גושפנקא: צרפת תתיר שימוש רחב יותר בטכנולוגיית בלוקצ'יין

שינוי בחוק ני"ע הצרפתי יאפשר למנפיקים של כמה סוגי ניירות ערך לבצע את ההנפקה באמצעות בלוקצ'יין - שמאפשרת רישום אלקטרוני של עסקאות שלא באמצעות רשות מרכזית - במקום באמצעות המתווכים המסורתיים ■ הרפורמה מחריגה מניות של חברות ציבוריות

בורסת פריז / צילום: רויטרס ,Benoit Tessier
בורסת פריז / צילום: רויטרס ,Benoit Tessier

צרפת הודיעה שלשום (ו') כי תתיר שימוש רחב יותר בטכנולוגיית שבבסיס הביטקוין לצורך הנפקה ומסחר בניירות ערך מסורתיים, וזאת במסגרת מספר גדל והולך של ניסויים להאצת המסחר באמצעות ביזורו.

מהלך זה הוא הגושפנקה הרשמית האחרונה שמעניקים גופי מיינסטרים למנגנוני בלוקצ'יין או מערכות ניהול רישומים מבוזרות, שפותחו לראשונה במטרה לאפשר לזרים גמורים באינטרנט לתת אמון בעסקאות מטבע וירטואלי ללא צורך בצד שלישי אמין.

בלוקצ'יין הוא רישום אלקטרוני של עסקאות מאומתות שמתקיים לא באמצעות רשות מרכזית, אלא באמצעות רשת של משתמשים בשרתי מחשב, ושמוגן באמצעות קריפטוגרפיה.

התומכים טוענים כי בלוקצ'יינים יכולים להאיץ את העסקאות באמצעות הסרת הצורך למירכוזן, וכי באופן פוטנציאלי הדבר יכול להוביל לכינונן של בורסות מניות מבוססות בלוקצ'יין, ולייתורן של קטגוריות שלמות של ברוקרים ומתווכים אחרים.

אך הבלוקצ'יינים עלולים ליצור אתגרים חדשים אם הם יחליפו יישויות שכיום מבצעות הסדרים והסלקה עבור בורסות גדולות. מדובר באתגרים כגון כיצד לוודא שהמערכות המבוזרות יישארו עמידות בפני האקרים, ומה לעשות בעסקאות שבהן אחד הצדדים מסרב לשלם.

השינוי שמבצעת צרפת בחוק ניירות הערך שלה, שייכנס לתוקפו בשנה הבאה, יאפשר למנפיקים צרפתים של כמה סוגי ני"ע - כמו מניות של קרנות או חברות פרטיות - לבצע את ההנפקה באמצעות בלוקצ'יין במקום באמצעות המתווכים המסורתיים שבשירותיהם היה עליהם להיעזר מתוקף החוק.

הרפורמה בחוק ני"ע של צרפת - הטוענת כי מדובר ברפורמה הראשונה מסוגה באירופה - מחריגה כמה מקטגוריות הנכסים הגדולות ביותר כגון מניות של חברות ציבוריות, מכיוון שהאיחוד האירופי דורש כי עסקאות בני"ע כאלה יוסדרו באמצעות מסלקות מרכזיות שיש להן מעמד של נאמן.

נציבות האיחוד האירופי "שוקלת דרכים לעודד התפתחויות בתחום הפינטק, כולל הבלוקצ'יין, כדי לאפשר מספר רב יותר של שירותים טובים יותר לקהילות רחבות יותר באיחוד האירופי", אמר אחד מפקידי הנציבות.

משרד האוצר הצרפתי אומר כי מנהלי קרנות, בנקים וחברות סטארט-אפ הביעו עניין בניצול התקנות החדשות כדי להציע מוצרים חדשים למשקיעים.

"טכנולוגיה זו תאפשר לחברות סטארט-אפ בתחום הפינטק ולשחקניות פיננסיות אחרות להציע דרכים חדשות להחלפת מניות - מהירות יותר, זולות יותר ושקופות יותר", אמר שר האוצר הצרפתי ברונו לה מאר.

סטיבן מייג'ור, יו"ר רשות ני"ע האירופית (ESMA), סירב שלשום להגיב על הרפורמה בחוק הצרפתי. "אנחנו בוחנים באופן שיטתי חדשנויות פיננסיות", אמר מייג'ור.

בדוח שיצא במועד מוקדם יותר השנה, אמרה ESMA שהיא מזהה בטכנולוגיית הבלוקצ'יין תועלות פוטנציאליות שעשויות לשפר את יעילות השווקים. עם זאת, היא זיהתה גם סיכונים, כולל האפשרות שהבלוקצ'יין עלול לשמש "בפלחי שוק ובקטגוריות נכסים פחות מפוקחים", וכי היעדרו של גוף נאמן מרכזי שמתקן כשלי הסדר "עלול ליצור סיכונים פוטנציאליים... לשוק באופן רחב יותר".

צרפת נמנית עם כמה רשויות ריבוניות שמנסות להשתמש בבלוקצ'יין כאמצעי לעסקאות סחר בני"ע מסורתיים. במהלך הקיץ החולף אישרה מדינת דלאוור בארה"ב חוק שמתיר לחברות פרטיות להנפיק בבלוקצ'יין מניות שאינן נסחרות בבורסה. הבנק המרכזי של סינגפור אמר שהוא משתף פעולה עם בורסת המניות הגדולה ביותר בסינגפור בפרויקט לשימוש בבלוקצ'יין בסחר בני"ע.

בורסות ברחבי העולם מבצעות גם הן ניסויים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין. בשבוע שעבר אמרה בורסת המניות הגדולה באוסטרליה כי תתחיל להשתמש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין לביצוע רישומי החזקות מניות ולניהול הסלקה והסדר עסקאות מניות.

אשתקד החלה הבורסה הגרמנית לבצע ניסויים באבטיפוס של מערכת להסדר עסקות ני"ע מסוימים באמצעות שימוש בטכנולוגיה. מערכת זו הצליחה גם לבצע תשלומי קופון ופדיון של ני"ע. עם זאת, הבורסה הגרמנית אמרה כי הניסוי תיאורטי לחלוטין.