האם הפעם טבע תצליח לבצע את תוכנית ההתייעלות?

נשאלת השאלה האם הפעם טבע תצליח לבצע את התוכנית שלה, או שגם הפעם היא תבוצע בחלקה - או כלל לא ■ מ-2013 עד 2016 - איפה הייתה החברה, ולאן היא הולכת?

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

תוכנית ההתייעלות שטבע תציג מחר (ה') היא לא תוכנית ההתייעלות הראשונה שהחברה מציגה בשנים האחרונות, וגם על פיטורי עובדים כבר דובר בעבר. עוד לפני הדיווח הרשמי של טבע, התוכנית מעוררת חששות עזים בקרב העובדים וסערה אצל נבחרי הציבור.

נשאלת השאלה האם הפעם טבע תצליח לבצע את התוכנית שלה, או שגם הפעם, כמו במקרים קודמים, היא תבוצע בחלקה או כלל לא. לאורך השנים האחרונות, טבע פיטרה עובדים לאחר שהשלימה רכישות גדולות, כמו למשל, רכישת איווקס ב-2006, באר ב-2008 וספלון ב-2011.

כחלק מתהליכי האינטגרציה של הרכישות, טבע ביטלה כפילויות ונפרדה מעובדים, אך לא הייתה תוכנית התייעלות סדורה ולא עלה צורך כזה. ב-2009, בשיאו של המשבר הכלכלי העולמי, יו"ר טבע דאז, אלי הורביץ ז"ל, אמר כי טבע מקצצת בהוצאות, אך ציין כי "קיצוץ בהוצאות לא חייב להיות פיטורים. זה יכול להיות כל דבר, מקטן עד גדול. בכל דבר אנחנו מורידים".

המצב השתנה ב-2013, כשמנכ"ל טבע באותם ימים, ג'רמי לוין, הבין את הצורך בהתייעלות על רקע האובדן הצפוי של הבלעדיות של תרופת הקופקסון, שאז עוד הניבה לטבע הכנסות ורווחי שיא. לוין הציג לשוק ההון תוכנית שכללה פיטורים של כ-5,000 עובדים ברחבי העולם, כ-10% מכוח-האדם באותה עת, והייתה אמורה לחסוך לחברה כ-2 מיליארד דולר בעלויות מדי שנה.

התוכנית, כצפוי, עוררה התנגדות עזה מצד ועדי העובדים, ההסתדרות וחברי כנסת. בסופו של דבר, התוכנית נגנזה מהר מאוד לאחר שזמן קצר לאחר הצגתה, ועל רקע חילוקי דעות של לוין עם הדירקטוריון, לוין הודח מהתפקיד.

בשנתיים שלאחר עזיבתו, מספר עובדי טבע בכל זאת ירד בכ-2,000 איש, אך בין 2013 ל-2016 גדל שוב ב-12 אלף. זאת, בעיקר על רקע השלמת רכישת אקטביס שלאחריה טבע העסיקה קרוב ל-57 אלף עובדים. בשל החוב הגדול, הוחלט בטבע להקטין את מספר העובדים בכ-7,000 איש עד סוף השנה הנוכחית. 

באוגוסט האחרון, מספר העובדים שעזבו מתוך ה-7,000 המתוכננים עמד על כ-6,000. במקביל, טבע הודיעה בקיץ האחרון על פיטוריהם של 350 עובדים בכפר סבא וברמת חובב. לאחר דיונים בכנסת, מו"מ עם ועדי העובדים, מספר העובדים המפוטרים צומצם ל-230.