חברות המדיה יוניון ו-TMF סיכמו על מיזוג - איך יגיב הממונה?

בשונה מבקשות לשיתופי פעולה שהרשות לא אישרה בעבר, בטענה שלא זו הדרך לפתור את בעיית הריכוזיות בשוק המדיה, הפעם הכוונה היא להגיש בקשה למיזוג מלא לחברה אחת בתוך שבועות ספורים ■ יוניון ו-TMF הן החברות השנייה והרביעית בגודלן, וסך נתחי השוק שלהן כיום הוא 28%

מודי כידון / צילום: איל יצהר
מודי כידון / צילום: איל יצהר

המו"מ למיזוג בין חברות המדיה יוניון ו-TMF במסלול למשרד הממונה על ההגבלים העסקיים. ל"גלובס" נודע כי הצדדים הגיעו להבנות שיגובשו להסכם בימים הקרובים. במקביל תנוסח בקשה לאישור של הקמת חברה משותפת לשני הצדדים.

יוניון מדיה נמצאת בבעלות אורן יוניוב והיא חברת המדיה השנייה בגודלה בישראל עם נתח של כ-18% משוק הטלוויזיה. TMF נמצאת בבעלות משרדי הפרסום גיתם BBDO ויהושע TBWA. השחקנית הרביעית בגודלה ונתח השוק שלה הוא כ-10%.

ההסכם שיוגש לאישור הממונה שונה משיתופי פעולה שהגישו בעבר חברות מדיה: זהו מיזוג מלא של שתי חברות לכדי חברה אחת ולכן אין מדובר בפטור מהסדר כובל שבו על המבקשות להסביר מדוע השת"פ לא יפגע בשוק אלא בבקשה למיזוג שאם משרד הממונה לא יאשר אותה, הוא זה שיצטרך לספק את ההסברים. ב-TMF ויוניון רואים בכך יותר מהבדל סמנטי, אך ההערכות ממשיכות להיות שהמיזוג לא יאושר.

שוק המדיה - בעיקר בטלוויזיה - נחשב לשוק של גודל וכוח. במשך שנים ארוכות השחקנית הבולטת בו היא יוניברסל מקאן מקבוצת מקאן אריקסון שמובילה אותו מבחינת היקפי הפרסום שהיא מנהלת באופן מוחלט על מתחרותיה. הגודל של יוניברסל תורגם לכוח שלהשפעתו על השוק התייחס בשלב מאוחר הממונה על ההגבלים העסקיים. הוא אף הביא בעבר לניסיונות של חיבורים בין חברות מדיה שעיקר תכליתן היה ליצור כוח ממתן חזק.

כך למשל TMF עשתה לפני כמה שנים ניסיון למיזוג עם זניט מדיה מקבוצת פובליסיס כדי לייצר גוף גדול. ואולם אף שכוחם המצרפי של שתי החברות לא הגיע לסך כוחה של יוניברסל, הממונה על ההגבלים דאז קבע שלא מטפלים בכוח שוק על ידי בניית כוח אחר ולא אישר את המהלך.

גם אז ב-TMF ידעו שהסיכוי לאישור הממונה אינו גבוה, אך הערכת העבודה הייתה כי אם יינתן אישור הקבוצה תשפר את מצבה, אך שגם סירוב יסייע בעקיפין - והוא אכן הדליק אור על ענף המדיה וחייב את הממונה להגביל גופים אחרים. בימים שבאו אחרי הבקשה נדרש משרד הממונה לאשר בקשה אחרת בתחום: שת"פ של יוניברסל עם גליקמן. הפטור אמנם ניתן להם - אך במגבלות של 25% מזמן הפרסום בפריים-טיים.

החלטת הממונה אמנם מיתנה במידה מסוימת את התחרות, אך יוניברסל נותרה גדולה באופן משמעותי ממתחרותיה. לפני כשנה, עם רכישת מניות גליקמן שמיר סמסונוב על ידי קבוצת פובליסיס העולמית, הסתיים השת"פ עם מקאן - ועמו פקע הפטור, מה שלכאורה מאפשר למקאן לגדול באופן משמעותי מחדש.

ניסיון החיבור בין יוניון ל-TMF הוא לכאורה מתבקש ועל פניו היתרונות לשתי השחקניות ברורים: יוניון היא חברת מדיה גדולה שאינה קשורה לקבוצת פרסום בינלאומית, לאחר שכל הקשרים שהיו לה עם WPP נותקו. מצד TMF, גם לגיתם וגם ליהושע יש בעלי מניות בינלאומיים - אך הם אינם בעלי שליטה, מה שמפשט את תהליך קבלת החלטות. מדובר בשני גופים שנמצאים בקשרים ידידותיים מצד אחד, וללא הרבה תקציבים מנוגדי אינטרסים מצד שני.

יוניברסל מקאן בפרט, והתנהלות שוק המדיה בכלל, מעסיקים בחודשים האחרונים את שאר חברות המדיה שמנסות כל אחת בדרכה לייצר מענה לסוגיית הכוח שלה. כך, כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", לאחרונה עתרה זניט, חברת המדיה של פובליסיס, לבג"ץ נגד הרשות השנייה בבקשה לכפות עליה ליישם את החלטת ועדת שחם המגבילה את זמן האוויר שיכול גוף אחד לרכוש אצל כל זכיינית ללא יותר מ-25% מנקודות הרייטינג המשוקלל. עבור פובליסיס האופציה המשפטית היא כמעט היחידה שכן היא בבעלות בינלאומית וכל ניסיון לשיתוף פעולה, גם אם היה עובר את הממונה, הוא מורכב יותר.

ביוניון מדיה ו-TMF סירבו להתייחס לידיעה.

גלי גוטליב ישמש מנהל פיתוח עסקי ב-TMF

במקביל לקידום כוונות המיזוג עם יוניון ממשיכים לפעול ב-TMF כדי לשפר את יכולות החברה ומעבים את מערך ההנהלה הבכירה. ל"גלובס" נודע כי גלי גוטליב, לשעבר סמנכ"ל הסחר של "ידיעות אחרונות" שנחשב ליד ימינו של ציון פרץ, לשעבר המשנה למנכ"ל של ידיעות, מצטרף ל-TMF בתפקיד מנהל פיתוח עסקי. גוטליב הוא גיוס של גיתם BBDO, השותפה המרכזית, והוא אמור לפעול להגדלת הפעילות של החברה בתחומי האוף-ליין. אמנם על פניו הדפוס נמצא בירידה בשנים האחרונות, אבל עדיין יש בו נתח פעילות משמעותי ש-TMF כיום לא מאוד חזקה בו, למשל תחום המודעות הסטטטוריות שמאוד משמעותי בחברות ציבוריות.

עיקר הקריירה של גוטליב התנהלה בקבוצת ידיעות אחרונות, שבה עבד כ-15 שנה. הוא מילא שורה של תפקידי ניהול ברשת ידיעות תקשורת, בהם מנהל העיתונים "ידיעות המפרץ" ו"ירושלים". בהמשך קיבל את תפקיד סמנכ"ל הסחר ונחשב לאחד הגורמים המרכזיים בקבוצה בעבודה מול מפרסמים. לפני כשלוש שנים פרש מתפקידו ותוך זמן קצר קיבל את תפקיד מנכ"ל חברת המדיה מיוז, שניהלה בעיקר את תקציבי קבוצת פישמן. ללא קשר למצבו של פישמן החברה קיימת גם היום ומנהלת תקציבים כמו הום סנטר והוט, ולצורך רכישת מדיה בטלוויזיה היא משתמשת בחברת המדיה יוניון.

אף שאיננו חלק מהעיתונות כבר כמה שנים גוטליב נתפס עדיין כפיגורה בתחום. ל"גלובס" נודע כי לאחר פרישתו של איתן סגל מתפקיד סמנכ"ל השיווק והסחר בעיתון "ישראל היום" התנהל עם גוטליב מו"מ מתקדם, אך גולטיב החליט ברגע האחרון לא לקחת את ההצעה.

הצטרפותו ל-TMF מעמידה לקבוצה הנהלה בכירה המעוגנת בשלוש הדיסציפלינות החשובות: נבו כרמי, המשנה למנכ"ל יהושע הפעיל ב-TMF נחשב לאחד מאנשי המדיה הבולטים בתחום הטלוויזיה; גיא שמחון, המשנה למנכ"ל TMF, הוא מהדמויות הבולטות בתחום הדיגיטל; וגוטליב אמור לייצר ערך מוסף בשאר התחומים. רוני ארן, איש המדיה הוותיק והמוערך המכהן כמנכ"ל TMF, צפוי להפוך בהמשך ליו"ר החברה.

ארן מסר בתגובה להצטרפות גוטליב: "בעולם של התחזקות הטלוויזיה והאונליין אנחנו מאמינים גם בחשיבות שאר אמצעי המדיה. גלי מביא איתו ידע ונסיון רב בכל אמצעי המדיה ויחזק את יכולתנו הן מול הלקוחות הקיימים והן בגיוס לקוחות חדשים".