האוזר פונה למנכ"ל הבורסה נגד "חברות הביטקוין"

יו"ר רשות ני"ע: לנקוט כבר עכשיו פעולות למניעת כניסת החברות למדדים ■ יו"ר ומנכ"ל משאבי טבע ל"גלובס": "הרגולציה צריכה להיות מוגבלת להסדרה של ני"ע, לא בשיפוט של הערכות שווי"

שמואל האוזר / צילום:איל יצהר
שמואל האוזר / צילום:איל יצהר

על רקע הצהרות יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, נגד פעילות "חברות הביטקוין" בבורסה בת"א - בהן משאבי טבע  ו-פנטזי נטוורקס  - מהיום (ג'), פונה האוזר במכתב למנכ"ל הבורסה, איתי בן-זאב, בבקשה להגביל חברות אלו בצורה משמעותית גם טרם פרסום מסקנות הוועדה שהקימה רשות ניירות ערך בעניין.

נוסח המכתב המלא:

"בימים האחרונים אנו עדים לתגובות חריגות במסחר בנירות ערך של חברות שהודיעו כי הן שוקלות להכניס פעילות בתחום המטבעות הקריפטוגרפים (כדוגמת הביטקוין). כידוע, תחום ההנפקות של המטבעות הקריפטוגרפים והמסחר בהם טרם זכה להסדרה רגולטורית מלאה בישראל (ואף בעולם) וקיימת אי בהירות באשר למתכונת והיקף הרגולציה והגילוי שיחולו על תחום זה.

"בהתאם, המשקיעים המשתתפים בתחום זה נכון להיום חשופים לסיכונים שונים ומגוונים. בחלק מההנפקות אף התגלו מקרים של תרמיות ומניפולציות במסחר שפגעו במשקיעים, ואף התגלו פרצות אבטחה שהובילו לאובדן כספי המשקיעים. בנוסף, יש הסבורים כי התחום מצוי בשלבי בועה פיננסית. לכן על המשקיעים לנקוט משנה זהירות ולשקול את צעדיהם היטב בטרם הם נוטלים חלק בתחום זה. על רקע זה, שוקדת בימים אלה הועדה שמיניתי לבחינת האסדרה של הנפקות מטבעות קריפטוגרפים לציבור, ללמוד את המאפיינים של מיזמים אלה, לרבות בחינת המצב במדינות מפותחות, וצפויה להגיש את המלצותיה בשבועות הקרובים.

"בשים לב לאמור, ועד שתוגדר המסגרת הרגולטורית המתאימה, יש לבחון את האפשרות למנוע מחברות הפועלות בתחום המטבעות הקריפטוגרפים ומחברות שהן למעשה מסווה לפעילות בתחום זה, להירשם למסחר בבורסה בתל-אביב או להיכנס בדלת האחורית למסחר בבורסה באמצעות הכנסת פעילות בתחום זה לחברה קיימת. בנוסף, יש להמשיך ולבחון את תקינות המסחר והמשך קיומו בחברות ששוקלות להיכנס לתחום המטבעות הקריפטוגרפים כאמור לנוכח תנודתיות חריגה במסחר ואי בהירות לגבי המסגרת הרגולטורית שתחול על חברות ששוקלות לפעול בתחום, המקימים ספק משמעותי ביכולת לתמחר שווי חברות אלו או לקבל החלטות השקעה מושכלות על ידי המשקיעים.

"על רקע הסיכונים הגלומים למשקיעים, נבקשכם לנקוט כבר עתה בפעולות הדרושות למניעת הכללת החברות שערכן מבוסס על מטבעות קריפטוגרפיים במדדי הבורסה בתל-אביב. במקביל לפעולות אלו, רשות ניירות ערך בוחנת את המסגרת המתאימה למסחר בחברות מסוג זה ובודקת מול החברות את היבטי גילוי שונים בקשר עם הפעילות העסקית שלהן, לרבות לגבי הסיכונים והחשיפות הכרוכים בפעילות זו, היבטי מיסוי, הלבנת הון, יכולת המרת המטבעות, התנודתיות הגבוהה של המטבעות ועוד".

"לא נאפשר לחברות שערכן מבוסס על ערך הביטקוין, דוגמת משאבי טבע, להיכלל באחד המדדים של הבורסה בתל-אביב" - כך אמר היום האוזר, בכנס של רשות החדשנות Hi-tech Growth and Debt Financing Conference שהתקיים הבוקר בבורסה.

רועי סבג, יו"ר ומנכ"ל חברת משאבי טבע , מסר ל"גלובס" בתגובה לדבריו של יו"ר רשות ניירות ערך שמואל האוזר: "אף שיש לי כבוד רב לבורסת לניירות ערך בתל-אביב, לרשות ניירות ערך ואף לפרופ' האוזר, אני סבור כי הרגולציה על ניירות ערך צריכה להיות מוגבלת להסדרה של שוקי ניירות הערך, ולא צריכה לעסוק בשיפוט של הערכות שווי של מניות. אף אדם, גם לא רשות ניירות ערך, אינו יכול לשלוט ביד הנעלמה של השוק.

כך יכולה הבורסה למנוע את כניסת משאבי טבע למדדים | עומרי כהן

כדי להיכנס למדדי המניות השונים בבורסה, נדרשות החברות השונות לעמוד בתנאי סף בסיסיים, שיאפשרו את כניסתם למאגר תמר, בו כלולות כיום כ-330 מניות. קיימים שלושה תנאי סף עיקריים למניות שמצטרפות למאגר תמר: החזקות ציבור בשיעור מינימלי של 15% ובשווי מינימלי ממוצע של 40 מיליון שקל, וכן מחיר מניה ממוצע של 50 אגורות.

מניות שעמדו בקריטריון הכניסה למאגר תמר ונכללות בו, מרכיבות את רשימות מדדי המניות השונים של הבורסה. עם זאת, כדי להיכנס למדדי המניות המובילים כדוגמת ת"א-35, ת"א-90 ות"א בנקים, נדרשות המניות לעמוד בקריטריונים המחמירים יותר של מאגר רימון. תנאי הסף של רימון גבוהים יותר וכוללים: החזקות ציבור בשיעור מינימלי של 35% (או 20% במידה ומדובר בחברה חדשה בבורסה) ובשווי מינימלי ממוצע של 100 מיליון שקל, וכן מחזור יומי ממוצע של 50 אלף שקל (או מחזור יומי חציוני של 10,000 שקל).

הרכב המניות במאגרים תמר ורימון מעודכן כל חצי שנה, כאשר הרכבי המניות במדדים נבנים מתוך המאגרים ומעודכנים במקביל אליהם. נכון להיום, מניית משאבי טבע  אינה נכללת במאגרי תמר ורימון, ולכן גם אינה מהווה חלק ממדדי המניות. עם זאת, הזינוק האדיר במחיר המניה ובשווי החברה הובילו לאפשרות שהיא תיכנס לרשימת המאגרים כבר בעדכון הקרוב.

עם זאת, לבורסה הזכות לקבוע תקנות וקריטריונים נוספים המיועדים למנוע מחברות מסוימות מלהיכנס למדדי הבורסה. כך נקבע בעבר כי למדדי המניות המובילים ייכנסו רק חברות בעלות זיקה ישראלית, וזאת בעקבות שטף של חברות ביומד אמריקאיות שרשמו את מניותיהן למסחר בת"א על בסיס חוק הרישום הכפול, במטרה להשתחל במהירות למדדים המובילים ולהגדיל כך את הביקוש למניותיהן.