מדינה יקרה מדי שלי

הציבור ממשיך לשלם בגין אוזלת היד של ממשלות ישראל לדורותיהן

דולר מול שקל / צילום: רויטרס
דולר מול שקל / צילום: רויטרס

עיני כל העולם היו נשואות החודש לוושינגטון ולהצהרת דונלד טראמפ בעניין ירושלים. אפילו שוק המט"ח המקומי הגיב ולראשונה מזה מספר חודשים נחלש השקל קלות, בעיקר עקב המהומות וחוסר הודאות שיצרה ההכרזה. זאת אולי הסיבה מדוע כותרת קטנה - אבל מקוממת - חמקה מהעין ולא זכתה לכל התייחסות. בשנה הבאה נשלם פחות על החשמל שאנו צורכים. אז מדוע להתקומם ולא לשמוח?

תעריפי החשמל ירדו בכ-2.3%, אולם הם היו צריכים לרדת הרבה יותר. את התקלה במאגר תמר אנחנו נשלם. גם את עדכון עלויות הפנסיה "הצנועה" של עובדי חברת החשמל אנחנו נשלם. אנו מצויים בפתחה של 2018, אולם הציבור ממשיך לשלם בגין אוזלת היד של ממשלות ישראל לדורותיהן. אנחנו ממשיכים לממן את הפנסיות השערורייתיות במשרד הביטחון, וכתוצאה מכך דורשים במשרד עוד ועוד תוספות שהיו יכולות לשמש את כלל הציבור - אם בדרך של הפחתת מסים ואם בדרך של השקעה בתשתיות, חינוך ובריאות.

הציבור ממשיך לשלם גם את שערוריית הפנסיה התקציבית במגזר הציבורי. שלא יעבדו עליכם עם דור ב'. כל דור ב' מתנגד, קם, מוחה ומיד מקבל בדלת האחורית, פיצויים, הפרשים ומה לא - ועל חשבון מי? על חשבוננו כמובן. הפנסיות שלנו נכנסו להגדרת "פצצה מתקתקת" על ידי מומחים רבים אולם הפנסיה התקציבית - הס מלהזכיר.

אנחנו משלמים כל יום ובמזומן על אוזלת ידה של הממשלה ועל אוזלת ידן של הרשויות המקומיות. הממשלה משקיעה זמן שיא בקרבות הישרדות שעולים לנו מיליארדים, שהיו צריכים להיות מופנים לרווחת המשק. הפרשיות הפליליות שצצות כמו פטריות לאחר הגשם ברשויות המקומיות, רק מחזקות את הטענה שצריך קודם כל לחתוך את מספרן של הרשויות לפחות בחצי. אותו הדבר בתאגידי המים - גם כאן אנו משלמים מחיר מופקע וכבד שרובו ככולו נובע מחוסר יעילות וג'ובים למקורבים.

אף אחד במדינת ישראל היום לא חושב על תכנון לטווח ארוך וגם זה עולה לנו מיליארדים. שכונות שלמות עוברות תהליכי פינוי בינוי. חלק מהן יגדלו באלפי תושבים. המגדלים נבנים, אולם הכבישים לא מורחבים. כל כך בסיסי. עוד חמש שנים כשייקח חצי שעה לצאת משכונה כזאת פתאום יתעוררו וכמובן שאז העלויות יהיו כפולות אבל למי אכפת? הרי זה לא יהיה כנראה בקדנציה שלי.

נסעתם לאילת לאחרונה? נתקלתם ברמזור ביציאה משדה התעופה החדש, שהיה צריך להיפתח לפני חודשיים אבל נגיד תודה אם ייפתח בעוד שנה? רמזור באמצע כביש הערבה בשנת 2018? לא שמעו על מחלף? חלמאות לשמה, וגם על זה נשלם כי ברור שזה לא יישאר ככה.

מדוע אתם מתפלאים שקבוצת כלכלנים מטעם כבר יוצאת נגד הפחתת מסים בישראל בעקבות הרפורמה של טראמפ? ברור שצריך להפחית מסים כי אני ואתם משלמים יותר מדי, הרבה יותר מדי על מנת לשמר את העוולות שתוארו כאן ועוד רבות אחרות. מה אנחנו מקבלים במקום זה? כלכלת בחירות - הפחתת מכסים, ממנה חלק גדול מאתנו לא ייהנה (אלא אם אנחנו יבואנים שמכניסים את רוב החיסכון לכיס).

וכמובן גם בהקשר זה, הס מלהזכיר את יוקר המחיה. מצד אחד פותחים את המשק ליבוא ושוב מפחיתים מכסים. מצד שני אף אחד לא באמת דואג שהמחירים ירדו בהתאם והיבואנים חוגגים. אולם בנקודה זו לא צריך להסתפק רק בלבוא בטענות לממשלה. צריך למלא גם את חלקנו כציבור נבון ולא פראייר.

בשנה הבאה תהיה מדינת ישראל בת 70. הגענו להישגים מדהימים בתחומים רבים אז לא הכול שחור, ממש לא. אבל בהתנהלות נורמלית ועם הפניית אנרגיות ומשאבים למקומות הנכונים היינו יכולים להיות במקום הרבה יותר טוב לכולנו. אמרתי ואני חוזר פעם נוספת - הפסיקו להשוות אותנו לכלכלת אירופה המקרטעת. יש לנו את כל הכלים להשתוות לכלכלות הנמר האסייתי, אם רק נשכיל להשתמש בהם בתבונה.

טפלו בצורה נבונה בשער החליפין, חלקו את ההטבות והפחתות המס בצורה יותר שוויונית (איך מרגיש עכשיו מי שאישר לטבע את ההטבות המפליגות על חשבון הרבה חברות קטנות יותר שלא קיבלו?). התחילו בתכנון לטווח ארוך והפסיקו לחשוב על הכיסא שלכם - ותראו לאן נגיע.

■ הכותב הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.