נעילה מעורבת בבורסה בת"א; מיילן ומניות הגז בולטות לחיוב

הישג אדיר לנשיא ארה"ב: הסנאט אישר את רפורמת המס המקיפה של ממשלו ■ דיווח CNBC - אמזון מנהלת מגעים מול חברות תרופות, בהן מיילן, במטרה להיכנס לעסקי הפארמה

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסת תל-אביב ננעל היום (א') במגמה מעורבת, על רקע ירידות השערים שחתמו שלשום את המסחר בוול סטריט, בתמיכת המניות הדואליות הכבדות. נראה כי המשקיעים בתל-אביב צופים פני עתיד לקראת פתיחת שבוע המסחר בשווקים הבינלאומיים מחר, עם אישור רפורמת המס של טראמפ בסנאט, ועל כך הרחבה בהמשך.

 

"רכבת הרים" - כך הגדירו רבים את המסחר בניו-יורק ביום שישי האחרון, עם תנודתיות עזה במדדים המובילים, לאחר שהיועץ לשעבר לביטחון לאומי, מייקל פלין, הודה בכך ששיקר לסוכנות ה-FBI, ובעקבות דיווחים שלפיהם הבטיח שיתוף פעולה מלא בנוגע לחקירה על הקשרים של ממשל טראמפ עם רוסיה.

בזמן הדיווח, צנח הדאו ג'ונס מעל 300 נקודות, אך לבסוף התמתנו ירידות השערים לנעילה במגמה שלילית לא חריגה.

במקביל, אישר הסנאט האמריקני בלילה שבין יום ו' לשבת את רפורמת המס של טראמפ - הרפורמה עליה התבסס מצע הבחירות שלו, ומאז בחירתו לנשיא ארה"ב העולם כולו נשא עיניו וציפה, ראשית לפרסום מרכיבי הרפורמה, ולאחר מכן לראות האם תאושר. בסוף השבוע האחרון זה קרה, ורפורמת המס היסודית ביותר של קוד המס האמריקאי בתקופה של יותר משלושים שנה יוצאת לדרך.

הדבר מהווה הישג ענק עבור טראמפ: רפורמת המס עברה בהצבעת סנאט ברוב של 51 מול 49 מתנגדים, ועד לרגע האחרון היה חשש כי לא תעבור, בשל הרוב הזעום שיש לרפובליקאים, הן בבית הנבחרים והן בסנאט. רפורמת המס מורידה מס חברות מ-35% ל-20%; מעניקה הקלות לעסקים קטנים; מרחיבה את הסכומים שניתן לנכות בעת תשלום מס עסקים מקומי; מעניקה הקלות מס זמניות לשיעורי מס אישיים.

טראמם צייץ בטוויטר מיד לאחר ההצבעה, וכתב כי "קרובים יותר בצעד אחד להפחתת מסים מאסיבית". הוא ציין כי בכוונתו להגיע להסכמות בין הסנאט לבית הנבחרים עד לחג המולד.

כעת, בשווקים הפיננסיים נרשמת דריכות לקראת פתיחת שבוע המסחר מחר.

בלהמן אלדובי מתייחסים הבוקר, במסגרת הסקירה השבועית, לרפורמת המס האמריקאית וכותבים בין היתר כי "אנו עדיין חושבים ששוק המניות במרבית האזורים המפותחים ימשיך לעלות לנוכח הדוחות הכספיים הטובים של החברות, נתוני המאקרו הטובים והמשך סביבת ריבית נמוכה, וממליצים לנצל ירידות משמעותיות, במידה ויהיו, להגדיל ההחזקה באפיק בעיקר ארה"ב אירופה וישראל. מנגד בשוק אגרות החוב נראה כי פוטנציאל הרווח יחסית מצומצם, ומנגד הסיכון גדול ולכן ממליצים להקטין סיכון באפיק זה".

מניות הגז דוגמת דלק קידוחים  ורציו  ריכזו עניין, על רקע חשיפת "גלובס" כי החתימה על מזכר ההבנות של בניית הצינור הימי הארוך ביותר בעולם תתקיים כבר מחרתיים, ביום שלישי הקרוב, בניקוסיה שבקפריסין. הצינור יתחבר למאגר לוויתן בישראל, יעבור דרך מאגר הגז היחיד בקפריסין - אפרודיטה, ומשם לכרתים, יוון ואיטליה. חברת פוסידון היא זו שמקדמת את נושא הכדאיות הכלכלית של הפרויקט. על פי משרד האנרגיה, הפרויקט נכנס לרשימה של האיחוד האירופי לקבלת תמיכה מימונית לשלב המחקר.

מיילן וטבע  ריכזו עניין בסוף השבוע לאחר שרשת CNBC דיווחה כי אמזון מנהלת מגעים מול חברות תרופות גנריות, על רקע כוונתה להיכנס לעסקי הפארמה.

בזק  נשארה במוקד לאחר שבלטה לחיוב במסחר ביום ה', למרות שדיווחה על ירידה בהכנסות וברווחי הרבעון השלישי.

משאבי טבע   הודיעה הבוקר כי היא נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת 75% מחברה קנדית (כנגד הקצאת מניות) שבבעלותה 4 חוות לכריית מטבעות דיגיטליים (Bitcoin, Ehereum ועוד). משאבי טבע מדווחת כי החברה הנה אחת מכורות המטבעות הגדולות ביותר בצפון אמריקה והיא משתמשת באנרגיה מתחדשת ונקייה. 

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]