הר מזומנים שמחפש אלטרנטיבות: זה קורה כמעט לכל משקיע

הריביות הנמוכות שמציעים הבנקים על פיקדונות והתשואות הנמוכות באג"ח יוצרות יתרות הולכות ותופחות של מזומנים בפורטפוליו של משקיעים רבים ■ אחד הפתרונות האפשריים למצב זה הוא ה-FRN - שטר חוב סחיר צמוד למדד שמקנה הגנה מפני שינוי בגובה הריבית • ניהול תיקים – יתרונות וחסרונות

גולדמן זאקס / צילום: רויטרס
גולדמן זאקס / צילום: רויטרס

על רקע הריביות הנמוכות שמציעים הבנקים על פיקדונות דולריים, לצד התשואות הנמוכות בהשקעות באג"ח, הצטברו בשנים האחרונות בקרב משקיעים רבים יתרות מזומנים דולריות גבוהות בחשבונם. נוסף על כך, ממשיכות היתרות הנ"ל לגדול עוד יותר, עקב חשש המשקיעים לתיקון משמעותי בשוקי המניות בתקופה הקרובה - מהלך שיביא למכירת מניות ולהחזקת מזומן. גורמים אלו מנפחים את "הר המזומנים" הדולרי בפורטפוליו של המשקיעים.

חששות אלו הביאו לתופעה גלובלית שבה משקיעים מעדיפים להשאיר כמות מזומנים גדולה נזילה בעו"ש, בין היתר בשל היעדר אלטרנטיבה.

לפי דוח אחרון של Cap Gemini, שנכון לסוף הרבעון השני של 2017, משקי בית עם הכנסה מעל לממוצע מחזיקים למעלה מ-23% מנכסיהם במזומן. (מקור: wealthmanagement.com, semi-annual review 15.08.2017).

זה קורה כמעט לכל משקיע: בעיה של מזומנים שפשוט "יושבים" בחשבון העו"ש, ומשקיעים אשר ממשיכים כבר תקופה ממושכת לחדש פיקדונות דולרים - בדרך כלל בפיקדון לשנה בריבית מאוד נמוכה. חידוש הפיקדונות נובע בין היתר מכך שלאור המשך העלאת הריבית בארה"ב, משקיעים מאמינים כי תהיה "נקודת כניסה" נוחה יותר לשוק האג"ח, כאשר הריבית תעלה ותשואות האג"ח יהיו גבוהות יותר.

לכן עולה השאלה הלגיטימית: מה לעשות עם יתרות המזומנים המיועדות להשקעה עתידית? ואיך להמשיך ולהרוויח בסביבת ריבית עולה, באופן דפנסיבי וברמת סיכון נמוכה?

כיצד אפשר להרוויח מ-FRN?

התשובה יכולה להיות נעוצה ב-Floating Rate Note) FRN). ה-FRN הוא שטר חוב צמוד למדד, אשר נסחר כמו כל איגרת חוב. ה-FRN צמודי ליבור, למשל, הפכו פופולריים מאוד בשנתיים האחרונות, בגלל ההגנה שהם מקנים מפני שינוי בגובה הריבית.

יחד עם מגמת העלייה בשערי הריבית בארה"ב, עולה הליבור, וכך גם תשלומי הריבית מתעדכנים כלפי מעלה. ולהיפך: תשלומי הריבית של ה-FRN יפחתו במידה שבה יפחת הליבור.

לאור זאת, מרבית מנהלי ההשקעות המתמחים בשוקי ההון הגלובליים מחזיקים בין 10% ל-25% מתיק ההשקעות האג"חי בניירות מסוג זה.

למה בעצם להחליף פיקדונות ב-FRN? כדי להמחיש, נשתמש בדוגמה הבאה: ביקשנו השבוע ציטוט מאחד הבנקים המקומיים הגדולים לפיקדון דולרי ל-12 חודשים. הצעתם עמדה על 1.69%. כאלטרנטיבה, בחנו את התשואה הגלומה בהשקעה ב-FRN המונפק על-ידי בנק ההשקעות הגלובלי גולדמן זאקס, המעניק תשואה הצמודה לליבור 3 חודשים, בתוספת מרווח של 1.75%. ה-FRN הנ"ל נסחר באותו יום בתשואה של 2.5%.

ניתן לראות הבדל משמעותי בתשואות - פרמיה משמעותית ביחס לשער הליבור, ולעיתים עד 1.5% יותר מהריבית המוצעת על-ידי הבנק.

היתרונות הבולטים לטעמנו בהשקעה ב-FRN הם כמתואר להלן:

הגנה מפני עלייה בשיעורי הריבית, תודות לעדכון תשלומי הריבית מדי רבעון. כלומר, למרות שה-FRN של גולדמן זאקס מונפק עד 2027, אין בו סיכון ממשי של מח"מ ארוך. כמו כן, ה-FRN צמוד לשער הליבור, כך שהמשקיע לא ייפגע במקרה שהריבית בארה"ב תמשיך לעלות.

למנפיק (גולדמן זאקס) יש דירוג גבוה (Fitch:A), כמו למרבית הבנקים הישראליים. על כן, במקום להפקיד את כל המזומנים בסניף הבנק המקומי, ניתן לפזר את הסיכון על-ידי פיזור על פני מספר מנפיקים ברמת דירוג דומה, וכך לא מונחות כל הביצים באותו הסל.

FRN הם מוצרים סחירים, מה שאומר כי בניגוד לשבירת פיקדונות בבנקים, ניתן למכור אותם על בסיס יומי, מבלי לקבל קנס ולאבד את הריבית שנצברה. ה-FRN מתאימים במובן זה במיוחד לאנשים הרוצים לשמור על גמישות, ואינם יודעים מתי יצטרכו להשתמש במזומנים.

מהן העלויות והאם זה כדאי?

השקעה ב-FRN, כמו בכל נייר ערך זר, כרוכה בעלות קנייה ו/או מכירה העומדת לרוב על כ-0.1%-0.2% (בהתאם לתנאים המוסכמים מראש עם הבנק). בישראל, בנקים לרוב אינם גובים עמלה נוספת בגין דמי שמירה, בניגוד למה שקורה בחלק מהבנקים הזרים.

ניתן להשקיע סכומים קטנים ב-FRN מסוימים (כמו הדוגמה הנ"ל של גולדמן זאקס, שבה ההשקעה המינימלית היא של 2,000 דולר).

אף על פי כן, יש לזכור כי הבנק עלול לגבות עמלות קנייה מינימליות.

כלומר, אם נחליט למכור את ה-FRN תוך שנה, עדיין התשואה בנטרול עמלות הקנייה והמכירה של הנייר יהיו גבוהות משמעותית (בין 2.1% ל-2.3%) מהריבית של 1.69% שנקבל על פיקדון בבנק.

מחיר הנייר יכול להשתנות כמובן, אך לאור הצפי להמשך העלאת הריבית בארה"ב, איננו מאמינים כי המחיר יירד בצורה משמעותית.

עם זאת, אנו כן מאמינים שה-FRN יכולים בהחלט להיות בסופו של יום אלטרנטיבה טובה, המאפשרת גמישות ונזילות, תוך כדי תשואות גבוהות יותר מאשר אלו המוצעות על-ידי הבנקים.

** הכותבת היא שותפה-מייסדת ומנכ"לית של חברת לוסיד השקעות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי (פמילי אופיס), עם התמחות בליווי יזמי היי-טק ומשפחות עתירות הון. בעבר כיהנה כמנכ"לית בנק פיקטה (Pictet) השוויצרי בישראל. ליועצת ו/או לחברה אין ענין אישי, ואין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הנו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים הספציפים של כל אדם