מכה לאוצר: ביהמ"ש ביטל את אישור תוכנית אפולוניה בותמ"ל

מדובר בתוכנית לבניית 2,687 יחידות דיור באפולוניה שבמערב הרצליה, לצד מבני ציבור ובתי מלון ■ התוכנית הוחזרה לותמ"ל לצורך ביצוע סקר לבחינת זיהום בקרקע וכדי שתבחן מתן זכויות גם לבעלי הקרקע הפרטיים

עו״ד יהושע דיאמנט/ צילום:מירב בן לולו
עו״ד יהושע דיאמנט/ צילום:מירב בן לולו

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע היום (ד') כי אישור תוכנית אפולוניה, שקודמה במסגרת הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) - יבוטל, והתוכנית תשוב לשולחן הוועדה. מדובר בתוכנית לבניית 2,687 יחידות דיור באפולוניה שבמערב הרצליה, לצד מבני ציבור ובתי מלון.

"הנני מורה על ביטול החלטת אישור התוכנית ועל השבתה לשולחן הותמ"ל", כתב השופט אליהו בכר מבית המשפט המחוזי בתל-אביב בפסק הדין שפורסם היום. השופט התייחס בפסק הדין לטענות שהוצבו נגד התוכנית, שהתייחסו בין היתר לצורך לביצוע סקר קרקע לבחינת זיהום; וגם לטענות בעלי הקרקע הפרטיים במתחם, שהלינו על כך שהתוכנית לא כללה אותם בין מקבלי הזכויות.

בהקשר הקרקע והסקר הסביבתי, כתב השופט בפסק הדין כי אחת הסיבות להחזרת התוכנית לשולחן הותמ"ל היא "על-מנת שתדון פעם נוספת בשאלת הפקדתה לאחר קבלת סקר סיכונים מלא באותם נושאים כאמור לעליל".

לגבי טענות בעלי הקרקע הפרטיים בתחום התוכנית, קבע השופט בפסק הדין כי גם נושא זה יעלה שוב לדיון: "במסגרת זו תשקול הוועדה גם האם אין מקום לצרף את מקרקעי העותרים בעתירת אנריקו מסיאס המצויים בתחום הקו הכחול לתוכנית במסגרת איחוד וחלוקה". 

עוד כתב השופט בכר כי "הוועדה כמובן סוברנית לקבוע האם יהא זה נכון להעביר את התוכנית לוועדה המחוזית כחלק מסמכותה לכך... בין לאור סיום מועד הוראת השעה ובין מכל סיבה תכנונית אחרת כפי מיטב שיקול-דעתה".

נציין כי בעלי הקרקע יוצגו בידי עורכי הדין יהושע דיאמנט ויעקב כהן. עוד נציין כי נגד תוכנית אפולוניה הוגשו 4 עתירות שונות - על-ידי בעלי הקרקע הפרטיים, תושבים מהרצליה, ארגון אדם טבע ודין וגם עיריית הרצליה, שיוצגה בידי עו"ד אילנה בראף ממשרד הררי-טויסטר.

בהמשך להחלטת בית המשפט מסר ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, מסר כי הוא מברך על החלטת בית המשפט. "אני שמח על ההזדמנות שנתן לנו בית המשפט לבצע חשיבה מחודשת בנושא השטח באפולוניה. באזור קיימים ערכי טבע נדירים, ארכיאולוגיה והיסטוריה בעלי חשיבות אדירה שחשוב לנו לשמר".

עם זאת, פדלון הדגיש כי "במקביל להחלטה זו, נמשיך לתרום למאמץ הלאומי לפתרון נושא הדיור ולקיים את חלקינו בהסכם-הגג עם המדינה. כבר בעת הקרובה תציג עיריית הרצליה לגופי התכנון אלטרנטיבות לבנייה, זאת תוך שיתוף הציבור ושמירה על שטחים פתוחים וצביונה הירוק של העיר".

מאיה כץ, ממלאת-מקום וסגנית ראש העירייה, הוסיפה כי "מדובר בניצחון גדול וחשוב במערכה ארוכה ומורכבת. אני מברכת את החלטת בית המשפט על ביטול התוכנית. נמשיך להיאבק למען פתרונות דיור ראויים עבור בני העיר הרצליה, שאינם על קרקע מזוהמת ואינם פוגעים בטבע". 

אלון כרמל, מראשי המאבק נגד התוכנית, אמר היום לאחר פרסום פסק הדין כי "מדובר בניצחון חשוב של מאבק אזרחי צודק נגד מערכת תכנונית ששמה לה למטרה להשיג כותרות על תוכניות בנייה שחלקן מופרכות בשם פתרון למצוקת הדיור. תוכנית אפולוניה לבניית מגדלי יוקרה על קרקע מזוהמת ועל קו המצוק, נולדה בחטא וקודמה בנחישות על-ידי הותמ"ל. בעקבות 3 שנים של מאבק אזרחי של תושבים נחושים, בתמיכת ראש עירית הרצליה משה פדלון וסגניתו מאיה כץ, שמרנו על פיסת הטבע הפראי האחרונה בשרון והחזרנו את ניהול העיר הרצליה לידי קברניטיה".

לדברי עו"ד יהושע דיאמנט, "יש לברך על החלטת בית המשפט ולציין כי בית המשפט בדק את שיקולי הותמ"ל באופן יסודי ביותר. פסק הדין עושה צדק עם הבעלים הפרטיים. מדובר בפסק דין תקדימי אשר מכיר ומעגן את זכויות בעלי הקרקע הפרטיים לקבל זכויות בנייה במסגרת איחוד וחלוקה. מן הראוי לציין כי בשנים האחרונות אנחנו רואים הצעות רבות לרפורמה במערכת התכנון והבנייה, תחת האמירות שהמערכת איטית ומלאה בירוקרטיה, ובאצטלה זו נבנו גם 'מסלולים עוקפים' כמו הותמ"ל. לותמ"ל יש סמכויות רחבות מאוד, ובכוחה לאשר 3,000 יחידות דיור בהליך קצר, תוך התעלמות מהיבטים רבים שיש לשקול כגון היבטים תכנוניים, קנייניים, סביבתיים וכיוצ"ב".

מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, אמר לאחר פרסום פסק הדין כי "פסק הדין מוכיח כי הליך התכנון המהיר בותמ"ל מוציא לפועל תוכניות מסוכנות לבריאות הציבור, לסביבה ולאיכות החיים של תושבי האזור. אנו נמשיך לפעול מול תוכניות בנייה לא אחראיות, שאינן מתייחסות כראוי לתושבים ואף עלולות להעמיד אותם בסיכון".

העתירה הוגשה באמצעות עו"ד אורלי אריאב, שמייצגת את התושבים, ועו"ד אלי בן-ארי מארגון אדם טבע ודין. 

ממשרד האוצר נמסר היום כי "אנו לומדים את ההחלטה. על פני הדברים ומקריאה ראשונית נראה כי בכוונת המדינה לשקול העמדת סוגיות אלה לבחינה מחודשת באמצעות הגשת ערעור לבית המשפט העליון. המדינה מצרה על העיכוב שייגרם בטיפול בזיהומים הקיימים בתחום התוכנית ועל העיכוב בבניית אלפי יחידות במרכז הארץ".

ממטה המאבק הארצי לבינוי שפוי נמסר היום בעקבות החלטת בית המשפט כי: "אנו מברכים על ההחלטה של בית המשפט המחוזי בנוגע לתוכנית הבנייה באפולוניה. בהחלטה מגולמת תקווה לשיפור תוכניות הפיתוח ועתידה של העיר. ההחלטה תאלץ את מוסדות התכנון להתקדם בקצב שפוי, וזה היסוד לתכנון בריא ושפוי של עיר לטובת כל תושביה בהווה ובעתיד. ההחלטה לעצור את הבנייה בשטחים הפתוחים באפולוניה היא הזדמנות, ויכולה להוות זריקת מרץ לתוספת זכויות בנייה באזורים אחרים בעיר. זו הזדמנות לשפר שכונות מגורים קיימות ולא להיכנע ללחץ של משרד האוצר להשיג ‘פתרונות דיור’ במהירות שתוביל את ישראל לקטסטרופה. פתרונות דיור אלה מהסוג שאנחנו כבר מכירים, הופכים למכלאות מגורים מנותקות שאין יוצא ואין בא מהן ותושבים כלואים בהן כמו בכלובים עם איכות חיים גרועה".

עו״ד עמית יפרח, יועמ״ש ויו״ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, התייחס אף הוא להחלטת בית המשפט לבטל את אישור תוכנית אפולוניה ואמר: "אנו מברכים על ההחלטה ובעיקר על העובדה ששוב הוכיח בית המשפט כי הוא החל להבין שמדובר בהליך מאוד בעייתי מבחינה חוקתית אשר השלכותיו חמורות , זו בהחלט החלטה הנותנות לפנייתנו לשר האוצר באותו עניין רוח גבית והבנה שטענותינו נשמעות ונלקחות בחשבון , אנו ממשיכים במאמצינו לרסן את הותמ״ל לטובת שמירה על שטחי החקלאות , הריאות הירוקות ובטחון המזון של אזרחי ישראל".