"בהשוואה לשנות ה-90 מחירי הטיסות כיום נמוכים בחצי"

כך אומר בריאן פירס, הכלכלן הראשי של IATA  - איגוד התעופה הבינלאומי, בכנס המדיה השנתי של האיגוד ■ "20 אלף ערים מחוברות ביניהן כיום באמצעות קווי תעופה ישירים - גידול של 300% בשנה האחרונה"

"ההישג הכי גדול של ענף התעופה הוא החיבור בין ערים ברחבי העולם" - כך אומר בריאן פירס, הכלכלן הראשי של IATA (איגוד התעופה הבינלאומי), בכנס המדיה השנתי של האיגוד. "20 אלף ערים מחוברות ביניהן באמצעות קווי תעופה ישירים, זה גידול של 300% בשנה האחרונה. את הגידול הכי גדול ראינו בסין עם חיבור חדש בין 380 ערים. היינו מצפים לראות גידול בתעריפי הטיסות, אבל זה לא קרה. אחת ההצלחות של התעשייה הזו היא ההצלחה לספק מחירים נמוכים באמצעות טכנולוגיה ויעילות שמצליחה לשמור על יעילות בגרף ההוצאות של חברות התעופה"

לדבריו, "אם משווים את מחירי הטיסות למחירים של מוצרי צריכה אחרים - רמת המחירים לא עלתה, ובהשוואה לשנות ה-90 מחירי הטיסות כיום נמוכים בחצי. זה מחיר הדלק שהיטיב כלכלית עם התעשייה".

IATA מעריכה כי הרווח הנקי של תעשיית התעופה יגדל ל-38.4 מיליארד דולר ב-2018, לעומת 34.5 מיליארד דולר ב-2017. הגידול העולמי במספר הנוסעים, לפי IATA, צפוי להגיע בשנת 2018 להיקף של 4.3 מיליארד נוסעים (גידול של 6%), יחד עם הגידול בתחום הקארגו, בעיקר הודות למהפכת האי-קומרס העולמית, שצפוי להגיע להיקף של 62.5 מיליון טון (גידול של 4% לעומת השנה).

נתון אחר שמספקת IATA הוא הרווח הנקי הממוצע של חברות התעופה לנוסע, מ-8.45 דולר בשנת 2017 ל-8.90 דולר בשנת 2018.

המחיר העולה של הדלק מדאיג את התעשייה כולה כרכיב המשפיע על מחירי כרטיסי הטיסה ושאר העלויות. עם זאת, מה שאמור לאזן את העלויות הוא הביקוש הגואה והיעילות אליה נדרשות חברות התעופה במבנה ההוצאות שלהן.

"בשנת 2018 הנוסעים יוציאו 1% מהתמ"ג העולמי על ענף התעופה, היקף של 861 מיליארד דולר. ממשלות ירוויחו היקף של 136 מיליארד דולר ממסים בשנת 2018 ויותר מ-70 מיליון משרות על-ידי ספקי השרשרת בענף".

ומה בזווית הנוסעים? הערכת IATA היא שמפת היעדים בכול העולם תמשיך לגדול, ושמחירי כרטיסי הטיסה יישארו יציבים ביחס למחירים השנה בצמוד לאינפלציה ולמחירי מוצרי הצריכה האחרים. נתוני IATA מדברים על מחיר ממוצע לכרטיס הלוך ושוב העומד על 355 דולר (64% פחות מהמחיר הממוצע ב-1996).

"היקף ההוצאות של תיירים בשנת 2018 יגיע ל-776 מיליארד דולר. יש ממשלות שלא מפנימות את היכולת שלה להרוויח מהתעשייה הזו וממשיכות להקשות על הנוסעים עם רגולוציה מיושנת דוגמת דרישה לאשרות כניסה והיקף המסים שגובה הממשלה המקומית, לעתים יותר ממחיר כרטיס הטיסה עצמו".

יחד עם הגידול במספר הנוסעים ובמספר החבילות שמשלחות חברות התעופה, ייכנסו כ-1,700 מטוסים חדשים לציי החברות, מחציתם יחליפו צי קיים במטרה לייעל את צריכת הדלק ולהביא לחיסכון בצריכת הדלק. צי המטוסים של חברות התעופה בכל העולם עומד על יותר מ-30,000 מטוסים הכוללים 4.4 מיליון מושבים (ממוצע של 147 מושבים במטוס). 38.6 מיליון טיסות יתרחשו ברחבי העולם, כשממוצע התפוסה צפוי להגיע ל-81.4%.ֿ

כאמור, מחיר הדלק מטריד את כל העוסקים בענף. לפי IATA, חברות התעופה יוציאו 156 מיליארד דולר עבור עלויות הדלק, מספר שמשקף 20% מכלל עלויות התפעול, כשהמחיר הממוצע לחבית נפט יגיע ל-74 דולר.

"ראינו מהלכים שחברות התעופה נקטו כדי להתמודד עם העלויות הללו, לרבות אמצעים טכנולוגיים והצטיידות במטוסים חדישים שצורכים פחות דלק. חברות התעופה האמריקאיות רשמו לזכותן את  הרווחיות הגדולה בענף - מה שאיפשר להן לכסות חובות והתחייבויות".

הרווחים נטו של החברות בארה"ב יגיע ל-16.4 מיליארד דולר בשנה באה, רווח נקי של 17 דולר לכל נוסע - הרבה יותר מזה שחוזה IATA לחברות התעופה במזרח התיכון, שיגיעו לרווח נקי של 0.6 מיליארד דולר ב-2018, רווח נקי של 2.65 דולר לנוסע.