קורלציה טבעית

משהו קרה בקורלציה טבעית מעניינת, ומה זה אומר לגבי המשך הראלי

סוחר בוול סטריט / צילום: רויטרס
סוחר בוול סטריט / צילום: רויטרס

מי שמתעניין בתחום ההון הגלובלי מתעניין גם במה שנקרא קורלציות טבעיות. טבעיות, בגלל שהן נובעות מן ההבנה הבסיסית שלנו על קשר שהגיוני שיתקיים, ולעתים גם מן הטבע האנושי, ולא כל כך ממניפולציה זמנית של גופים גדולים, או שחקנים מדינתיים.

ומה יכול להיות יותר קשור לטבע האנושי מן הפחד להפסיד, דהיינו בריחה מחוסר וודאות וסיכונים, כאשר הדבר ניתן. אחת מן המפורסמות שבקורלציות הקשורות למהות הזו היא המקשרת בין שוק המניות, ומה שאנו יכולים לקחת מקבוצת האג"חים. קבוצה מאוד מסוימת והיא קבוצת ה-High Yield. אגב, בנוסף לשם המתאר את העובדה שהאג"ח הזה מניב הרבה יותר מן האחרים, בעלי הסיכון הנמוך יותר, ישנן גם שמות פחות מחמיאים לקבוצה כמו Junk Bonds ובעברית, אג"ח זבל.

זהו המקום לומר כמה מילים על קבוצה מיוחדת זו:

למעשה, היא מאוד מיוחדת כי היא מראש מאחדת נכסים פיננסים הנמצאים במצב "לא טוב" לכאורה. מצב הדורש מחברות הדירוג למקם את החברות העומדות מאחורי החוב שלהן במקום הרבה יותר גבוה של סיכון מאשר חברות המראות סימני תפעול, ורווחיות, גבוהים. וכך, מראש, אנו יודעים שכאשר קבוצה זו מציגה ביצועים טובים, מדובר במצב שבו תפיסת השוק של המשקיעים היא אופטימית ביותר, ולמעשה גובלת בשאננות גדולה.

כך היה עד לא מזמן. אנא ראו את הגרף הבא:

משה-שלום-סיכון-13-11
 משה-שלום-סיכון-13-11

בגרף אנו רואים באדום את מדד המניות העיקרי האמריקאי, דהיינו מדד S&P500 , המכיל את 500 החברות הגדולות, והחשובות, במשק בארה"ב. העקומה הירוקה שבגרף מייצגת את מדד הסיכון של החזקת אג"ח הזבל, במהופך. כך, אנו מקבלים את תצוגת הקורלציה המפורסמת שהזכרתי: שוק מניות, ומדד הסיכון בירידה, המתנהגים באופן כמעט זהה, וזאת עד סוף חודש אוקטובר.

אז, באורח פתאומי, ראינו פירוד ויציאה לדרך הפוכה של שתי העקומות. מה כל זה אומר? חובבי שוק המניות יטענו מיד שמה שמעניין כאן הוא דווקא המדד המנייתי, אשר ממשיך להיות המוביל בהחלט באופטימיות של כל המעורבים בשוק ההון. זאת כאשר רפורמת המס של טראמפ מגבה את המהלך עד כה.

הם ימשיכו לומר שאין לדעת מה הסיבות של העלייה במדד הסיכון של האג"ח המדורג. העובדה שהמניות ממשיכות להוביל מעלה משקפת דווקא סטייה חיובית לגבי הסקטור האג"חי הבעייתי. אגב, יש האומרים שענייני המס החדשים יטיבו עם המבוססות שבחברות, ולא בקטנות ובחלשות יותר, וזו הסיבה לשינוי שנצפה כי רוב אג"ח הזבל משווק מחברות מן הסוג הפחות מבוסס. וכך, דווקא בגלל שמדד המניות המוצג מייצג את הטובות שבחברות אנו נניח שלא תהיה השפעה עליו לרעה מן הפירוד שבגרף.

כל זה בהחלט ייתכן. אבל הפרידה הפתאומית הזו מספיק חשובה על מנת להוות רקע לשאלה, ולתהייה, וזאת במיוחד כאשר ה-Vix, וכל הסנטימנט בוול-סטריט, מדברים על שיאים חדשים של חיוב, ועתיד זוהר וורוד אינסופי. אולי הסיבות קצת לוטות בערפל אבל העובדה שהפירוד קורה מכניס אלמנט של חוסר וודאות לגבי תיאבון הסיכונים של המשקיעים, באופן כללי. אולי העובדה שלפנינו, כחלק טכני מן המסרים של השוק, תהיה טריגר לסוג של מימוש רווחים ואולי תיקון טכני שהרבה מאוד מן השחקנים מצפים לו זמן רב כל כך.

*** משה שלום - מנתח שווקים פיננסים

אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.