בנק ישראל נותן לאליהו זמן להשלים מכירת אגוד למזרחי טפחות

מאריך את היתר השליטה בבנק לזמן לא מוגבל, ויקבל מדי רבעון עדכון על התקדמות העסקה

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

בנק ישראל מאריך לשלמה אליהו את היתר השליטה בבנק אגוד על מנת שיוכל להשלים את העסקה למיזוג הבנק עם מזרחי טפחות. בנק אגוד פרסם אתמול כי נגידת בנק ישראל הסכימה להאריך את היתר השליטה שהיה אמור לפוג במהלך חודש אוקטובר לזמן בלתי מוגדר לצורך השלמת מכירת המניות. יחד עם זאת, על מנת שהמגעים לעסקה לא "יימרחו" נקבע מנגנון לפיו מדי רבעון ידווחו הנאמנים המחזיקים במניות- בועז אוקון ופרופ' אמיר ברנע לבנק ישראל על התקדמות העסקה, והמהלכים שנעשו באותו רבעון.

המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר, וקבוצת אליהו יהיו רשאים בכל שלב, ובהתאם לדיווחים להחליט על הפסקת היתר השלטה. במקרה שכזה יצטרכו הנאמנים להתחיל ולמכור את מניות אליהו בבנק (23% מהמניות) בתוך 90 יום, לפי המנגנון המקורי שנקבע, והוא מכירת 25% מההחזקה מדי רבעון.

נציין כי זו הפעם השלישית שאליהו מקבל ארכה מבנק ישראל למכירת המניות. מכירת המניות, ששווי השוק שלהן עומד כיום על כ-300 מיליון שקל, נכפתה על אליהו לאחר שרכש את השליטה בקבוצת הביטוח מגדל לפני כחמש שנים. זאת מכיוון שחל איסור על החזקה במקביל של בנק וחברת ביטוח. בעת רכישת מגדל היה אליהו בעל עניין בשני בנקים: אגוד ולאומי. את המניות בבנק לאומי, בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל, מימש בקלות בשוק ההון, אולם בבנק אגוד המקרה מורכב יותר.

לאחר תקופה ארוכה בה חיפשו בקבוצת אליהו קונים, כעת נראה שהאופציה הריאלית ביותר היא מכירת הבנק למזרחי טפחות, שהודיע שיהיה מוכן לרכוש את המניות במכפיל של 0.6 על ההון, קרי בשווי של כ-1.3 מיליארד שקל. גם שותפיו של אליהו לשליטה בבנק הביעו נכונות למכור את המניות.

כרגע ישנם שני מכשולים מרכזיים בקיום העסקה - הראשון הוא עמדת הרגולציה. בנק ישראל אמנם הביע תמיכה במיזוג, אך חלק מהגורמים במשרד האוצר מתנגדים, וככל הנראה גם שר האוצר משה כחלון אינו נלהב מהעסקה. עמדת רשות ההגבלים עדיין לא ברורה.

מכשול נוסף הוא עובדי הבנק - במזרחי טפחות רוצים לבצע תהליך משמעותי של קיצוץ בכוח אדם בבנק המונה 1,200 עובדים, ואילו ועד העובדים מתנגד לכך נחרצות, ודורש שמירה מלאה של זכויות כל עובדי הבנק. נראה היה שלוחות הזמנים נהיים צפופים מדי להשלמת העסקה, שכן היתר השליטה של אליהו היה אמור לפוג החודש. אולם, בנק ישראל שמעוניין בקיומה של העסקה מסכים לתת לאליהו זמן נוסף להשלמתה.