המשיח שמנסה לשפר את יחסי החוץ בין ישראל לדרום אפריקה

ראש המפלגה הנוצרית-דמוקרטית בפרלמנט של דרום אפריקה, קנת מישו, מייחל לשיפור הקשרים עם ישראל

בישראל מתארחים השבוע נוצרים נציגי פרלמנטים מכל העולם, במסגרת חגיגת סוכות הנוצרית, יזמה של השגרירות הנוצרית הבינלאומית. 26 מחוקקים מן הזרם האבנגליסטי, המגיעים לארץ כל שנה בחול המועד להתחברות רוחנית. הם מצטטים את Book of Deuteronomy, "החוק השני", כלומר משנה תורה (ספר דברים כפי שהועבר לכתבי הקודש הנוצריים), שם מסופר על היהודים המתכנסים בירושלים בסוכות, לא רק כדי להיזכר בדברי האלוהים לבני ישראל, אלא גם בציפייה ל"ימי המשיח שבהם יוזמנו כל העמים הגויים לעלות לירושלים כדי לעבוד את האלוהים".

בתוך הקבוצה האבנגליסטית הזו, טעונה בלהט משיחי ואהבה ללא סייגים למדינת ישראל המודרנית, התייצבו לא מעט מחוקקים ממערב אפריקה, וגם חבר פרלמנט אחד מדרום אפריקה, מדינה שבדרג הפוליטי שלה יש כיום רוב עוין לישראל. קנת מישו, ראש המפלגה הנוצרית-דמוקרטית, חבר אופוזיציה מאחת המפלגות הקטנות, מגיע לירושלים פעמיים בשנה.

בראיון טלפוני הוא אומר שהמטרה המרכזית שלו היא לחזק את האמונה של בני קהילתו בדרום אפריקה. "הם צריכים לראות את המקומות שעליהם הם קוראים בכתבי הקודש. הר הבית, הכותל, אתר טבילת ישו בנהר הירדן, והחלק הכי מרגש של הביקור כאן - שיט בסירה ללב הכנרת. שם אנחנו עוצרים את הסירה בלב ים הגליל ומרגישים את המקום בו ישו חי".

מישו מקדיש חלק מן המאמץ הפרלמנטרי שלו לניסיון לשפר את מערכת יחסי החוץ בין ישראל לדרום אפריקה, על אף שבשלב הנוכחי המפלגה השלטת, ה-ANC, בכלל לא בכיוון ומישו ממהר להודות בכך.

"אני מקווה שהמפלגה שלנו תגדל בבחירות הבאות. הממשלה הנוכחית בדרום אפריקה היא מושחתת, עושה טעויות רבות, ואנחנו אומרים שיש להחליף את השלטון בדרום אפריקה ולשנות לחלוטין את ההיסטוריה של הקשרים בין המדינות". לדבריו, זה חשוב לדרום אפריקאים רבים, שהם נוצרים אדוקים. "האמונה החזקה של האנשים, בברית החדש צריכה להביא לידי כך שהיחס לישראל ישתנה. הממשלה שלנו לא מעניקה יחס של כבוד לאמונה הדתית וזה חייב להשתנות".

- אבל מה הסיכוי שדבר כזה יקרה?

"השיטה הפרלמנטרית שלנו היא רב-מפלגתיות ובפעם הבאה, למרות שאנו לא מפלגה גדולה אולי יצטרכו אותנו כדי להרכיב ממשלה, והדבר המרכזי אצלנו הוא שינוי יחסי החוץ".

- מעבר לפן הדתי הנוצרי שלכם, מדוע הקשר עם ישראל קריטי לכם?

"בדרום אפריקה יש אתגרים גדולים בהתמודדות עם בצורת, תפוקה נמוכה בחקלאות, בעיות מים, ובמדינת ישראל קיימים פיתוחים חקלאיים טכנולוגיים מתקדמים בהיבטים של אגירת מים ובתחום ההתפלה. ישראל יכולה לעזור לנו ולצערי זה לא קיים כיום והממשלה בדרא"פ מסתייגת מקשרים עם ישראל".