כחלון הוא זה שהבטיח לשווק 70 אלף דירות

כחלון מדבר כבר תקופה ארוכה על האינטרסנטים שתוקפים אותו. האמנם? • למדריך ומחשבון משכנתא

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר על החמוצים שמבקרים אותו, שר האוצר משה כחלון מדבר כבר תקופה ארוכה על האינטרסנטים. "אינטרסנטים תוקפים אותי בגלל שהם לא רוצים שמחירי הדירות יירדו". חושבים שהליכי התכנון רק סופרים דירות במקום לשרטט ערים ושכונות ראויות למגורים? אינטרסנטים; ביקורת על מס דירה שלישית? אינטרסנטים; יש לכם חלילה מילה רעה לומר על מחיר למשתכן? אינטרסנטים. וכמו שאומר כחלון: "יש קבלנים, יש היתרים, יש דירות, ויהיו גם מפתחות".

אבל שימו לב למספרים: עד היום, לפי נתוני הממשלה עצמה, זכו בדירות מסובסדות של מחיר למשתכן 25,533 זכאים. כמה זה מעט? באוקטובר 2015, כשהתוכנית הושקה בחגיגיות ובהבטחה גדולה, אמר כחלון בעצמו שעד סוף 2015 הוא ישווק 25 אלף דירות במודל מחיר למשתכן ועד סוף 2016 ישווקו בסה"כ 70 אלף דירות מחיר למשתכן.

עמוק בתוך 2017, מספר הזוכים עומד כאמור על 25.5 אלף ישראלים. קבלני הנדל"ן קנו עד כה קרקעות (חלקן עוד רחוקות מאוד מפיתוח ותכנון מפורט) להקמת 42.7 אלף דירות. ואגב, יותר ממחצית מהזוכים בדירות לא יודעים עדיין באמת האם ובמה הם זכו. הפרויקט שבו זכו לא קיבל עדיין היתר בנייה והם רק יודעים כמה ישלמו על מטר רבוע בדירה היפותטית - מבלי לדעת מה גודלה, מה מחירה, ומתי תהיה מוכנה.

ואלה לא רק נתוני העבר המאכזבים כל-כך (וגם לא העובדה שהתוכנית הזו כבר עלתה לקופת המדינה כ-4 מיליארד שקל), אלא בעיקר העתיד הלוט בערפל. באוגוסט, כשמעט פחות מ-15 אלף זכו בהגרלה הגדולה, הכריז כחלון כי בספטמבר תתקיים "הגרלת ענק" נוספת, "ועד סוף השנה 45 אלף ישראלים יזכו בדירות". היום כבר ברור שההגרלה השנייה לא תיסגר גם באוקטובר. על הדרך, 12 אלף דירות באותה הגרלת ענק התכווצו כבר מן היום הראשון ל-11,507 דירות. מאוחר יותר, עם סגירת ההרשמה להגרלה, התברר שעוד 1,600 דירות ירדו מהמניין, בגלל מיעוט נרשמים (פחות נרשמים מדירות) בארבע ערים - באר שבע, עכו, כרמיאל וקרית ביאליק. בימים האחרונים גם שוהם ומודיעין מגמגמות, ובעיקר מוכיחות למטה הדיור ולשר האוצר שהדרך להגדלת ההיצע עדיין ארוכה.

אבל היי, השבוע מוסרים 54 מפתחות ראשונים במחיר למשתכן בעפולה. ואולי באמת זה רק אנחנו האינטרסנטים שחושבים שהבטיחו לנו הרבה יותר מכך.