ג'ורג' סורוס העביר 18 מיליארד דולר לקרן פילנתרופית

המיליארדר העביר כמעט 18 מיליארד דולר ל"קרנות החברה הפתוחה", שעוסקות בתמיכה בארגונים ליברליים ברחבי העולם ■ קרן Open Society היא כעת שנייה אחרי הקרן של ביל ומלינדה גייטס

ג'ורג' סורוס/  צלם:רויטרס
ג'ורג' סורוס/ צלם:רויטרס

ג'ורג' סורוס, המיליארדר היהודי-אמריקאי יליד הונגריה שצבר הון בסדרה מפורסמת של עסקאות, העביר כמעט 18 מיליארד דולר ל"קרנות החברה הפתוחה", שעוסקות בתמיכה בארגונים ליברליים ברחבי העולם, מסרו דוברי ארגון התרומות הזה. המהלך משנה את פני הארגון שהוא הקים, ואת חברת ההשקעות שסיפקה את ההון.

Open Society שמחזיקה כעת ברוב הונו של סורוס זינקה לצמרת הארגונים פילנתרופיים בעולם, ובארה"ב היא מדורגת כעת שנייה בגודלה אחרי קרן התרומות של מלינדה וביל גייטס, בהתבסס על נתונים משנת 2014.

סורוס בן ה-87, מייסד חברת ההשקעות סורוס פאנד מנג'מנט, ויתר על חלק מסמכויות קבלת ההחלטות בחברה לטובת ועדת השקעות של "החברה הפתוחה". הוא עצמו הקים את הוועדה הזו והוא מכהן כיו"ר שלה, אבל הכוונה היא שהוועדה תמשיך לפעול אחרי לכתו, מסרו מקורות יודעי דבר.

סורוס אינו מתכוון לסחור במיליארדים שהוא העביר לבעלות "החברה הפתוחה", לפי אותם מקורות. הוא המשיך לסחור בכספו הפרטי, שמוחזק בנפרד בחברת סורוס, לפחות עד השנה שעברה, כשהוא הימר - בטעות - ששוק המניות ישקע אחרי ניצחונו בבחירות של דונלד טראמפ.

סורוס פאנד מנג'מנט שניהלה 26 מיליארד דולר הייתה קרן גידור חלוצית, שניצלה מצבים יוצאי דופן בשווקים. היא החזירה למשקיעים חיצוניים את כספם לפני כמה שנים, והפכה למשרד משפחתי - מבנה חופשי במידה רבה מפיקוח, שהוא פופולרי היום בקרב משפחות עשירות.

סורוס החל את מסע התרומות שלו ב-1979 והגביר אותו כדי להיאבק בקומוניזם ברחבי מזרח אירופה. ב-1984 הוא הקים קרן בהונגריה שחילקה מכונות צילום לאוניברסיטאות ולספריות כדי לשבור את אחיזת הממשלה במידע.

כמי שחי בעבר תחת הקומוניזם והנאצים בהונגריה, סורוס קיווה לטפח "חברות פתוחות" במקומות שבהן שולטות ממשלות סמכותניות. הוא כינה את הארגון שלו על שם ספר של קארל פופר, הפילוסוף שהיה אחד ממוריו והגן על דמוקרטיות ליברליות.

ל"חברה הפתוחה" יש היום מנדט רחב שנובע בעיקר מערכים של המייסד. היא פועלת באמצעות רשת של יותר מ-40 קרנות ומשרדים, במדינות מאפגנסיטן עד דרום אפריקה. היא מממנת סיוע לפליטים, בריאות לציבור ותוכניות שכוללות בית משפט נייד לעבירות מין ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. בין היתר תומכות קרנות סורוס בבני הרומא, הצוענים, אחת מקבוצות המיעוט האתני הגדולות באירופה.

הפעילות של "החברה הפתוחה" מכעיסה לעתים ממשלות לאומניות, כמו זו הנוכחית בהונגריה, שפתחה במסע נגד אוניברסיטה שסורוס הקים במדינה זו. הממשלה גם מנהלת קמפיין כרזות שמשמיץ את סורוס על רקע תמיכתו בפליטים מהמזרח התיכון. סורוס קורא למדינות המפותחות באירופה ומחוצה לה להתחלק בנטל הטיפול בהגירה הגוברת ממדינות שסועות עימותים אלימים. פולין ועוד כמה מדינות באירופה תוקפות ארגונים שנתמכים על ידי קרנות זרות, כולל "החברה הפתוחה", ורואות בכך התערבות זרה בענייניהן.

בארה"ב, שבה סורוס הוא תורם חשוב למטרות ליברליות ולמפלגה הדמוקרטית, סורוס הוא כליא ברק לזעמם של השמרנים. החברה הפתוחה תומכת במאמצים לשנות מהיסוד את מדיניות ההגירה ואת מערכת המשפט, כולל בתי הכלא, והיא הקימה תוכניות הנחיה וטיפוח לצעירים שחורים והיספניים. היא תומכת גם בפעילי ארגונים כמו "החיים של השחורים חשובים".

סורוס מימון את מאמצי ההוצאה לקלפיות של מצביעים היספניים בשנה שעברה, ותרם בעיקר למועמדים דמוקרטים לכהונות תובעים מחוזיים ברחבי ארה"ב. כתומך של הילארי קלינטון הוא היה מבקר בוטה של טראמפ. בסוף הקמפיין של טראמפ, לפני הבחירות, סורוס הוזכר כחלק מ"מבנה כוח עולמי" שפועל לרעת מעמד העובדים. אחרי הבחירות, החברה הפתוחה הודיעה שהיא הקציבה 10 מיליון דולר למאבק בפשעי שנאה, בבעיה שלדברי סורוס לובתה על ידי הקמפיין של טראמפ.

עד כה תרמו סורוס וקרנות החברה הפתוחה 14 מיליארד דולר, לפי דוברת של הארגון הזה.