מניית ביטוח ישיר עלתה והמתווה להשקעת לאומי פרטנרס עודכן

לאומי פרטנרס תוביל מהלך לרכישת 20% מהחברה, במקום 30% לפי ההסכם, ב-250 מיליון שקל

על רקע עליית מניית ביטוח ישיר בכ-15% בחצי שנה האחרונה, עדכנו החברה ולאומי פרטנרס את הסכם ההשקעה בחברת ההחזקות של משפחת שנידמן. לפי ההסכם החדש, קבוצת המשקיעים שתוביל לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות של בנק לאומי, תרכוש רק 20% ממניות ביטוח ישיר, ולא 30% כמו בהסכם המקורי.

בנוסף, שוויה של ביטוח ישיר יהיה גבוה בעסקה הנוכחית ב-10% לעומת המתווה המקורי ויעמוד על 1.56 מיליארד שקל. מנגנון האופציות שהיה בעסקה המקורית בוטל. ביטוח ישיר נסחרת בשווי של כ-2 מיליארד שקל. החברה שולטת בחברת הביטוח הישיר המשגשגת איי.די.איי ביטוח, בחברת הנדל"ן אדגר ובחברת האשראי הצרכני מימון ישיר.

נזכיר כי ביטוח ישיר, הנמצאת בשליטת חברת צור שמיר של משפחת שנידמן (77%), צריכה לפי חוק הריכוזיות לקפל שכבה אחת בפירמידת החברות שלה עד לסוף שנת 2019. הקבוצה ניסתה בעבר למחוק את ביטוח ישיר מהבורסה, ולא הצליחה, ולכן גיבשה פתרון חלופי. הפתרון הנוכחי הוא שלאומי פרטנרס ביחד עם כלל ביטוח, הפניקס ומורי ארקין ירכשו 20% מהחברה בתמורה ל-250 מיליון שקל. הכסף ישמש לרכישת מניות הציבור, המחזיק כיום 23% מהמניות, והחברה תהפוך לפרטית. נציין כי כספי המשקיעים לא יהיו המקור היחיד לרכישת מניות הציבור, שכן שווי השוק של מניות הציבור עומד כיום על קרוב ל-460 מיליון שקל.

כאמור, מאז החתימה על ההסכם המקורי במאי האחרון גם עלה מחיר המניה, וגם התברר כי אחד מהסעיפים בהסכם המקורי בעייתי לביצוע. מדובר בסעיף בו לפיו אם השליטה בצור שמיר תימכר, יוכלו לאומי פרטנרס ושותפיה להמיר את המניות בביטוח ישיר למניות החברה האם. במקום סעיף זה, הוחלט כי במקרה בו תימכר השליטה בחברה האם, יהיה לשותפים בביטוח ישיר מנגנון tag along, שיאפשר להם למכור גם כן את החזקותיהם.

על אף הירידה בהיקף ההחזקות של קבוצת המשקיעים, לאומי פרטנרס מתכוונת להישאר עם החזקה של 10% בביטוח ישיר בתמורה לכ-120 מיליון שקל. עדיין לא ברור כיצד תתבצע חלוקת יתרת המניות בין המשקיעים הנוספים.

בין בנק לאומי למשפחת שניידמן קשרים עסקיים הדוקים. שני הצדדים גם שותפים בחברת מימון ישיר, שנחשבת לפעילות צומחת וחשובה של הקבוצה, שגם אמורה להיות מונפקת בעתיד. כמו כן, משפחת שניידמן נחשבת לאחד המתעניינים ברכישת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, שעל הבנק למכור בשנתיים הקרובות.