רווחי שטראוס צמחו - אבל החומוס בארה"ב קלקל את החגיגה

ענקית המזון הישראלית, הנסחרת בשווי שיא, רשמה גידול של 36% ברווח הרבעוני ל-125 מיליון שקל ■ פעילות סברה בארה"ב נפגעה מריקול למוצרי החומוס ומהפחתת שווי לעסקי רוטב הסלסה שלה

גדי לסין / צילום: איל יצהר
גדי לסין / צילום: איל יצהר

חברת המזון והמשקאות שטראוס  סיכמה היום (ה') את הרבעון השלישי של 2017 במגמה חיובית, עם צמיחה של כ-5% בהכנסותיה, שהצטברו ל-2.2 מיליארד שקל, לצד קפיצה של 36% ברווחיה, שהגיעו ל-125 מיליון שקל.

לצד השיפור בפעילות השוטפת, שטראוס נהנתה מצמצום ניכר בהוצאות המימון הרבעוניות שלה. בשטראוס מציינים כי בסיכום רבעוני, החברה סבלה בעיקר מחולשת מטבע הריאל הברזילאי ביחס לשקל, וכי בנטרול השפעות מטבע, מכירותיה הרבעוניות עלו ביותר מ-8%. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, ההכנסות של שטראוס עלו בכ-7% ל-6.33 מיליארד שקל, והרווח הנקי זינק ב-22% ל-338 מיליון שקל.

פעילותה של שטראוס, שנמצאת בשליטת משפחת שטראוס, נחלקת לארבעה מגזרים מרכזיים, הכוללים את שטראוס ישראל, שטראוס קפה (ישראל ובינלאומי), פעילות מטבלים וממרחים בינלאומית (סברה בארה"ב) ופעילות בתחום המים (תמי 4). 

תוצאות שטראוס.indd 16.11.17
 תוצאות שטראוס.indd 16.11.17

המניה עלתה 20% מתחילת השנה

מניית שטראוס, הנסחרת ברמות שיא, לאחר עלייה של יותר מ-20% מתחילת השנה, משקפת לחברה שווי של 8.3 מיליארד שקל.

בפילוח תוצאותיה הכספיות של החברה, ניכר שיפור במרבית הקטגוריות המרכזיות, לעומת חולשה יחסית בפעילותה של יצרנית החומוס והמטבלים סברה, בהמשך למגמה השלילית שאפיינה אותה ברבעונים קודמים השנה ובסיכומה של 2016. נוסף על כך, ברבעון השלישי נרשמה הפחתה גדולה של השקעה בפעילות בתחום הסלסה (רוטב פיקנטי על בסיס עגבניות) של החברה.

החולשה היחסית של סברה, שבה מחזיקה שטראוס בשותפות שווה עם קונצרן פפסיקו, נרשמת בעקבות "ריקול" וולונטרי שביצעה החברה לפני כשנה לכמה ממוצרי החומוס שהיא מציעה - שהם המוצרים המובילים של סברה. סברה היא חברת המטבלים והממרחים המצוננים הגדולה בארה"ב, עם נתח שוק כספי שעמד בסוף ספטמבר על 24.4%, לעומת 26.2% בסוף 2016.

בסיכום הרבעון השלישי, הכנסותיה של סברה (100%) נחלשו בכ-9% ל-337 מיליון שקל, והרווח התפעולי שלה קרס ב-76% ל-7 מיליון שקל, כששיעורו מהמכירות צנח ל-2.1%, לעומת 7.6% ברבעון השלישי של 2016.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה המגמה דומה, עם שחיקה של 13% בהכנסותיה של סברה, ל-950 מיליון שקל, לצד צלילה של 56% ברווח התפעולי ל-63 מיליון שקל, כשגם בתקופה זו שיעורו מהמכירות נשחק בצורה ניכרת.

ההכנסות מקפה עלו ב-12%

בשטראוס מסבירים כי לצד השפעת הריקול, שפגע בפעילותה, ההכנסות ברבעון ומתחילת השנה הושפעו לשלילה משינויי מט"ח. בנוגע לרווח התפעולי, מסבירים בחברה כי לצד הירידה במכירות, הריקול גם הוביל להוצאות עקיפות, "הכוללות, בין השאר, פגיעה בהסכמי הסחר של החברה וכן עלויות בשל שיפור נוסף בבקרות האיכות הקפדניות במפעל החומוס בווירג'יניה".

נוסף על כך, שטראוס דיווחה על הפחתה חד-פעמית בגין ירידת ערך של פעילות הסלסה, בסכום של כ-38 מיליון שקל (חלקה של שטראוס), המיוחסת, ככל הידוע, גם לעלייה במחירי העגבניות, שפגעה בפעילותה. מתוך סכום זה, 5 מיליון שקל נכללו בהוצאות התפעוליות ו-33 מיליון שקל נכללו תחת סעיף הוצאות אחרות.

בגין ההפחתה נרשמה הכנסת מס של 17 מיליון שקל. נזכיר כי ב-2010 רכשה סברה את חברת CCF האמריקאית, שעיסוקה ייצור ומכירת מוצרי סלסה וממרחים מצוננים, תמורת 33 מיליון דולר.

פעילות הקפה, האחראית לכמחצית מהיקף המכירות של שטראוס, סיכמה רבעון חיובי נוסף, עם עלייה של 12% בהכנסות (ושל 15% בנטרול השפעות מט"ח) ל-1.07 מיליארד שקל, לצד עלייה של 10% ברווח הגולמי ל-354 מיליון שקל, ועלייה של 8.5% ברווח התפעולי ל-122 מיליון שקל.

במארס האחרון מימשה שטראוס אופציה לרכישת החזקות (כ-25%) של שותפתה בחברת הקפה, קרן TPG, תמורת 257 מיליון אירו - וכעת היא מחזיקה בפעילות במלואה.

בשטראוס מסבירים כי הצמיחה בהכנסות פעילות הקפה "שיקפה בעיקר גידול כמותי, וכן השפעה של העלאות מחירים, שנעשו בחלק ממדינות הפעילות ומוקדם יותר השנה, לאור גידול בעלות הקפה הירוק".

בפילוח מכירות הקפה למדינות, הפעילות בולטת בברזיל - אזור הפעילות הגדול ביותר של שטראוס בענף זה - עם צמיחה של 22% בהכנסות הרבעוניות ל-565 מיליון שקל. גם מכירות הקפה ברוסיה ובאוקראינה, המהוות גם הן יעד פעילות מרכזי, צמחו ב-9% ל-160 מיליון שקל.

מכירות הקפה הרבעוניות בישראל ירדו ברבעון ב-2% ל-176 מיליון שקל, בהשפעת עיתוי חגי תשרי, לדברי החברה. ואולם, פעילות זו הצליחה לשפר את שיעור הרווח התפעולי שלה, בתמיכת שחיקת העלויות של חומרי הגלם כתוצאה מהתחזקות השקל.

בישראל, שטראוס היא חברת המזון השנייה בגודלה, עם נתח שוק של 11.7%, והכנסותיה בשוק המקומי עלו ברבעון השלישי ב-3% ל-808 מיליון שקל, עם שיפור בהכנסות מגזר "בריאות ואיכות חיים", לעומת שחיקה במגזר "בריאות והנאה".

הרווח הגולמי והתפעולי מהפעילות בישראל לא השתנה משמעותית, ועמד על 312 מיליון שקל ו-88 מיליון שקל, בהתאמה, תוך שחיקה מסוימת בשיעור הרווח - עניין המיוחס להתייקרות חומרי גלם וכן לעלייה בתשומות.