נתיב הסלמונלה: בכיר במועצת הלול הורשע בסיוע להברחת ביצים

שי משה, רכז המודיעין והפיקוח במועצת הלול, נתן חסינות לכנופיית מבריחי ביצים במעברים משטחי הרשות הפלסטינית לתחומי הקו הירוק תמורת אלפי שקלים בחודש ■ הוא הורשע בקבלת שוחד, מרמה ועשיית מעשה העלול להפיץ מחלה ■ הפרקליטות מבקשת לגזור עליו 9 שנות מאסר

תפיסת הברחת ביצים ברשות הפלסטינית/צילום: המועצה לענף הלול
תפיסת הברחת ביצים ברשות הפלסטינית/צילום: המועצה לענף הלול

אתמול (א'), על רקע גידול במקרי הפגיעה מחיידק הסלמונלה, התריע משרד החקלאות על חשש להימצאות סלמונלה בהיקף גדול בביצים שהופצו, הנושאות ככל הנראה חותמת מזויפת. במשרד חושדים שמדובר בביצים שהוטלו בלולים בתנאי גידול ירודים, ורובן הוברחו משטחי הרשות הפלסטינית.

זמן לא רק קודם לכן, אחרי חקירת משטרה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ), אשר התחילה בשנת 2012 וגררה עמה הליכים משפטיים ארוכים, הסתיימה פרשת שחיתות שבמסגרתה נחשפה כנופיית מבריחים בת 18 חברים שהבריחה לתוככי ישראל משטחי הרשות הפלסטינית מיליוני ביצים, אשר גודלו בתנאים סניטריים ירודים והיוו סכנה בריאותית בעיקר בגלל חיידק הסלמונלה.

שופטת בית המשפט המחוזי מרכז - לוד, ורדה מרוז, הרשיעה לאחרונה את הדמות המרכזית בפרשת הברחות הביצים לישראל - שי משה, שהיה מבכירי מועצת הלול ושימש בה בתפקיד רכז מודיעין ופיקוח. מועצת הלול מפקחת על ענף הלול ובראשה עומד כיום שמואל (מולי) לויט.

תפקידו של משה היה למנוע הברחות ביצים, המועברות דרך מעברי הגבול ללא שהיו בפיקוח וטרינרי, ללא הליך בדיקה ומיון כנדרש ובלי בידוק ביטחוני, תוך זיוף חותמות - אך לא רק שלא עשה זאת, אלא פעל הפוך מהנדרש ממנו. הוא הורשע בשורה של עבירות, בהן לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, קשירת קשר לביצוע פשע, הובלת ביצי מאכל שאינן מוחתמות כדין וללא תעודות משלוח, ועשיית מעשה העלול להפיץ מחלה.

72 משאיות ביצים ב-3 חודשים

מדובר בשתי פרשיות המשולבות זו בזו. הראשונה היא "פרשת נשאת", על שמו של חוסיין נשאת, סוחר ביצים שעסק בשיווק ביצים מוברחות בשוק הכרמל בתל אביב. נשאת הורשע על פי הודעתו בעבירות של תיווך לשוחד לשי משה.

ההיכרות בין נשאת לבין משה נוצרה כשנשאת זומן לחקירה במועצת הלול ב-2009, שם הציע לו משה חסינות מהברחת ביצים תמורת מידע על מבריחים אחרים מהרשות הפלסטינית. בהמשך סוכם בין השניים כי נשאת ישלם למשה 1,000 שקל לחודש עבור "חסינות מתפיסת הברחות", ובנוסף רכש עבור משה מכונת כביסה.

מאוחר יותר, כאשר נוצר מחסור בביצים מוברחות מהרשות הפלסטינית, משה קישר בין נשאת לבין אלון מנע מאריאל, שעסק בהברחת ביצים מהרשות לישראל בקנה מידה גדול.

מנע ביקש מנשאת לתווך בינו לבין משה, כדי שמשה יעניק גם לו הגנה לשם הברחת ביצים מהשטחים. משה ביקש עשרת אלפים שקל לחודש, אולם בסופו של דבר, החל מ-2010, שילם לו אלון מנע 5,000 שקל לחודש במזומן, באמצעות נשאת, וזאת עד לשנת 2012. אלון מנע הורשע מאוחר יותר במתן שוחד בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במרמה ועבירות מתחומי המס והווטרינריה, והושתו עליו 52 חודשי מאסר וסנקציות כספיות.

בתחילת 2012 הוקמה שותפות שהבריחה מיליוני ביצים מהרשות, כאשר משה קיבל מהשותפים סכום של 7,000 שקל לחודש וסיפק להם הגנה וסיוע למניעת תפיסת ההברחות במעברי הגבול.

חלק מכספי השוחד הועברו לידיהם של שלושה בודקים ביטחוניים במעבר חוצה שומרון, שאפשרו מעבר חופשי של משאיות המבריחים. השלושה - איוב זגייה, גנטו מהרט וארטיום בורצ'ק - הודו בעבירות של קבלת שוחד ועשיית מעשה העלול להפיץ מחלות, ונידונו לתקופות מאסר של כמה חודשים כל אחד.

הדמויות הבולטות בשותפות היו שי משה ממועצת הלול; אלון מנע, מבריח הביצים מאריאל; רוני אבוטבול, מבריח וזייפן ביצים מהרשות לישראל ובעל דוכן בשוק בנתניה, שהורשע במתן שוחד ועבירות נוספות ונידון ל-56 חודשי מאסר; מועייד עלי דאר שייך תושב הרשות, מבריח ביצים שהודה בעבירות מתן שוחד ועבירות נוספות ונידון ל-44 חודשי מאסר; חנניה אלמליח, סוחר ביצים ובעל מחסני ביצים במושבים עמינדב ואורה, שהורשע בשיווק ביצים מזויפות ומוברחות, ויוסי עמר ממושב אבן מנחם, אחד ממשווקי הביצים הגדולים בישראל ובעל מכון בשם "יוסי ביצים", שקיבל מידע פנים על החקירה והתחמק ממעצר, אולם הורשע בסופו של דבר בהברחת ביצים מזויפות.

הפרקליטות ביקשה לגזור על שי 9 שנות מאסר. עדיין לא נקבע מועד למתן גזר דין. את המדינה ייצגה עו"ד מורן טרבלסי ואת שי משה עו"ד יאיר גולן.

במהלך החקירה נערכו האזנות סתר במשך שלושה חודשים, ובתקופה זו בלבד נמצאו ראיות למעבר של 72 משאיות מהרשות הפלסטינית לישראל שעליהן הוברחו כ-10 מיליון ביצים.

מצעד הבכירים בחדרי החקירות

משרד החקלאות הודיע אתמול בהקשר לצעדי הזהירות מסלמונלה, כי הנחה את יחידת האכיפה והחקירות המרכזית של משרד החקלאות, פיצו"ח (פיקוח על החי והצומח), לפתוח בחקירת החשדות בפרשה זו. גם יחידת הפיצו"ח עוסקת במניעת הברחת ביצים.

שלושה בכירים ביחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות, העידו בפרשת כנופיית המבריחים של שי משה. מדובר בסגן מנהל היחידה אבי בן שושן, גיסו של משה, שהוחשד בפרשה זו בשיבוש הליכי משפט, אבל זוכה מחמת הספק. בן שושן הושעה בעקבות חקירת אחרת, בפרשה של שליפת מידעים ממחשבים ממשלתיים תוך ניצול לרעה של סמכויותיו.

עדים נוספים מטעם ההגנה היו מנהל יחידת הפיצו"ח רועי קליגר ורכז המודיעין של היחידה יפתח הירש. השניים נחקרים לאחרונה על ידי חוקרי נציבות שירות המדינה בשל חשדות לעבירות משמעת.

מנכ"ל מועצת הלול, מולי לויט, מסר כי "מועצת הלול אינה מגיבה על החלטות של בתי משפט. שי משה איננו עובד מועצת הלול כיום".