מדדי אג'יו בספטמבר: השווקים המשיכו לעלות למרות הכול

רבים מהלקוחות וממנהלי ההשקעות מרוצים מהתשואה שנצברה בתיקי ההשקעות בתשעת החודשים הראשונים של השנה, במיוחד על רקע הציפיות הנמוכות בתחילתה ■ רבים היו מוכנים לצאת עתה מהשוק ולהמתין להתפתחויות, אך הדבר כמובן לא מעשי

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים מצביעים על חודש חיובי נוסף בספטמבר, למרות רוחות המלחמה ותהליך ההסלמה הגיאופוליטי של ארה"ב מול יריבות רבות בעולם. למרות כל אלה, ולמרות חששות מפני עליית הריבית בעולם, שוקי המניות ברחבי העולם המשיכו לעלות. גם שוק האג"ח האמריקאי לא נסוג משמעותית, למרות תוכנית המס החדשה המתוכננת להתפרסם בקרוב, שאליה עוד נשוב בהמשך.

בתוך כך, תיקי ההשקעות של הציבור הרחב, פרטיים וגופים המנהלים כספיהם בתיקי ההשקעות, עלו בספטמבר בכל פרופילי ההשקעה, החל מתיק האג"ח - אשר עלה בשיעור נמוך של 0.04% - ועד תיק המניות, אשר עלה בשיעור של 0.92%. תיקי הביניים עלו גם כן, ותיק המכיל 20% מניות והשאר באג"ח עלה בשיעור של 0.21%. תיק המכיל 30% מניות, אשר מקובל יותר ויותר במקומותינו, עלה בספטמבר בשיעור של 0.3%.

בפרספקטיבה של שלושת הרבעים הראשונים של השנה, תיקי האג"ח עלו בשיעור גבוה יותר מאשר תיקי המניות, 3.3% לעומת 2.47%. תיקי ה-20% מניות עלו השנה עד ספטמבר בשיעור של 3.18% ותיקי ה-30% מניות עלו בשיעור של 3.06%.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, בהם פסגות, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.אי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלה עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

המשקיעים לא מתרגשים מטראמפ

בפועל, יציאה בהיקף משמעותי של תיקי ההשקעות אינה מהלך מעשי, אך גם צמצום בסיכונים לא נראה באופק. שוקי ההון, כך נראה, לא מתרשמים מאיומים. לא מאיומים של טילים נושאי ראשי נפץ של אטום או מימן, לא מתוכניות מיסוי העלולות להשפיע על שוקי האג"ח ולא מטלטלות גיאופוליטיות המערערות את יציבותה של אירופה.

המשקיעים למדו בכמעט 10 השנים האחרונות, כי משברים באים וחולפים, וכי לאחריהם שוקי המניות מתאוששים ועולים. גם שוקי האג"ח לא חשים מאוימים מהריבית הנמוכה, אשר כבר החלה לעלות בחלק ממדינות המערב. בהתאם לכך, גם שוק המניות בישראל שב ועלה בספטמבר, תוך שמניית טבע מחזירה למשקיעים בחודש זה חלק קטן מההפסדים העצומים שגרמה להם בשנה החולפת. מדדי המניות בישראל עלו בשיעור של 1.66% על פי הרכבם במדדי התיקים המנוהלים של אג'יו, ואילו מדדי המניות בחו"ל - על פי הרכבם במדדים - עלו בשיעור מתון של 0.25% בלבד, זאת עקב שחיקה בשיעור של כ-1.8%, שנגרמה שוב מהתחזקות של השקל ביחס למטבעות המוחזקים בתיקים. שחיקה זו קיבלה ביטוי דומה ואף משמעותי יותר של כמעט 2% במרכיבי האג"ח המושקעים בחו"ל על פי הרכבם במדדי אג'יו, כך שבפועל הייסוף מחק את התשואה החיובית, שלאחריה תרומתם למדדי התיקים הייתה שלילית, 1.88%.

אחד הביטויים לרגיעת המשקיעים ברחבי העולם היא היעדר הריצה אל הדולר, אשר אפיינה את המשקיעים בעבר. למרות לחץ שהיה בשווקים, כפי שהתבטא בעלייה במחיר הזהב והנפט, משקיעים לא תרגמו את הריצה אל חוף המבטחים גם במישור המטבעי, כלומר, הם לא נהרו אל הדולר, אלא דווקא לאירו.

נראה כי הסיבה לכך היא תובנה לא מגובשת דיה לגבי אופי המשבר שיכול להתפתח בעניין קוריאה, בנוגע לשאלה האם ארה"ב תיפגע מכך או לא. בנוגע לישראל, אין כל חדש, ומרכיבי האג"ח נהגו כמנהגם. ראשית, האג"ח הממשליות. אלה רשמו הפסדי הון וירידת מחירים בטווחים הארוכים, כהשפעה של עליית עקום הריביות בארה"ב. עם זאת, באפיק הקונצרני נמשכה הנהירה, והאג"ח עלו בשיעור של 0.52% בשקליות ו-0.28% בצמודות המדד. עליות השערים דחקו את התשואות כלפי מטה, למרווח ממוצע צר של כ-1% בממוצע ביחס לאג"ח הממשליות בלבד, דבר המלמד, שוב, על נטייה חיובית מאוד של המשקיעים כלפי הסיכונים.

זעזועים קטנים מול שינוי מערכתי

הדעה הרווחת היא כי נטייה זו מתחילה להיראות מוגזמת, אולם חשוב לציין כי גם תיאבון הסיכון של המשקיעים - וגם הסיכונים - אינם חדשים. זה תקופה ארוכה שהמשקיעים בשווקים השונים לא מתחשבים בסיכון המערכתי, זה הקשור לתמונה הגדולה, ומעריכים כי קיימים רק סיכונים 'קטנים', כאלה שהשווקים מתגברים עליהם בקלות יחסית.

למען האמת, זה נראה נכון. כאמור, זה עשור השווקים עולים לאחר שהתגברו על טלטלה גדולה ביותר, דבר שהעלה עוד את ביטחון המשקיעים כי השווקים חסינים. נוסף על כך, התחושה היא כי הריבית תמשיך להיות נמוכה, או לעלות באיטיות שאינה מסכנת את מחירי הנכסים המסוכנים.

על רקע זה, גם האיתות ששיגרה במהלך ספטמבר הנגידה האמריקאית ילן, כי הריבית תמשיך בתוואי העלייה למרות "תעלומת האינפלציה" - כלומר המצב שבו יש תעסוקה מלאה יחד עם אינפלציה נמוכה - לא הטריד את המשקיעים יתר על המידה.

המשקיעים אינם מוטרדים די הצורך גם מהתוכנית הפיסקאלית החדשה של הנשיא טראמפ, שעלולה לזעזע את השווקים. אמנם עקומי התשואה עלו מעט לאור שני הגורמים הללו, אולם אין זה שינוי עמוק אלא תיקון קל בתשואות.

נראה כי חיבור של שני הגורמים הנ"ל - מדיניות ה'פד' יחד עם התוכנית להורדת המסים של טראמפ - עלול להביא לעלייה משמעותית יותר בריבית ולזעזוע בשווקים, לשינוי מערכתי בהתייחסות לסיכונים ולמחירים הגבוהים של הנכסים השונים בעשור האחרון. לפי שעה, המשקיעים אינם ממצמצים ואינם "לוקחים את הכסף ובורחים", ולפי היציבות בשווקים ולפי התשואות שנצברו, נראה שהם צודקים. עם זאת, מה שבטוח הוא שהשווקים אינם מוכנים כלל וכלל לזעזוע רחב ומערכתי.

■ הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי, ליווי ועדות השקעה ופיקוח על הנכסים הפיננסיים והריאליים של חברות, ארגונים וקיבוצים.ליועץ ו/או לחברה אין עניין אישי ואין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק. 

מדדי אגיו לתיקים המנוהלים קח את הכסף וברח
 מדדי אגיו לתיקים המנוהלים קח את הכסף וברח