מי המחליפה של האוזר - ומה האתגרים שהיא עומדת בפניהם?

ענת גואטה תצטרך להוציא לפועל את השינוי המבני של הבורסה בת"א ולהתמודד עם הירידה במחזורי המסחר בה

ענת גואטה/ צילום:ענבל מרמרי
ענת גואטה/ צילום:ענבל מרמרי

לאחר כהונה של 6 שנים ביקש פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, משר האוצר, משה כחלון, לפרוש מתפקידו. כחלון הסכים והודיע במקביל על המועמדת שלו להחליף את פרופ' האוזר - ענת גואטה לשעבר מנכ"לית חברת אנטרופי.

גואטה הייתה שותפה לייסוד אנטרופי שירותי מחקר כלכלי וכיהנה כמנכ"לית החברה בשנים 2010-2017. בשנים 2005-2008 היא כיהנה כמנכ"לית חברת ההשקעות הציבורית ארקו ובין השנים 1993-2005 מילאה מספר תפקידים בבנק מזרחי-טפחות וב-5 השנים האחרונות לעבודה בבנק שימשה ככלכלנית בחטיבה העסקית".

בסוף יולי האחרון דווח כי ענת גואטה, פורשת לאחר 7 שנים מתפקיד מנכ"לית אנטרופי שירותי מחקר כלכלי, המספקת ייעוץ למשקיעים המוסדיים. לגואטה היכרות רבת-שנים עם שוק ההון, בין היתר דרך השנים בהם ניהלה חברה ציבורית ובעיקר דרך הממשק שלה עם השוק דרך אנטרופי. עם זאת, היא לא רגולטורית מנוסה כשהיא גם לא מנוסה בהעברת יוזמות מול הח"כים, דבר שיידרש ממנה ללמוד במהרה.

היא צפויה להיות הרגולטורית השנייה על שוק ההון שהגיעה מגוף שליווה את שוק ההון ונתן עצות ומחקר למשקיעים, לצד דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שהתפקיד המרכזי אותו מילאה בעבר היה מנכ"ל חברת הדירוג S&P מעלות.

לצדן, ככל שמינוי גואטה יאושר בהתאם להמלצת השר כחלון, עוד שתי רגולטוריות פיננסיות מובילות: עו"ד מיכל הלפרין ברשות ההגבלים העסקיים, וד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים בבנק ישראל.

השר כחלון אמר הערב כי "לפני מספר חודשים ביקשני פרופ' האוזר לסיים את תפקידו כיו"ר רשות ניירות ערך. ביקשתי ממנו שיישאר עד לתחילת שנת 2018 כדי להשלים את המהלכים החשובים אותם קידם ובכללם: שינוי מבנה הבורסה, הקלות לחברות מו"פ, הקלות להנפקות חדשות, השלמת החוק לאיסור על אופציות בינאריות, הקלות לחברות קטנות ובינוניות וחיזוק האכיפה למען בניית אמון הציבור".

מה מחכה לראשה החדשה?

לגואטה צפוי תפקיד מלא אתגרים, ובראשם קידום הבורסה והחייאתה תוך פיקוח על שינוי מבנה הבעלות בה, ואולי גם מכירת השליטה בה לגורם זר.

זה שנים שהבורסה לניירות ערך בתל-אביב חווה מחזורי מסחר נמוכים למדי וריבוי חברות שבוחרות למחוק את עצמן מהמסחר ולהפסיק להיסחר כאן. האוזר ניסה רבות לשנות את כיוון הבורסה, ללא הצלחה ברורה. עם זאת, האוזר יכול לסמן 'וי' קטן עם 15 חברות שהנפיקו לראשונה את מניותיהן בבורסה המקומית.

מהלך הדגל של האוזר להחייאת הבורסה היה ועודנו שינוי מבנה הבעלות בבורסה. האוזר הקפיד להבטיח כי המהלך הזה יביא לשינוי הכיוון המיוחל. עתה הוא עוזב לאחר שהמהלך עבר את הכנסת אך לפני שהושלם והבורסה נמכרה לבעלים חדשים, שאינם חברי הבורסה. בד-בבד האוזר לא השלים מהלכים נוספים כגון הכנסת קרנות נאמנות זרות למשק, כשמנגד הרשות הרחיבה את תחומי הפעילויות שהיא מפקחת עליהם - חברות דירוג ובמיוחד זירות הסוחר.

האוזר היה בעבר הכלכלן הראשי של הרשות והוא גם מרצה באקדמיה. בין הישגיו הנוספים: הפחתת הרגולציה, הגם שזה לא ממש שינה את הכיוון בבורסה. תחת האוזר הובילה הרשות שורה של חקירות מרעישות בראשן של נוחי דנקנר (בעבר בעל השליטה באי.די.בי) ושל שאול אלוביץ (בעל השליטה ביורוקום ובבזק).