פעולת אכיפה ראשונה של ה-SEC נגד הנפקת מטבע דיגיטלי חדש

דרשה להקפיא את נכסיה של חברה קנדית שגייסה 15 מיליון דולר במטבעות מוצפנים

רשות ניירות ערך בארה"ב / צילום: רויטרס
רשות ניירות ערך בארה"ב / צילום: רויטרס

רשות ניירות הערך הפדרלית בארה"ב, ה-SEC, הודיעה על פעולת אכיפה ראשונה של יחידת הסייבר החדשה שלה, נגד הנפקת מטבע דיגיטלי חדש. הרשות טוענת כי חברה קנדית הפרה את חוק ניירות הערך האמריקאי בגיוס של 15 מיליון דולר בתחום הפיננסי הלוהט החדש הזה.

לטענת ה-SEC, החברה הקנדית עסקה ב"הונאה מתוכננת" שניהל "אדם שמפר את חוק ניירות הערך הקנדי באופן חוזר ונשנה". יחידת הסייבר החדשה פועלת נגד ניצול לרעה פוטנציאלי של תחום המטבעות המוצפנים-דיגיטליים.

לטענת ה-SEC, חברת PlexCorps הפרה את חוקי ניירות הערך בכך ששיווקה ומכרה מטבעות מוצפנים בשווי של עד 15 מיליון דולר, שנקראים PlexCoins, למשקיעים בארה"ב ובמקומות נוספים. הרשות האשימה גם את דומיניק לקרואה וסברינה פרדיס-רויר, מייסדי החברה, בקשר למכירת המטבעות. ה-SEC מסרה שהיא השיגה צו של בית משפט להקפאת נכסי PlexCorps ושני המייסדים שלה.

ביולי אסר טריבונל שוקי ההון בחבל קוויבק על PlexCorps ולקרואה לעסוק בפעילות השקעה כלשהי שמכוונת לתושבי קוויבק. באוקטובר הכריז בית המשפט העליון בקוויבק על החברה ועל לקרואה כאשמים בביזיון בית המשפט, מאחר שהם המשיכו לשווק השקעות בחברה.

הפעולה המשפטית נגד PlexCorps היא אינדיקציה מוצקה לעניין של ה-SEC בחשיפת הונאות פוטנציאליות בתחום הפורח של הנפקת מטבעות דיגיטליים. חברות פרטיות גייסו רק השנה יותר מ-3 מיליארד דולר במכירת מטבעות מוצפנים חדשים, לפי חברת המחקר CoinDesk.

התחום הפיננסי הזה אינו כפוף לפיקוח במידה רבה, וחברות רבות שעוסקות בו אינן רשומות בארה"ב ואינן מונעות מאזרחי ארה"ב להשתתף בהנפקות.

הנפקת מטבעות ראשונית אינה מציעה בדרך כלל מניות בחברה שמנפיקה אותם. הגיוס דומה יותר לגיוס מימון המוני (crowdfunding). הוא מציע לקונים אסימונים או מטבעות דיגיטליים עם הזכות להשתמש בהם בתאריך כלשהו בעתיד לקניית מוצר או שירות שהחברה המנפיקה מתכננת לפתח.

ה-SEC מסרה בעבר כי היא מתמקדת גם בחששות מהונאה במכירות כאלה, וגם באפשרות שחברות סטארט-אפ ימכרו אסימונים שצריכים להירשם כניירות ערך. הרשות הקימה את יחידת הסייבר שלה בספטמבר כדי להתמקד בתחום המטבעות המוצפנים.

במקרה של PlexCorps, ה-SEC טענה שהחברה הבטיחה למשקיעים שכספם ישמש לפיתוח מטבע דיגיטלי חדש יחד עם מוצרים נלווים. למשקיעים גם הובטחה תשואה של 1,359% לאחר 29 ימי השקעה. ה-SEC האשימה גם שהחברה טענה שיש לה קבוצת מומחים ברחבי העולם שעובדת על הפרויקט, אך היו לה רק עובדים בודדים בקוויבק. עוד נטען שהחברה הסתירה בכוונה תחילה את מעורבותו של לקרואה, שהפר בעבר חוקי ניירות ערך בקנדה.

מטבע PlexCoin נסחר במחזורים דלילים - הוא רשום רק בשלוש בורסות קטנות של מטבעות דיגיטליים. הוא נסחר ביום ו' האחרון ב-80 סנט למטבע.

"התיק הראשון הזה של יחידת הסייבר עונה על כל המאפיינים של הונאת סייבר בקנה-מידה מלא, והוא בדיוק סוג ההתנהגות העבריינית שהיחידה תפעל נגדו", אמר רוברט כהן, מנהל יחידת הסייבר ברשות ניירות הערך.