים בארץ, כך שהם נאלצים לחדש מדי שנה גם את רישיונות הנהיגה שלהם, ביטוחים ועוד.

מנתוני משרד הכלכלה שמפעיל את האגף לפיקוח על ענף היהלומים עולה, כי בישראל פועלים כ-100 יהלומנים שלהם אזרחות הודית, והם מפעילים כ-50 חברות בתחום. רוב היהלומנים ההודים שאליהם מתייחסת הצעת ההחלטה שוהים בארץ יותר מעשור.

היקפי היצוא של החברות ההודיות שפועלות בתחום היהלומים בארץ מוערך ב-1.5 מיליארד דולר בשנה, מתוכם 50% יצוא של גלם וכ-20% יצוא של יהלומים מלוטשים.

ההקלות שיוזם נתניהו ליהלומנים ההודים באות על רקע החלטה שקיבלה הממשלה לפני כחצי שנה, שבמרכזה חיזוק הקשרים של ישראל עם הרפובליקה של הודו. בין היעדים שנקבעו בנושא: הגדלת היקף יצוא הסחורות והשירותים של ישראל להודו ב-25% בתקופה של 4 שנים וזאת תוך הגדלת החברות הישראליות המייצאות אליה; הגדלת מספר התיירים ההודיים המבקרים בארץ לכ-80 אלף בתוך כ-4 שנים, והגדלה משמעותית בהיקף ההשקעות ההדדיות בין המדינות, תוך שימת דגש על מיזמי מחקר ופיתוח.

המגמה לחיזוק היחסים בין ישראל להודו התחזקה בקיץ האחרון, כשראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, קיים ביקור היסטורי בישראל. בשבוע הבא יקיים נתניהו ביקור גומלין בהודו.

נשיא הבורסה ליהלומים, יורם דבש, אמר כי "חלק מהיהלומנים ההודים שחיים בישראל, שוהים בה כמעט 40 שנה, עוד טרם כוננו יחסים דיפלומטיים בין המדינות. מדובר בקבוצה של אנשי עסקים טובים שאוהבים את ישראל ודוברי השפה העברית - ולמרות שמרכז חייהם הוא בארץ וכל אחד מהם מעסיק כאן כמה עשרות עובדים, הם נדרשים לחדש מדי 11 חודשים את הוויזות שלהם. באופן טבעי המצב הזה מלווה תמיד בהיעדר ודאות ובחששות. מחצית מהיקף הסחר בין ישראל להודו הוא בתחום היהלומים".

לדברי דבש, יש בהחלטה המתגבשת למתן הקלות ליהלומנים מהודו ששוהים בארץ כדי לשפר את כושר התחרות של ענף היהלומים הישראלי בעולם: "מדובר בצעד אחד מתוך שורה של צעדים שיקלו על הבאת חברות יהלומים הודיות, שכיום פועלות בדובאי, לישראל".