מועמד לתפקיד מנכ"ל בחברה אמריקאית? נחפור עליך לעומק

מועצות מנהלים בארה"ב מקשיחות את סינון המועמדים בעקבות גל ההטרדות המיניות ■ "אני מחפש על מועמד כל מה שיכול להביך"

המפיק הארווי וינשטיין  צילום: רויטרס
המפיק הארווי וינשטיין צילום: רויטרס

מועצות מנהלים של חברות בארה"ב החלו להקשיח את סינון המועמדים לכהונת מנכ"ל, מתוך חשש שמגפת ההטרדות המיניות תגיע גם ללשכות שלהם. הבדיקות המדוקדקות יותר באות בעקבות גל ההאשמות בהטרדות מיניות שהפיל בכירים רבים בתעשיות הבידור, הטכנולוגיה, המדיה והפרסום. כמה בכירים בולטים איבדו את משרותיהם בעקבות האשמות על התנהגות לא נאותה לפני שנים רבות.

דירקטורים אומרים, לראשונה, כי יפטרו את מנכ"ל החברה במידה שהתנהגות פוגענית שלו תיחשף במהלך כהונתו או כהונתה. מועצות מנהלים אחרות מרחיבות את בדיקות הרקע של המועמדים למשרה הבכירה, או מחפשות מנכ"ל שיכול לנער תרבות רעילה של הטרדות מיניות שהחברה התעלמה מהן בעבר, לפי מנהלי חברות השמת כוח אדם ויועצי ניהול.

"כדירקטורים, אנו חייבים להפשיל שרוולים ולבדוק בצורה מדוקדקת אופיו של כל מנכ"ל שאנו שוכרים לעבודה", אמר ברנט סונדרס, מנכ"ל חברת התרופות אלרגן, שמכהן גם כדירקטור בסיסקו סיסטמז. "ניהול מוניטין הופך למרכיב חשוב יותר בהערכת עסק".

דירקטור אחר לשעבר מעריך שמועצות מנהלים יבקשו בקרוב מהמועמדים למשרת המנכ"ל לספר יותר על עצמם, מפני שהן ידרשו להוסיף סעיפים בחוזה העבודה שמענישים מנכ"ל על הטרדה מינית או התנהגות לא נאותה אחרת שתיחשף בדיעבד. "אפשר יהיה לפטר אותם ולדרוש החזר משמעותי של התגמול שקיבלו", אומר אותו דירקטור, שעומד בראש כמה ועדות של ביקורת חשבונות בחברות. "זהו הלך החשיבה במועצות מנהלים בימינו".

זו עדיין תפיסה חריגה בנוף התאגידי. עורך הדין סטיוארט רייפלר ממשרד ודר פרייס שמנסח חוזי עבודה של מנכ"לים לא ראה מעולם חוזי עבודה שמאיימים בפיטורים על גילוי התנהגות לא נאותה לפני ההעסקה. החוזים מאפשרים בדרך כלל לפטר מנכ"ל מסיבות כמו הזנחה מכוונת של חובותיו, טעויות גסות, הרשעה בפלילים או הונאה במסגרת החברה.

מועצות מנהלים רבות מבצעות כבר מזמן בדיקת רקע מעמיקות, הערכות פסיכולוגיות ובדיקות של המלצות לפני בחירת מנכ"ל. אך תהליך הגילוי הנאות הזה לא תמיד מרחיק לכת מספיק, מפני שחוקרים פרטיים מגבילים לעתים את הבדיקה שלהם לתיעוד פומבי של פשיטות רגל, הרשעות בנהיגה בהשפעת אלכוהול, גירושים וכו'.

כמה חוקרים נוקטים גישה כזו מאחר שמועצות המנהלים מסבירות להם שהן יטלפנו לגורמים שממליצים על המועמדים בעצמן. הצרה היא שבדיקות כאלו חושפות רק לעתים נדירות הטרדות מיניות במקום העבודה, אומר מייקל אליסון, מנהל חברת החקירות אינטרנשיונל ביזנס ריסרץ'.

"גנים נקיים"

ב-2012, דירקטורים ביאהו סיימו את כהונתו הקצרה של המנכ"ל סקוט תומפסון אחרי שהם גילו שאין לו תואר במדעי המחשב כפי שהרזומה הרשמי שלו טען. החברה השתמשה בבדיקות רקע לאישור תאריו של תומפסון. לא ברור מדוע הן לא בוצעו לפני קבלת המינוי.

תומפסון לא קיבל פיצויים כלשהם, ואיבד את מניות יאהו שניתנו לו. כעת הוא מנהל את Tuition.io, חברה שמאפשרת למשתמשים לנהל את תיקי הלוואות הסטודנטים שלהם.

גם הערכות פסיכולוגיות חושפות כישורי ניהול יותר מאשר התנהגות לא נאותה בעבר, אומר מאט פיז, סגן נשיא לניהול מדיבלופמנט דיימנשנז אינטרנשיונל. חברה זו לייעוץ בתחום משאבי אנוש מבצעת בדיקות למנהלים, שמורכבות בדרך כלל מראיונות ארוכים ומבחנים למדידת ערכים אישיים, כישורי חשיבה ויכולת חשיבה מופשטת.

"היום, הדירקטורים רוצים מועמדים עם 'גנים נקיים' ", אומר פיטר כרייסט, יו"ר חברה להשמת כוח אדם בכיר. "בעבר, היו מועצות מנהלים שהתעלמו משערוריות". כרייסט נוהג לבצע בדיקות עומק לפני שהוא מציג מועמדים למנכ"לים לדירקטוריונים. "אני מחפש כל מה שיכול להביך", הוא אומר.

בתחילת השנה הוא בדק את הרקע של מועמד לניהול חברת שירותים לתעשייה, ולא הבין מה גרם למועמד שנראה בעל הכישורים הנחוצים להתפטר ממשרתו הקודמת. בסופו של דבר הודה אותו מועמד כי התחיל עם עובדת עמיתה צעירה אחרי כמה משקאות במסיבת משרד ב-2016. עד ראייה תיאר את מה שהתרחש במדיה החברתית. "הוא נלכד, כי זה היה במדיה החברתית", אומר כרייסט. המועמדות של אותו אדם הוסרה.

קמפיין "metoo" שהתנהל בקנה מידה בינלאומי מקשה על מועמדים להסתיר התנהגות לא נאותה בעבר. דירקטור בחברת תוכנה אומר ששכר לפני שנה מנכ"ל חדש אחרי שהוא סרק את המדיה החברתית ולא מצא הערות שליליות על אותו אדם.

"אחרי הרווי וינשטיין, הכל מתנפח - וזה כולל בדיקות של מועמדים לניהול", אומר ג'פרי קון, מנכ"ל יחידת חיפושי מנכ"לים בחברת ההשמה הבינלאומית DHR.