ECI זכתה במכרז של משהב"ט ותמשיך בתוכנית ההתיעלות

החברה מתכננת פיטורי 100 עובדים ■ זכתה בהליך של ספק יחיד מול משרד הביטחון ומספקת לו מוצרים בעשרות מיליוני דולרים

הפגנת עובדי ECI שאול שני / צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת עובדי ECI שאול שני / צילום: דוברות ההסתדרות

חברת ECI המתעתדת לפטר בזמן הקרוב כ-100 עובדים, רובם בישראל, מספקת מזה כמה חודשים מוצרים מסווגים למשרד הביטחון בהיקף מוערך של עשרות מיליוני דולרים בשנה. ECI זכתה בהליך של המשרד כספק יחיד, לאחר התמודדות מול שני ספקים, בהם אלקטל, שנרכשה ב-2015 על ידי נוקיה.

ביוני האחרון פנתה אלקטל לבית המשפט כדי לערער על הבחירה ב-ECI. על ההליך הוטל צו איסור פרסום והוא הסתיים בוויתור של אלקטל על תביעתה, לאחר שהתקבלה דרישתה שמשרד הביטחון יציג בפניה את המסמכים ששימשו בסיס לבחירה ב -ECI.

מ- ECI נמסר בתגובה כי החברה "מתמחה ברשתות מאובטחות והינה ספקית מובילה לאורך שנים של גורמי ביטחון בארץ ובעולם. לאור סיווגו הבטחוני של הפרויקט, ECI בחרה שלא להגיב מעבר לכך".

בשבוע שעבר הוכרז סכסוך עבודה בחברה לאחר ההודעה על הכוונה לפטר עובדים. ועד העובדים בחברה, שניהל בשנה וחצי האחרונות מו"מ עם ההנהלה במטרה להגיע להסכם קיבוצי ראשון, טען כי ההכרזה על הפיטורים נועדה לטרפד הגעה להסכם. עוד טוענים העובדים כי משום שהחברה רווחית, הפיטורים נועדו להגדלת הרווחים ואינם מוצדקים .

מנגד נשמעות טענות על כך שבעלי החברה, ובעיקר שאול שני, מימנו את החברה בקרוב ל-200 מיליון דולר בתחילת העשור, כשהיתה הפסדית, וכי מאז לא נמשכו ממנה דיבידנדים. על פי טענות אלה, חברות טכנולוגיות רבות בענף הטלקום העולמי נאלצות לפטר עובדים, על רקע תחרות גוברת ותקופת ביניים של מיעוט הזמנות, בהמתנה לטכנולוגיית הדור ה-5 בסלולר שצפויה להבשיל רק ב-2019. עם זאת, היקף המכירות של ECI גדל בשנים האחרונות והוא צפוי להגיע השנה לקרוב ל-400 מיליון דולר.

ב -ECI מועסקים כ-1,700 עובדים, כמחציתם בישראל והשאר בנציגויות ברחבי העולם. בין השאר מעסיקה החברה כמה מאות אנשי פיתוח במרכזים בהודו ובסין. עובדי החברה בישראל חוששים לנדידת משרות מקומיות למרכזי פיתוח אלה. ביום שישי האחרון הפגינו העובדים מול ביתו של שאול שני בכפר שמריהו, והערב מתקיימת מחאה ליד ביתו של סמנכ"ל הכספים גיורא ביתן.

יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות אמר הערב בתגובה: "לא יעלה על הדעת שחברה שהמציאה וביססה את עצמה בזכות מפתחים כחול לבן, מקבלת מכרזים ממערכת הביטחון ונהנית ממענקי פיתוח מהמדינה, תפטר בישראל ותגדיל את פעילותה בהודו וסין. זו שערורייה שממשלת ישראל חייבת לשים לה סוף. ההסתדרות וועד העובדים יאבקו עד הסוף נגד הדרישה האטומה לפטר עובדים".