הפינטק מגיע לייעוץ ההשקעות: הבינלאומי משיק מערכת בסלולר

הבנק משיק מערכת לייעוץ השקעות שתפנה גם ללקוחות עם נכסים בהיקף של עשרות אלפי שקלים בלבד ■ בנק לאומי מעלה את רף קבלת ייעוץ ההשקעות לחצי מיליון שקל וישיק מערכת ייעוץ ללקוחות קטנים ■ סמנכ"ל בבנק הבינלאומי: "הכוונה אינה להחליף את יועץ ההשקעות"

סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי

אחרי שסגר סניפים ועמדות טלרים, התחום המרכזי שנמצא כיום על הכוונת של הבנקים הוא תחום ייעוץ ההשקעות. בניגוד לסניפים, בהם המגמה הייתה ברורה - סגירה של מעל מאה סניפים תוך מספר שנים וצמצום סניפים קיימים - תחום ייעוץ ההשקעות מורכב יותר.

מצד אחד, חלק מהבנקים העלו בשנים האחרונות את הרף המינימלי לקבלת שירות ייעוץ השקעות ל-200-300 אלף שקל. ל"גלובס" נודע כי בנק לאומי מעלה כעת את הרף לקבלת שירות של ייעוץ השקעות ל-500 אלף שקלים ללקוחות חדשים. יחד עם זאת מתכוון הבנק להשיק במקביל פתרון מתחום הרובו אדוויז (ניהול השקעות דיגיטלי) ללקוחות בעלי נכסים קטנים.

"לקוחות עם תיקים של 100-300 אלף שקלים מרגישים כיום מוזנחים בבנקים רבים", אומר גורם בשוק ההון. בבנקים מסבירים באופן רשמי שניהול תיק בהיקף שכזה מוגבל מבחינת גמישות ויכולת פיזור הנכסים, אולם בפועל שיקול מרכזי לקביעת הרף היא שתיקים קטנים אינם רווחיים לבנק.

מצד שני, בתקופה הנוכחית של שחיקת עמלות, ומעבר לביצוע פעולות בנקאיות בערוצים הדיגיטליים, תחום הייעוץ הוא בעל פוטנציאל להפוך למקור הכנסות חשוב. התחרות לבנקים בתחום ייעוץ ההשקעות נמוכה יחסית, וזה המקום בו הבנק יכול לתת ערך מוסף ללקוח.

אל תוך הסיטואציה הזו נכנס גם המוטיב הטכנולוגי. אחד התחומים המתפתחים בענף הפינטק הוא תחום הרובו אדווייז - ניהול השקעות באמצעים דיגיטליים. תחום זה נמצא עוד בתחילת הדרך בעולם בכלל ובישראל בפרט. הכוונה היא שלקוחות בעיקר בעלי נכסים בהיקף קטן, שלא מקבלים היום שירות של ניהול השקעות, יקבלו שירות מפלטפורמה דיגיטלית שתנהל את השקעותיהם בהתאם לפרופיל הסיכון והצרכים שיגדיר לה הלקוח.

בישראל הבנקים עדיין לא מציעים שירות שכזה, אבל הבנק הבינלאומי הודיע היום על ייעוץ השקעות דיגיטלי שישיק החודש ללקוחותיו. מדובר במערכת הנקראת advise.me, שכבר קיבל את אישור בנק ישראל ורשות ני"ע.

המערכת פותחה ביחד עם הסטארט-אפ פינובסט (Finnovest). המערכת מספקת ללקוח התרעות (פוש) לגבי המלצות על התיק שלו, ומאפשרת לו לבצע את הפעולות המומלצות באופן מיידי. מדובר בהמלצות הן על חלוקה של הנכסים לפי אפיקים, המלצה על קרנות נאמנות ותעודות וכן על ני"ע ספציפיים.

המערכת מתאימה את ההודעות ללקוח לפי פרמטרים שונים הקשורים כמובן למצב התיק, אך גם מותאמים ללקוח - היקף חשיפתו לני"ע השונים, רמת הסיכון שהוגדרה לו, טווח ההשקעה וכדומה.

"הכוונה אינה להחליף את יועץ ההשקעות, אלא להעצים ולהפוך את עבודתו לאפקטיבית יותר", אומר ל"גלובס" יורם סירקיס ראש חטיבת נכסי הלקוחות של הבנק. "בכוונתנו להרחיב את קהל הלקוחות של הבנק ולגייס לקוחות גם מבנקים אחרים באמצעות מוצר זה", הוא מוסיף, ומעריך כי בשנה הקרובה יצטרפו אלפי לקוחות לשירות.

כיום רף קבלת שירות ייעוץ השקעות בבנק הבינלאומי, המתמחה בפעילות שוק ההון, עומד על 200 אלף שקלים. הבנק לא מתכוון להעלות את הרף, אך מתכוון לפתוח את השירות החדש גם ללקוחות בעלי היקף נכסים קטן יותר. הערכות הן שגם לקוחות עם היקף נכסים של 50-100 אלף שקלים יוכלו לקבל שירות ייעוץ השקעות באמצעות המערכת החדשה. נציין כי לקוח שירצה להצטרף לשירות יצטרך לקבל תחילה שירות אנושי של חתימה על הסכם ייעוץ ובנייה ראשונית של התיק ע"י יועץ אנושי. שינויים והמלצות עתידיות של לגבי התיק ייעשו באמצעות המערכת הדיגיטלית.

הבנק הבינלאומי הוא אמנם הבנק הראשון שמשיק מערכת שכזו, אך הוא לא יהיה הבנק האחרון. לפי הערכות גם בשני הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי, בוחנים לעומק את פעילות ייעוץ ההשקעות, ומתכוונים לפתח ולהציג גם הם פתרונות דיגיטליים בתחום זה שיופנו בעיקר ללקוחות הקטנים.

השאלה שעולה היא האם לקוחות הבנקים יסכימו לאמץ פתרונות שכאלה, שכן לא מדובר בביצוע פעולות בסיסיות בדיגיטל כמו הפקדת צ'ק, אלא בייעוץ וניהול הנכסים שלהם - תחום שהלקוח הקטן נוטה להירתע ממנו ומעדיף פעמים רבות דמות אנושית וסמכותית.

מצד שני אם רף ייעוץ ההשקעות ימשיך ויעלה, כנראה שללקוחות הקטנים לא תהיה ברירה אלא לקבל את השירות באמצעים דיגיטליים בלבד.