גיוס של 450 מ' ד' לקומפאס, סטארט-אפ הנדל"ן של אורי אלון

אלון ל"גלובס": "מה שהיה לוקח לי 3-4 שנים בלי ההשקעה - ילך הרבה יותר מהר" ■ לפני חודשיים גייסה החברה 100 מיליון דולר

הצוות של קומפאס / צילום: אתר החברה
הצוות של קומפאס / צילום: אתר החברה

קומפאס, סטארט-אפ הנדל"ן של אורי אלון, עושה צעד משמעותי לקראת הנפקה עתידית. חודשיים בלבד לאחר שהחברה השלימה גיוס 100 מיליון דולר בהובלת פידליטי השקעות (Fidelity Investments), לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר, החברה מדווחת היום על גיוס של 450 מיליון דולר מקרן Vision של סופטבנק היפנית, לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר אחרי הכסף. בכך משלימה קומפאס גיוסים בהיקף מצטבר של 775 מיליון דולר מאז הקמתה ב-2013.

בשיחה עם "גלובס" אמר אלון, המכהן כיו"ר החברה, כי המגעים עם קרן ההשקעה של סופטבנק, שביצעה עד היום השקעות בכ-85 מיליארד דולר - כולל השקעות ענק של 10 ו-4.4 מיליארד דולר באובר ו-WeWork, בהתאמה - החלו במקביל לחתימה על הסכם ההשקעה עם פידליטי. "סופטבנק משקיעים בפלטפורמות שמסוגלות לקחת תחומים ולשנות אותם", אמר אלון. "זאת הזדמנות שמאוד קשה לומר לה לא ליזמים כמונו, שבאמת רוצים לקחת את החברה קדימה. אני חושב שסדר הגודל של ההשקעה הוא זה שאנחנו צריכים כדי להפוך את קומפאס לחברה גלובלית גדולה בפחות זמן.

"מה שהיה לוקח לנו 3-4 שנים בלי ההשקעה הנוספת - כניסה לעשרות ערים בארה"ב וברחבי העולם - ייקח עכשיו הרבה יותר מהר. אני מאמין שיש לנו אפשרות טובה בעזרת ההשקעה של סופטבנק להביא את הפלטפורמה לעוד לכל עיר גדולה בארצות הברית בשנים הקרובות".

אלון הוסיף כי "אנחנו מתכוונים להשקיע בטכנולוגיה ולפתח אותה עוד יותר, להכניס עוד אלמנטים של למידת מכונה וגם של אינטליגנציה מלאכותית, דברים שלא יכולנו להתמקד בהם בשנים הראשונות, כשפיתחנו את הטכנולוגיה הבסיסית. כרגע אנחנו במצב שיש לנו אפשרות לחשוב על השלב הבא, בין אם על ידי רכישה של חברות בתחום הבינה המלאכותית או פיתוחים שאנחנו נעשה".

קומפאס מחזיקה כיום 40 משרדים ב-12 ערים גדולות בארה"ב, ובהן ניו-יורק, מיאמי, סן פרנסיסקו, בוסטון, וושינגטון, לוס אנג'לס ושיקאגו, שבה החלה לפעול רק בשבוע שעבר. החברה מנהלת פלטפורמת ביג דאטה לתמחור נכסי נדל"ן למגורים, שבה משתמשים כ-2,500 סוכני נדל"ן הפועלים מסניפי החברה. התועלת המרכזית של הפלטפורמה היא יכולתה להציע דירות במחירים ריאליים בכל נקודת זמן, וכך למנוע מצבים שבהם נכסים אינם נמכרים לאורך זמן בגלל תמחור שגוי. הסוכנים העובדים עם החברה מדווחים כי האצת קצב העסקאות הביאה להגדלה של 25% בהכנסותיהם בשנה הראשונה לשימוש בפלטפורמה.

העסקאות מתבצעות כולן על גבי הפלטפורמה, משלב פרסום הנכסים למכירה ועד העברת התשלומים עליהם. את עמלות הסוכנים משלמת קומפאס עצמה לאחר השלמת העסקאות. לאחרונה הגיעה החברה לקצב של קרוב ל-10,000 עסקאות בחודש, כמעט פי שניים ממספר העסקאות בחודש לפני שנה, והיא מדווחת על הכנסות שנתיות של 400 מיליון דולר. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של ארה"ב, בשנה האחרונה התבצעו במדינה 5.5 מיליון עסקאות מכירה של בתים קיימים, לפי שווי ממוצע של 259 אלף דולר, מה שמביא את השוק להיקף של 1.43 טריליון דולר.

קומפאס מתמודדת על הנתח של העמלות בתחום, שעומדות על כ-6% בממוצע מהיקף העסקאות. על פי שווי הנכסים הנוכחי בארה"ב מדובר על כ-15.5 אלף דולר לעסקה וכ-85 מיליארד דולר בשנה בסך הכל. בשוק הגלובלי מדובר על כ-250 מיליארד דולר. בהתבסס על נתוני הלשכה לסטטיסטיקה בארה"ב ועל נתוני קומפאס, עולה כי החברה מחזיקה כרגע כחצי אחוז מהשוק האמריקאי.

לאור נתונים אלה מובנת החלטת החברה לקבל את ההשקעה, למרות דילול של 20%, ולהשתמש בה בשלב ראשון רק למטרות התרחבות בעוד עשרות ערים אמריקאיות. תוכניות ההתרחבות למדינות דוברות אנגלית נוספות ולאסיה - אזור שהפעילות בו מתבקשת לנוכח ההשקעה של סופטבנק - ימתינו ככל הנראה ל-2019 ואולי אף 2020.

נציין כי אלון הקים את קומפאס עם רוברט רפקין, לשעבר יועץ בבית הלבן וראש לשכת מנכ"ל ונשיא גולדמן זקס. בחברה עובדים כ-2,500 עובדים. נוסף על סופטבנק ופידליטי השקיעו בחברה גם וולינגטון, 406 וונצ'רס, Thrive Capital, IVP וקרן ההון סיכוןFounders Fund, המנוהלת על ידי פיטר ת'יל, ממייסדי פייפאל ומהמשקיעים הראשונים בפייסבוק.