עתירה: להורות למשטרה להימנע מפרסום המלצות בתיקי נתניהו

עו"ד יוסי פוקס טוען כי הנוהל שלפיו המשטרה אמורה שלא לפרסם את המלצותיה קיים מזה 15 שנה, ולכן למרות שהחוק החדש לא חל על חקירות פתוחות - הרי שממילא הכלל חייב לחול עליהן, ועל המשטרה להימנע מלפרסם את המלצותיה בתיקים 1000 ו-2000

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

עו"ד יוסי פוקס, עותר ציבורי, עתר היום (ה') לבג"ץ נגד השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך ומשטרת ישראל, בדרישה שהם יימנעו מצירוף המלצות המשטרה לתיק החקירה, בכל תיקי חקירה שנפתחו לפני כניסתו לתוקף של חוק ההמלצות, לרבות בתיקי החקירה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לדברי עו"ד פוקס, הנוהל שלפיו המשטרה אמורה שלא לפרסם את המלצותיה קיים בפועל מזה 15 שנה, והחוק החדש רק נותן תוקף למצב קיים. בפועל, לדבריו, המשטרה הפרה את המצב שאסר פרסום המלצות בתיקים, וכך למרות שהחוק החדש לא חל על חקירות פתוחות - הרי שממילא הכלל חייב לחול עליהן, ועל המשטרה להימנע מלפרסם את המלצותיה בתיקים 1000 ו-2000.

לאור הסערה הציבורית שקמה בעקבות הצעת חוק ההמלצות והודעתו של נתניהו כי הוא מבקש שלא להחיל את החוק עליו באופן אישי - הוסף לתוכו סעיף 3, הקובע כי החוק לא יחול על חקירות שנפתחו לפני שהחוק עבר, דהיינו עד ליום 28 בדצמבר 2017.

אך לדברי עו"ד פוקס, סעיף 60 בחוק סדר הדין הפלילי ממילא לא הסמיך את המשטרה לצרף המלצות לפרקליטות באשר להגשת כתבי אישום, אלא היה מדובר בנוהג, וגם הנוהג הזה היה בלתי חוקי, ולכן אין להמשיך לנהוג בו כיום. 

"הנוהג של המשטרה סותר הנחיה של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אליקים רובינשטיין משנת 2002 והנחיה של שר לבטחון הפנים דאז עוזי לנדאו, לאחר שוועדת וינוגרד בראשות השופט אליהו וינוגרד דנה בסוגיה. ההנחיה לא בוטלה עד ליום הזה", נטען בעתירה. 

עו"ד פוקס פנה היום לבג"ץ, והשופט אורי שוהם הורה בצו למשרד לביטחון הפנים ולמשטרה להשיב לעתירה עד 15 בפברואר.