גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניית משאבי טבע נפלה ב-40% במחזור של יותר מ-50 מיליון ש'

ריכזה את המחזור הגדול במסחר בת"א לצד מניית פנטזי נטוורק, שגם היא הודיעה כי תבחן פעילות בתחום המטבעות הדיגיטליים

רועי סבג / צילום: איל יצהר
רועי סבג / צילום: איל יצהר

"מניית הביטקוין" הישראלית משאבי טבע  צנחה היום (ג') בשעות הצהריים בקרוב ל-40% במחזור ענק. זאת לאחר זינוק של יותר מ-6,000% שרשמה מניית השלד הבורסאי בחודשיים האחרונים - אשר הוסברה בהייפ האדיר שנוצר סביב תעשיית המטבעות הדיגיטליים, והביטקוין בראשם. עלייה זאת הביאה את החברה לשווי שוק מדהים של כמיליארד שקל עוד בטרם החלה לפעול בתחום. גם מניית פנטזי נטוורק , שהודיעה אתמול כי היא בוחנת כניסה לתחום המטבעות הדיגיטליים, נסחרה היום בתנודתיות גבוהה והשתיים ריכזו את המחזורים הגבוהים ביותר בבורסה היום - יותר מ-50 מיליון שקל כל אחת.

נפילת המניה של משאבי טבע הגיעה בעקבות דבריו החריפים של יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, שאמר הבוקר בכנס של רשות החדשנות בבורסה כי "לא נאפשר לחברות שערכן מבוסס על ערך הביטקוין, כמו משאבי טבע, להיכלל באחד המדדים של הבורסה בתל-אביב. נשקול גם שלא לאפשר לתחפושות של ביטקוין ודומיו להיכנס בדלת האחורית למסחר בבורסה, עד שנמצא מסגרת רגולטורית מתאימה למוצרים פיננסים כאלה".

גם לאחר הירידה הנוכחית מחירה הנוכחי של מניית משאבי טבע משקף לחברה, הנשלטת על ידי רועי סבג הישראלי-קנדי, שווי שוק של כ-600 מיליון שקל. זהו שווי עצום בהשוואה לשווי של כ-15 מיליון שקל שלפיו נסחרה החברה רק לפני כחודשיים, וזאת כשבדוחותיה הכספיים מתנוססת הערת "עסק חי". הזינוק במניית משאבי טבע התחיל ב-17 באוקטובר, עם הודעתה לבורסה על שינוי האסטרטגיה העסקית שלה וכניסתה לתחום הבלוקצ'יין - הטכנולוגיה שעליה מבוססים מטבעות דיגיטליים כמו הביטקוין.

כפי שפורסם ב"גלובס", בתחילת השבוע דיווחה החברה על אישור הסכם המיזוג שלה עם חברת באקבון הקנדית, הפועלת בתחום של כריית מטבעות דיגיטליים. על פי ההסכם יונפקו 50 מיליון מניות של משאבי טבע לבאקבון - כך שמספר המניות הכולל של משאבי טבע יהיה 66.6 מיליון - פי ארבעה ממספרן כיום. מהלך כזה עשוי להזניק את שווי החברה הממוזגת פי ארבעה משוויה הנוכחי.

רועי סבג: "סוחרי השורט מרוויחים"

רועי סבג, יו"ר ומנכ"ל חברת משאבי טבע, מסר היום ל"גלובס" בתגובה לדבריו של יו"ר רשות ניירות ערך, שמואל האוזר: "אף שיש לי כבוד רב לבורסת לני"ע בתל-אביב, לרשות ני"ע ואף לפרופ' האוזר, אני סבור כי הרגולציה על ניירות ערך צריכה להיות מוגבלת להסדרה של שוקי ניירות הערך, ולא צריכה לעסוק בשיפוט של הערכות שווי של מניות. אף אדם, גם לא רשות ני"ע, אינו יכול לשלוט ביד הנעלמה של השוק.

"אחרי שבע שנים של תמיכה בעובדים ובמשקיעים הישראלים, משאבי טבע בחרה לעבור מבעלות על מכרות מחצבי טבע לבעלות על משאבים דיגיטליים. המטבעות הדיגיטליים שהחברה תכרה, באמצעות רכישת 75% ממניות חברת באקבון, הם שוק ששווה כיום חצי טריליון דולר. הכרייה נעשית במסגרת של תאגיד עסקי, הפועל תחת תקן הדיווח החשבונאי הבינלאומי, משלם מסים ומייצר משרות. איני רואה כיצד חוקי ישראל יוכלו למנוע מעסק כזה לפעול. איני רואה כיום אף חוק או כלל של בורסת תל-אביב שימנע רישום של מניה כזאת בבורסה, כל עוד היא עומדת בסטנדרטים הכמותיים".

סבד הוסיף כי "אמנם יש מגמה מדאיגה של חברות חקייניות, שהן עטיפות ריקות מתוכן, המנסות להיכנס לתחום הבלוקצ'יין. ואולם במשאבי טבע עמלנו ללא לאות בחודשים האחרונים כדי לחתום על עסקה משמעותית מאוד עבור בעלי המניות של החברה. הראינו במסגרת דיווחינו לבורסה כי מדובר בעסק רציני, עם הכנסות ורווחים משמעותיים. ככל שהתהליך המתחייב יימשך, אנו מצפים להמשיך לדווח לבורסה על תוצאותינו הכספיות ועל תוכניותינו העסקיות. "התחום שבו הבורסה ורשות ני"ע צריכות להתמקד, הוא גילוי של מכירת ני"ע בחסר ('שורט') בבורסה. בתוך דקות מנאומו של האוזר בכנס הבוקר, מאות אלפי מניות של משאבי טבע, המשקפות 3%-5% מהחברה, נמכרו באגרסיביות, ללא כל התחשבות במחיר. אף בעל מניות הגיוני לא היה נוהג כך. אני חושד כי סוחרי ה'שורט' ממשיכים להרוויח מהספקנות של התקשורת הכלכלית בישראל וגם מהערותיו האחרונות של הרגולטור. בינתיים, המשקיעים לטווח הארוך, כמוני, ימשיכו לשמור על פרופיל נמוך ולבנות את העסק שלנו לטווח הארוך".

הביטקוין, המטבע הדיגיטלי הראשון והמוביל מבין יותר מ-1,300 מטבעות דיגיטליים הנסחרים בעולם, כנראה פחות התרשם מדבריו של האוזר היום. המטבע הדיגיטלי נסחר היום במחיר ממוצע של 17 אלף דולר, בדומה למחירו אתמול, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. המחיר הנוכחי משקף לביטקוין זינוק של 20% מתחילת השבוע, ומקרב אותו שוב לשיא של יותר מ-18 אלף דולר שרשם ביום שישי האחרון.

העלייה במחיר הביטקוין אתמול באה פחות מיממה לאחר פתיחת המסחר בחוזים עתידיים על הביטקוין בבורסת Cboe בשיקגו (סימול: XBT). ביום שני הקרוב ייפתח מסחר דומה גם בארבע הבורסות של קבוצת CME בארה"ב. מהלכים אלה מאפשרים לראשונה למשקיעים ולברוקרים להמר על מחיר הביטקוין דרך המערכת הפיננסית הממוסדת, על ידי רכישת אופציות וחוזים עתידיים על מחיר הביטקוין, בדיוק כפי שעושה מי שרוכש אופציות על מחיר הנפט, הזהב או כל סחורה אחרת.

המניה של שלד בורסאי אחר - חברת פנטזי נטוורק, שרק אתמול דיווחה על אפשרות כניסה לפעילות בתחום הבלוקצ'יין ואף על מינוי יועץ בתחום - נסחרה היום בתנודתיות רבה ונכון לשעות הצהריים ירדה בכ-10%. מניה זו השלימה שלשום זינוק שבועי בלתי מוסבר של יותר מ-180%, לפני שדיווחה על תוכניתה העסקית. אתמול בעקבות הדיווח זינקה מניית פנטזי נטוורק ב-80% במחזור מסחר יומי של יותר מ-27 מיליון שקל.

הרשות חורגת מסמכויותיה

ד"ר צבי גבאי, ראש מחלקת שוק ההון במשרד עוה"ד ברנע ושות', מסביר כי "יש להבחין בין הכללת חברות העוסקות במסחר והשקעה במטבעות וירטואליים במדדי הבורסה לבין האפשרות כי חברות כאלה ייסחרו בבורסה. ערכם של מטבעות וירטואליים, כמו הביטקוין והאת'ר, נוטה לתנודתיות גדולה, ולכן יש היגיון בגישה זהירה ככל שמדובר בהכללת חברות המשקיעות במטבעות כאלה במדדים המובילים בבורסה. מצד שני, על הרשות לזכור שהיא אחראית על הגילוי הניתן על ידי חברות ציבוריות ולא על היציבות שלהן. הרשות עשויה לחשוב שהשקעה במטבעות וירטואליים היא מסוכנת, אך כל עוד החברה הציבורית מספקת לציבור גילוי מלא ונאות - אין שום הצדקה למנוע ממנה לפעול כפי שהיא רואה לנכון.

"לדעתי, זו חריגה מגבולות סמכויותיה של הרשות. בנוסף, מאוד מצער אותי לראות שיו"ר הרשות היוצא קושר בין תעשיית האופציות הבינאריות לבין תחום המטבעות הווירטואליים. אין קשר בין התחומים, ואין הצדקה לבסס השקפת עולם רגולטורית על החשש מקידמה ומטכנולוגיה מתקדמת. אנחנו חיים בתקופה שבה הטכנולוגיה מאתגרת את המודלים הרגולטורים המוכרים, והאתגר המונח לפתחה של הרשות טמון בפיתוח כלים רגולטוריים מתאימים ולא בניסיונות לעצור את הקידמה".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

בכיר במשמרות המהפכה: התקבל אות מהמסוק של ראיסי

מסוקו של הנשיא התרסק בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, באיראן מדווחים שהתקבלו אותות מהמסוק ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, ובכיר איראני מסר לרויטרס כי יש חשש לחייהם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק