קטאר איירווייז ממשיכה לאסוף החזקות בחברות תעופה בעולם

רכשה חלק ממניות קתאי פסיפיק ההונג-קונגית תמורת 661 מיליון דולר

קטאר איירוויז ואמריקן איירליינס. צילום מסך מאתר CNN
קטאר איירוויז ואמריקן איירליינס. צילום מסך מאתר CNN

קטאר איירווייז קונה חלק ממניות קתאי פסיפיק איירווייז תמורת 661 מיליון דולר. זוהי האחרונה בשורת השקעות ביריבות בינלאומיות שמבצעת חברת התעופה המזרח תיכונית. בעסקה מפתיעה, הסכימה חברת התעופה הממשלתית קטאר איירווייז לרכוש החזקה בחברת התעופה ההונג-קונגית הדומיננטית מהחברה התעשייתית Kingboard Chemical Holdings, שצוברת מניות קתאי זה זמן מה.

"קתאי פסיפיק היא עמיתה בברית השיווק של חברות התעופה, Oneworld, ואחת מחברות התעופה החזקות ביותר בעולם, שזוכה לכבוד ברחבי התעשייה, ויש לה פוטנציאל מסיבי לעתיד", נאמר בהודעה שפרסם היום (ב') אקבר אל-באקר, מנכ"ל קטאר איירווייז.

קתאי פסיפיק, שנהנית ממוניטין של חברה בבעלות יציבה, פרסמה הודעה שבה נאמר כי בכוונתה להמשיך בקשריה הקונסטרוקטיביים עם חברת התעופה הקטארית.

לא ברור איזו השפעה תעניק העסקה לקטאר איירווייז, מכיוון שהעסקה אינה מזכה אותה במושב במועצת המנהלים של קתאי פסיפיק. המניה נפלה ב-5% זמן קצר לאחר פתיחת המסחר בהונג-קונג, והיחלשותה מצביעה על חששות המשקיעים מהעסקה.

הרכישה משקפת את האמון של חברת התעופה מהמפרץ הפרסי בתוכנית הארגון מחדש של חברת התעופה מהונג-קונג, לדברי גרג וולדרון, עורך מדור אסיה בכתב העת המקצועי Flightglobal, שתיאר את העסקה כהחלטה פיננסית בעיקרה. לשתי חברות התעופה יש אסטרטגיות דומות, מכיוון ששתיהן פועלות במרכזי תעופה, לדברי וולדרון, שהוסיף כי אינו רואה אפשרות רבה שהן יספקו נוסעים זו לזו.

העסקה היא "התפתחות מעניינת, אבל לא ברור לי כיצד היא יכולה להיות זכייה אדירה לשני הצדדים", אמר וולדרון.

ההשקעה עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה של קטאר איירווייז לרכוש החזקות בחברות תעופה ברחבי העולם. לאחרונה רכשה החברה 49% מחברת התעופה האיטלקית מרידיאנה, והגדילה ל-20% את החזקתה בחברה האם של בריטיש איירווייז, אינטרנשיונל קונסולידייטד איירליינס. כמו כן ניסתה קטאר איירווייז לרכוש אחזקה גדולה באמריקן איירליינס, במסגרת מאמציה להיכנס לארה"ב על רקע המתח הגובר עם שכנותיה במפרץ הפרסי, כולל סעודיה. אך תוכנית זו ננטשה באוגוסט לאחר שמנכ"ל אמריקן איירליינס, דאג פרקר, מתח ביקורת על הצעת הרכש.

גישושי הרכישה של קטאר איירווייז נתקלו לעתים בהתנגדות, ואחת הסיבות היא תלונות שהושמעו בתעשיית התעופה האמריקאית והאירופית שהתמיכה הממשלתית שמקבלות קטאר איירווייז ושתי חברות תעופה מהירות-צמיחה אחרות במפרץ הפרסי - אטיחד איירווייז ואמירייטס איירליין - מעניקה להן יתרון לא הוגן.

אמריקן אמרה כי במארס תשים קץ להסכמי שותפות הקוד עם קטאר איירווייז ועם אטיחד, הפועלת מאבו דאבי. אמריקן, בריטיש איירווייז וקתאי פסיפיק נמנות עם החברות המייסדות של ברית Oneworld, שאליה הצטרפה קטאר איירווייז ב-2013.