"הון שחור בישראל? כל מספר זוכה". ראיון עם מנהל רשות המסים

המינוי שלו למנהל הרשות המסים התחיל בטונים צורמים, אך מאז חלפו 4 שנים, ומשה אשר מסכם בסיפוק את הקדנציה ומבטיח לא להרפות ממעלימי המס: "שיפחדו, לא סיימנו עם המעצרים" ■ מדריך גילוי מרצון

משה אשר  / צילום: יונתן בלום
משה אשר / צילום: יונתן בלום

"השיח הציבורי החדש הוא שהעלמת מסים זה כבר לא ספורט לאומי. זו כבר לא גאווה גדולה 'לעבוד' על המדינה אלא בושה, התנהגות שהחברה בישראל מוקיעה. הציבור הרחב בישראל הבין שזה בא על חשבונו. בעבר נתנו 'כיף' למי שהעלים מס. היום מוקיעים את מי שעושה תכנון מס אגרסיבי, את מי שמעלים מס, את מי שמנסה לעגל פינות ולהרוויח על חשבונה של הקופה הציבורית.

"הציבור כבר לא מקבל את זה, כי הוא מבין שזה פוגע בו. השכירים משלמים מסים על כל אגורה שהם מרוויחים, אז הם כבר לא מוכנים שמישהו יכניס להם יד לכיס. הקופה הציבורית היא הכיס של כולנו".

מנהל רשות המסים, משה אשר, גאה. עוד חצי שנה הוא עתיד לפרוש מתפקידו כראש מכונת הגבייה של ישראל, והוא מרגיש שהוא מותיר אחריו מערכת קצת אחרת מזו שקיבל - מערכת גאה, כזו שרושמת הישגים, עוברת את תקרת הגבייה שהוצבה לה ופוגעת בבטן הרכה של ההון השחור במדינה. וגם זוכה "לגב" מהציבור.

אשר: "הרוב המוחלט של המדינה משלמים מס כדין וכחוק. יש מיעוט של אנשים שלא משלם מס כדין, וגורם לזה שהנשיאה בנטל של הוצאות הממשלה מוטל בצורה לא-שוויונית. בנקודה הזאת רשות המסים נכנסת לתמונה. אם מישהו מעלים מסים, לא חשוב אם הוא איש מוכר, אישיות ציבורית, 'סלב' או איש מוכר פחות - הרשות תגיע אליו ותגבה ממנו מס אמת".

דווקא בענייני ה"סלבס" נראה שאתם קצת תקועים? איפה עומדות החקירות של הדוגמנית בר רפאלי או היזמת ענבל אור, שהועברו לפרקליטות ולא שמעו עליהן מאז?

"כל החומר הועבר לפרקליטות לצורך בחינת הראיות, ובמידת הצורך - הגשת כתבי אישום. אנחנו סיימנו את החקירות בתיקים האלה".

בכל הנוגע לטיפול בתיקים שנפתחו נגד זמרי הז'אנר הים תיכוני, רשמה הרשות בשנים האחרונות הצלחה. קובי פרץ נשלח למאסר על העלמת הכנסות של מיליוני שקלים, ומשה פרץ ואייל גולן חתמו על הסדרי טיעון.

מחוץ לז'אנר הזה, ה'סלבס' לא מעלימים מס או שאתם לא מצליחים להוכיח/לתפוס אותם?

"אין קשר לז'אנר. אנחנו חוקרים ואוכפים בכל המקומות שאנחנו רואים בהם העלמות מס".

מהר מאוד מתברר שדיבורים על ענייני ידוענים לא ממש מעניינים את מנהל רשות המסים. "אנחנו פועלים בכל האוכלוסיות הרלוונטיות - בין אם זה עסקים גדולים, עסקים בינוניים, עסקים קטנים, אישי ציבור, אנשים מוכרים, או אנשים מוכרים פחות - והוכחנו שאין אצלנו יחס מועדף או הנחות לאף אחד", הוא אומר וסוגר מבחינתו את הנקודה הזאת.

מה שיותר מעניין את אשר - הכי מעניין אותו - זו רשות המסים שהוא יותיר אחריו כאשר יפרוש בעוד חודשים ספורים. "החברה הישראלית עוברת בשנים האחרונות שינוי מחשבתי ותודעתי לגבי חשיבות גביית המסים הנכונה והאמיתית מכל אזרח במדינה, ולכן גם רשות המסים כגוף שמופקד על גביית מס האמת מקבלת חיזוק והבנה למהלכים שהרשות מובילה עם האוצר, בתחום החקיקה, בתחום פעילות השטח, בתחום הצח"מים (צוותי חקירה מיוחדים) עם המשטרה, בתחום הביקורות והטיפול בתיקים גדולים כקטנים. כל אלה מקבלים בשנים האחרונות גיבוי מלא מהציבור במדינת ישראל", הוא אומר.

"זה שינוי מבורך, ויש להתמיד ולהעצים אותו בשנים הקרובות, כי אם נגבה מסי אמת מכל אדם במדינה, נוכל להביא לנשיאה שוויוניות בנטל האזרחי, תחושת הלכידות תהיה גבוהה יותר וניתן יהיה להחזיר כספים לאזרחים, בין אם בדרך של הורדת מסים ובין אם בדרך של הגדלת הוצאות הממשלה לטובת האזרחים".

צריך להוריד מסים בישראל? נטל המס פה גבוה מדי, כפי שחש חלק נרחב מהציבור?

"נטל המס נמצא בסביבת ממוצע מדינות ה-OECD. הוא לא גבוה באופן מיוחד, אבל בכל זאת אנחנו, ברשות המסים, נשמח להוריד את נטל המס במדינה, אם זה יהיה אפשרי".

עמידה ביעדים

אשר לא אוהב לדבר על חייו הפרטיים וענייניו האישיים. "את מי זה מעניין איפה גדלתי ומה אני עושה בשעות הפנאי, שאין לי יותר מדי מהן. העשייה של רשות המסים והעובדים הנפלאים בה - זה מה שמעניין", אומר משה אשר.

אשר נולד וגדל בגבעתיים, לאימא מורה ואבא הנדסאי. יש לו שני אחים, שניהם מהנדסי מחשבים, אבל הוא בחר במסלול שונה. לאחר שהשלים את שירותו הצבאי כקצין מודיעין ביחידת 8200, ביקש למצוא מקצוע פרקטי, רווחי, עם יכולת לפתח את הנטייה הריאלית שלו - וכך הגיע ללימודי כלכלה וחשבונאות באוניברסיטת תל-אביב. כשסיים את לימודיו נפתחו מספר מרכזים לתפקידי מפקחי מס הכנסה ברשות המסים והוא - ללא כל ידע מוקדם או היכרות עם מישהו מהרשות - ניגש למבחנים, והתקבל לתפקידו הראשון ברשות כמפקח מס הכנסה בפקיד שומה-פתח-תקווה. כ-20 שנה (וכעשרה תפקידים) מאוחר יותר - מונה לעמוד בראש המערכת.

עד בחירתו למנהל רשות המסים ב-2013 היה אשר אחד הבכירים האלמוניים לציבור הרחב. מינויו לתפקיד לווה בטונים צורמים, לאחר שהתברר, כי שר האוצר דאז, יובל שטיינמץ, מתנגד למינוי.

הסיפור החל בנימה חיובית עבורו, כאשר ועדת האיתור של מנהל לרשות המסים המליצה למנותו למנהל הרשות לאחר יהודה נסרדישי, אך שטיינמץ שלא היה מעוניין במינוי חיפש מועמדים אחרים, חרף ההמלצה. אשר נאבק בשטייניץ, ואף קיבל את הכשר בג"ץ למינויו, אך אז הגיע תורה של הממשלה לטלטל את הסירה - וזו עמדה להצביע נגד מינויו, עד שהיועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, עצר את ההצבעה מחשש שתהיה מנוגדת להחלטת בג"ץ.

לבסוף הסתיימה הפרשה לשביעות-רצונו של אשר, כאשר הממשלה אישרה את מינויו למשנה למנהל רשות המסים עד 18 במארס 2013, כשנקבע שבתאריך זה הוא ימונה למנהל רשות המסים הקבוע.

הסאגה הזאת אינה אלא זיכרון רחוק עבור אשר, שמרגיש שהוא "עשה את שלו" בשנים האחרונות, בהן עמד בראש המערכת. "הרבה מים זרמו מאז. אני חושב שהניהול הנכון והפעילות של הרשות בשנים האחרונות הוכיחו את עצמם בצורה מצוינת. נכנסתי לתפקיד במארס 2013, ומאז רשות המסים גבתה באופן מצטבר למעלה מ-30 מיליארד שקל מעבר לאומדנים שלה לטובת אוצר המדינה. העבודה במשרדים נעשתה נמרצת יותר, יעילה יותר, גם בתחום השירות וגם בתחום האכיפה, ואני שמח שניתנה לי ההזדמנות לעמוד בראש המערכת ולעשות לטובתה ולטובת המדינה".

ניתנה לי ההזדמנות" זו לשון מכובסת. נלחמת בשר האוצר דאז שטייניץ, כדי לקבל את התפקיד. הגעת עד בג"ץ.

"ובג"ץ נתן לי את ההזדמנות. אני שמח שהתעקשתי בשעתו שהחלטת הוועדה למנות אותי תובא לאישור הממשלה, והיום אני שמח לעמוד בראש ארגון כל-כך מצליח. העבודה עם השר לשעבר לפיד  הייתה מצוינת, ובהמשך מונה השר משה כחלון, שהעבודה מולו מעולה".

במה אתה הכי גאה? מה ההישג שילווה את הפרישה שלך?

"אפשר להציג כל-כך הרבה הישגים של הרשות בקדנציה הנוכחית שקשה לי לבחור. הציבור הוא זה שאמור לשפוט. המערכת עובדת בצורה יעילה יותר, היא גאה, עברנו את יעדי הגבייה שלנו בגדול כל שנה, הכנסנו הרבה מאוד טכנולוגיות לשירות רשות המסים, אנחנו מגיעים למקומות שמזמן לא הגענו אליהם, אנחנו בשיתופי פעולה בעולם, אנחנו מקדמים את מדיניות הממשלה בצורה הטובה ביותר, והעובדים שמחים לבוא למקום עבודתם וגאים בעבודתם".

הסטארט-אפים הישראליים שנמכרו, סידרו לך קדנציה מצוינת - לך ולשר האוצר כחלון. עסקאות מובילאי וכתר, למשל, הובילו לזה שעברתם את יעדי הגבייה בשנתיים האחרונות. מה יקרה כשהמזל ייגמר?

"חלק מהתוספות על גבייה לא מתוכננת ברשות המסים באמת נובעות מאקזיטים, בעיקר בתחום ההיי-טק, כמו מובילאיי-אינטל, עסקת כתר ומכירת הזכויות במאגרי הגז; אבל זה מסביר רק חלק מעודפי המסים ביחס לאומדנים. האומדנים שקיבלנו הם אומדנים גבוהים, והמידע בהם חייב את כל עובדי רשות המסים לעבוד בצורה אינטנסיבית כדי להגיע ליעדים.

"שיפרנו את תהליכי העבודה בצורה משמעותית. הכנסנו טכנולוגיות והתייעלנו בהרבה מאוד מהפעילויות שלנו, כדי להגיע ליעדים המאוד-שאפתנים שהאוצר שם בפנינו, והיה לנו בעבר גם את נוהל גילוי מרצון (נוהל במסגרתו נישום חושף בפני הרשות את הונו הבלתי-מדווח, מבלי להסתכן בהליך פלילי - א' ל"ו). הוראת השעה של הנוהל נגמרה בסוף 2016, ואנחנו נמצאים בדיאלוג עם משרד המשפטים על-מנת שיאשר החלת נוהל חדש; וכאמור, אנחנו כל הזמן מגיעים למקומות שלא היינו בהם קודם, וגובים את המס שהוסתר שם".

טלטלה בשוק הנדל"ן

אחד "המקומות" שאליהם הגיעה רשות המסים תחת ניהולו של אשר, היא זירת הנדל"ן התוססת. אפשר לומר שהרשות "הסתערה" על הזירה הזאת בשנים האחרונות וחוללה בה טלטלה.

כפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס", לאחר החגים צפויה רשות המסים לשגר כ-20 אלף מכתבים לבעלי דירה שנייה, שהרשות חושדת כי אינם מדווחים לרשות על הכנסותיהם מהשכרתן. מדובר בגל נוסף של מכתבים שנשלחים לבעלי דירות בישראל, שהרשות מבקשת לברר אם הם מעלימים הכנסות ומס מדמי שכירות בגין דירותיהם. עד כה נשלחו מכתבים מרשות המסים רק לבעלי שלוש דירות ומעלה.

יצרתם בהלה של ממש, פחד, בקרב בעלי הדירות.

"אליי לא התקשר אף בעל דירה מבוהל, אבל כן שמנו לעצמנו כאחד מהיעדים לטפל בשוק הנדל"ן בכללותו, והשוק בהחלט מרגיש את זה - גם בעלי הדירות שמשכירים דירות למגורים ולא משלמים את המסים מרגישים זאת, גם מרובי-דירות שעושים מזה עסק וגם בהשכרה לטווח קצר, לנופש - בכל הזירות.

"אנחנו מבצעים כל הזמן הצלבות במאגרי המידע של רשות המסים, ומאתרים את בעלי הדירות. אחרי שסיימנו את הגל של בעלי 3 דירות ומעלה, ירדנו לרמה של אנשים שיש להם 2 דירות ומעלה.

"הנחת העבודה שלנו היא שבדירה אחת הם גרים, ובדירה השנייה שנמצאת באזורי ביקוש - כמו לדוגמה מרכז תל-אביב, הרצליה, רמת גן וכן הלאה - סביר להניח שדמי השכירות החודשיים גדולים מ-5,000 שקל - שזה סף הדיווח - ואנחנו עדיין לא רואים דיווחים מהם. לכן, אנחנו יוצאים ב-20 אלף מכתבים נוספים לבעלי 2 דירות, ונאתר את מעלימי המס ביניהם".

אשר אוהב לשלוח מכתבים לנישומים. עד היום, במסגרת המאבק הכללי של רשות המסים להרחיב את רשת המדווחים על הכנסותיהם, נשלחו כ-142 אלף מכתבים לאזרחים שלגביהם עלו "סימנים מחשידים", כי הם מעלימים הכנסות מרשות המסים, מתוכם כ-43 אלף מכתבים שנשלחו לבעלי 3 דירות ומעלה, שאינם מדווחים על הכנסות מהשכרתן.

מרבית הפניות הללו לנישומים נענו, ועד כה שולם מס כולל של 1.4 מיליארד שקל. מתוך סכום זה שילמו בעלי 3 דירות ומעלה מס בסכום של 495 מיליון שקל בגין העלמת הכנסותיהם משכירות.

לדברי אשר, "אם הייתי יכול, הייתי מוציא אינסוף מכתבים לנישומים, אבל אין לי מספיק משאבים. אז אנחנו שולחים מכתבים לפי גלים, כל פעם תופסים נושא, ומתלבשים על אותו נושא עד הסוף".

דיווח כללי שמחייב את כל הציבור לדווח על כל הכנסה ורכוש שיש לו, לא היה פותר לך את הבעיה? לא תצטרך לרדוף אחרי אף אחד באמצעות מכתבים.

"היקף המדווחים לרשות המס היום - אלה שחייבים לדווח - עומד על מיליון איש. דיווח כללי יוסיף לנו עוד 2.5 מיליון איש. מדובר בהיקף אדיר, שבכמות המשאבים שיש לרשות המסים היום, זה בלתי-אפשרי לעמוד בו. לכן, במקום לגשת לכולם על-מנת שבסופו של יום נגיע למעלימים, אנחנו עובדים בשיטה של סימנים מחשידים, קריטריונים, הצלבות מחשביות שמסמנות לנו את מי שעלול להיות בעייתי. זה הרבה יותר חכם.

"כך אנחנו ניגשים לכמויות שאנחנו יכולים לטפל בהן בצורה יותר ממוקדת. זה יותר יעיל, וגם התוצאות טובות. עד היום שלחנו 140 אלף מכתבים, וכתוצאה מזה פתחנו ל-45 אלף אנשים תיקי מס, והם מדווחים לרשות המסים - זה אומר הצלחה של 1 ל-3 - זו הצלחה מצוינת".

מה קרה ל-100 האלף האחרים?

"בדקנו אותם, וכנראה שלפי הדיווחים שלהם לא היה נדרש לפתוח להם תיקים. פגיעה של 1 ל-3 זה דבר יפה מאוד. זה ממוקד. המערכת סורקת את כל המיליונים ומציפה רק את אלה שמעוררים חשד להעלמות מס".

ומי שלא נמצא באף אחד מהמאגרים שלכם יכול להתחמק לנצח מתשלום מס?

"אם מישהו רשם בצורה פיקטיבית את הדירה על-שם הבן או הדוד או הסבתא, ולהם אין דירות נוספות, ולמעשה את שכר הדירה הוא לוקח לעצמו, והרישומים פיקטיביים ולא משקפים את הבעלות האמיתית - לא נוכל לראות את זה. בכל מקרה הדברים האלה ייעלמו מהרדאר.

"אולם, היום המכתבים שלנו יוצרים בקרב הציבור את ההבנה שלרשות המסים יש מידע מוקדם או נתון כזה או אחר לגבי אותו אדם שלא מדווח לרשות, לכן הם נזהרים שבעתיים; אז אני לא יודע אם יש בהלה או פאניקה, אבל אין ספק שיש סוג של חשש בקרב מקבלי המכתבים האלה.

"אנשים מבינים שצריך לגלות את ההכנסות שלהם סוף-סוף ואת כל הנכסים, כי מי שעוד לא קיבל מאתנו מכתב, יקבל בהמשך. המכתבים הבאים ייצאו אחרי החגים, ואנחנו נגיע לאט-לאט לכולם. אנשים מבינים את זה היום, ובעקבות החשיפה ב'גלובס' כבר באים לדווח לנו עוד לפני שהמכתב מגיע אליהם".

החשש של בעלי הדירות נובע, בין היתר, מהעובדה שהאכיפה בשוק הנדל"ן הובילה לגל מעצרים. במחצית השנייה של 2015 נעצרו עשרות בעלי דירות שהושכרו ללא דיווח לרשות המסים, ובהם אישה בת 68 שהעלימה הכנסות מ-6 דירות בבעלותה וזוג שכירים מיהוד, החשודים כי העלימו הכנסות מהשכרת 15 דירות שבבעלותם, בסך כ-3 מיליון שקל.

המעצרים נמשכו גם אשתקד וגם השנה, בעוצמה פחותה, ולאחרונה, בין היתר, נעצרו שני עובדי בנקים בירושלים בחשד להעלמת הכנסות משכירות - האחד בהיקף של כ-680 אלף שקל, והשני בהיקף של כ-2 מיליון שקל. מרבית העצורים נחשבים לאנשים נורמטיביים, ללא עבר פלילי. אל מול עשרות המעצרים, בלטה העובדה כי הוגשו מעט מאוד כתבי אישום נגד מעלימי הכנסות משכירות בשנים הללו.

לא הגזמתם קצת עם המעצרים, במיוחד אם לא יוגשו לבסוף כתבי אישום נגד מרבית העצורים. אי-אפשר להסתפק בחקירות ללא מעצר?

"לא הגזמנו עם המעצרים וגם לא סיימנו. יש הרבה תיקים שבהם סיימנו את החקירה, וכעת הפרקליטות שוקלת אם להגיש כתבי אישום, ויש עדיין חקירות שמתנהלות. עד שהתיקים הללו יגיעו לכתבי אישום, זה ייקח זמן. יש עוד כתבי אישום בקנה ועוד מכתבים בקנה".

ידה הארוכה של הרשות

עוד משהו שמשה אשר אוהב מלבד "המכתבים", אלה "הרשימות". בשנים האחרונות אוספת רשות המסים בקדחתנות רשימות של ישראלים, בעלי חשבונות בנק בחו"ל, מכל מקור אפשרי, ומנסה לאתר את מעלימי המס בקרבם. האחרונה שבהן היא "הרשימה הגרמנית" שנחשפה ב"גלובס" וכוללת פרטים בנוגע למאות חשבונות בנק של ישראלים בבנקים בגרמניה. רשימה זו מצטרפת לרשימת לקוחות בנק UBS-שווייץ שכבר הולידה מספר כתבי אישום, רשימת החשבונות הסודיים בבנק HSB-שווייץ ומסמכי פנמה.

"מיצינו את העבודה על רשימת UBS, ואנחנו קרובים למיצוי המידע ברשימת HSBC, וגם רשימת פנמה בעבודה. בנוגע לרשימה הגרמנית, אנחנו ממש בהתחלה של העבודה עליה. הרשימות הללו הן חלק בלתי נפרד מהמאבק שלנו בהון השחור", מבהיר אשר.

מאז שנכנסת לתפקיד דברת על עשרות מיליארדים של הון שחור ישראלי שמסתובב בחו"ל. מרגיש שצמצמת אותו?

"אנחנו הופכים כמעט כל אבן בכל ענף ומגיעים לציבורים ולאזורים שלא היינו בהם קודם.

"אם בעבר לא בדקנו באתרי הנדל"ן באינטרנט - 'בוקינג.קום' ו'אר.בי.אנד.בי' - את ההשכרות היומיות, השכרה לנופש והשכרה עסקית - היום אנחנו לגמרי שם.

"בשנה שנתיים האחרונות נכנסנו יותר לתחום הציי'נג'ים (חלפני כספים - א ' ל"ו), כי מסתבר ששם מופקדים הרבה מאוד צ'קים שחורים שלא נרשמים בספרי החשבונות.

"אם בעבר לא ידענו לגשת להון שחור שהוחבא בחו"ל, בחשבונות בנקים ובנכסים בחו"ל ובהשקעות בחו"ל, אז היום - לאור מהלך הגילוי מרצון שעשינו, הרשימות שהשגנו וחילופי המידע עם המדינות בעולם - אנחנו לגמרי שם. נכון שיש עוד הרבה הון שחור בחו"ל, אבל אנחנו מטפלים בזה במסגרת המשאבים שלנו ומרחיבים כל העת את הרשת ואת מי שנתפס בה".

מה זה "הרבה" הון שחור?

"הון שחור כשמו כן הוא, זה דבר שקשה למדוד אותו. אנחנו מעריכים שמדובר בעשרות מיליארדים, אבל יש מי שמעריך שמאות מיליארדים שקלים. כל מספר זוכה. אנחנו לגמרי על זה, ובאמצעים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר אנחנו מגיעים למקומות בהם מוחבא הכסף ומועלם המס. עכשיו הכול רץ בצורה דיגיטלית. הטכנולוגיה ברשות זה הסיפור" (ראו מסגרת).

חקיקה ודיגיטציה

מה הפרויקט הבא, עד הפרישה?

"יש הרבה דברים בקנה. אנחנו צריכים להשלים את התקנות של ה-CRA (תקנות שיאפשרו חילופי מידע עם מדינות אירופה - א' ל"ו), וזה נמצא בוועדת הכספים של הכנסת, שם אנחנו מאוד מקווים שהחקיקה תעבור בקרוב. מדובר בהחלפת אינפורמציה בינלאומית חשובה מאוד לרשויות המס.

"יש חקיקה נוספת שמחכה לאישור של הגבלת השימוש במזומן בישראל, בהתאם להמלצות ועדת לוקר, שנמצאת מזה למעלה משנה אצל ח"כ ניסן סלומיאנסקי (הבית היהודי), ואני מאוד מקווה שהוא יעלה את זה לדיונים עוד במושב הקרוב".

נראה שזה התמסמס.

"זה לא התמסמס. זה יעלה בקרוב".

הגם שמועד סיום הקדנציה שלו בפתח, אשר לא הוריד את הרגל מהגז. יומן הפגישות שלו עמוס, תוכניות החקיקה והיוזמות שהוא מתכוון לקדם בחודשים הקרובים מרובות, וסדר יום אופייני שלו מתחיל ב-8:00 בבוקר ומסתיים ב-21:00, ובמקרים רבים אף יותר מאוחר.

את שעות הפנאי המעטות שיש לו - בעיקר בסופי שבוע - הוא מבלה עם המשפחה וברכיבה על אופני שטח בהרים סביב מקום מגוריו - מבשרת ציון. לעיתים ניתן למצוא אותו גם באמצע ריצה בהרים, אבל במהלך השבוע כל כולו בענייני הרשות. "אין לי זמן לשום דבר אחר. יש הרבה מה לעשות ברשות. המון תכניות לקדם", הוא אומר.

ולא חסרות לו תכניות לחודשים הקרובים, ואפילו לשנים הקרובות. מלבד השלמת החקיקה, הוא ממשיך באכיפה, בגבייה ובכל הפרויקטים שהחלו ביתר שאת. "נוציא עוד גל של מכתבים, נטמיע את כל הפרויקטים של הדיגיטציה והאוטומציה של הרשות, נשלים את המהפכה התפיסתית. יש שגרת עבודה. אני ממשיך בבניית האסטרטגיה של הרשות לשנים הקרובות", הוא אומר.

הקדנציה שלך מאופיינת בהגברת האכיפה וההרתעה, ריבוי מעצרים ופשיטות בעסקים בשטח. אתה רוצה שיפחדו מרשות המסים? כמו מה-IRS בארה"ב?

"אזרחים נורמטיביים ובעלי עסקים נורמטיביים לא צריכים לפחד מרשות המסים. עבריינים שלא רושמים את ההכנסות שלהם כמו שצריך, ומעלימים מסים - שיפחדו שרשות המסים תגיע אליהם. והיא תגיע".

מה המסר שרצית להעביר לציבור הישראלי בשנים שאתה עומד בראש המערכת?

"שגביית מס אמת היא אינטרס של כל אזרח במדינה, לא רק של רשות המסים. עם גביית מס נכונה ואמיתית, ניתן לשפר את רמת החיים של כולנו במדינה, לפתח את המשק ולדאוג למדינת רווחה חברתית מהטובות שאפשר. אנחנו ברשות המסים רואה את עבודתנו כשליחות לאומית מהמדרגה הראשונה ואנחנו מרגישים שאנחנו תורמים בצורה משמעותית ביותר לחוסן הכלכלי של המדינה "אם כולם ישלמו מסים כמו שצריך על-פי החוק, ניתן יהיה להוריד מסים לכל המדינה".

נודע ל"גלובס" שגורמים באוצר ביקשו ממך להאריך את הקדנציה שלך בעוד שנה. אתה נשאר?

"היו דיבורים על כך, אבל אני מקווה שההחלפה שלי תהיה בזמן, במארס 2018, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה - שתוקם ועדת איתור, תבחר את המחליף ואני אעביר אליו את השרביט".

אתה כבר מרגיש את הסוף?

"יש לי עוד חצי שנה. זה נותן המון זמן לעשייה".

יש תוכניות ליום שאחרי?

"יש לי תקופה צינון של שנה שבמסגרתה לא אוכל לייצג מול רשות המסים וגם לא לייעץ בנושאים שנגעתי בהם. אני לא מדבר עם אף אחד עד מארס 2018 - רק אז אוכל לדבר על מה אעשה בעתיד".

רשות המסים והמהפכה הדיגיטלית: "הטכנולוגיה 'עובדת חזק'. הכול בלחיצת כפתור"

אחד הדברים שמנהל רשות המסים, משה אשר, רוצה לדבר עליהם בהרחבה הוא המהפכה "הדיגיטלית והטכנולוגית" שעברה רשות המסים, כלשונו. לדבריו, "הטכנולוגיה 'עובדת חזק' היום בשירות הרשות לצמצום ההון השחור ולייעול הליכי הגבייה והשירות לאזרח".

אחד הפרויקטים שכדאי לשים אליהם לב במיוחד, הוא הטמעת מערכת ה-BI (ה-Business Intelligence) החדשה שחלקה כבר פועלת וחלקה עדיין בבנייה. "לכל מערך מס אנחנו בונים מערכת ניהול סיכונים, מערכת BI המאפשרת לבחור תיקים בצורה יעילה יותר לצורך שומה או חקירות", מתאר אשר. "המערכת מבוססת על כל מיני פרמטרים וחיתוכים והיא מותאמת להצליב מיליוני מידעים בזמן קצר. בכמה הקלדות מחשב פשוטות אפשר לנתר ולהציף למעלה את כל התיקים שלא משלמים ולחשב בדיוק את המס החסר, שבמקרים שכבר ביצענו בדיקות בהם, הגיע לעשרות מיליונים, בתוך דקות".

תחום נוסף שבו המערכת כבר עובדת הוא תחום החשבוניות הפיקטיביות. "חלק מההון השחור מצוי בחשבונות הבנק הפיקטיביים ובחברות קש שמוציאות חשבוניות פיקטיביות - שם מדובר בלא מעט עברייני מס, לפעמים קבוצות או כנופיות של עברייני מס המפיצות חשבוניות פיקטיביות לעסקים", מסביר אשר.

"בשנתיים האחרונות מצאנו דרך לאתר בהצלבות מחשביות חכמות, עם סימנים מחשידים, את אותן חברות שבאמצעותן מפיצים את החשבוניות הפיקטיביות ולסגור את החברות האלה. זו בעיה שאפשר למדוד אותה בעשרות מיליארדי שקלים בשנה. סגרנו כ-1,700 חברות כאלה ויש לנו עוד כ-200 חברות בבדיקה בצנרת, על-פי סימנים מחשידים, וגם אותן כנראה נסגור בקרוב".

במקביל לפעולות שתיאר אשר, עברה הרשות לדיווחים מקוונים בכלל מערכי המס, פרויקט "שער עולמי" של המכס עתיד להיכנס לתוקף בינואר 2018, וכמות הנישומים המדווחים באמצעים מקוונים לרשות גדלה כל הזמן - ובמקביל נוספו גם כלי אכיפה לרשות הודות לטכנולוגיה. "היום אני יכול להטיל עיקול על חשבונות בנק באופן מקוון. בעבר היית צריך לעשות הכול בצורה ידנית ולשלוח את הצו בדואר לבנקים, אבל היום כאשר בן-אדם הוא סרבן-תשלום, אנחנו מעקלים את חשבונות הבנקים בצורה מקוונת. הכול קורה היום בלחיצת כפתור".

סוכריות לבעלי ההון: ביקורת באוצר על הטבת המס שניתנה לבעלי חברות ארנק, שהביאה לחלוקת דיבידנדים ב-40 מיליארד שקל

דיבידנדים בהיקף כולל של למעלה מ-40 מיליארד שקל נמשכו מתחילת השנה מחברות ארנק והועברו לחשבונות פרטיים תוך ניצול הטבת המס שהעניקה רשות המסים, כך על-פי הערכות באוצר. לפי הוראת שעה שפגה במוצאי יום הכיפורים, יכלו בעלי השליטה בחברות הארנק למשוך דיבידנדים מהחברות במיסוי מופחת של 25%, לעומת המיסוי הרגיל של 33% (כולל 3% מס יסף).

חברת ארנק היא חברה שהקים יחיד לצורך תשלום מס מופחת כדי לא להיות ממוסה כשכיר. בדרך-כלל מדובר באנשים המשתייכים לעשירונים העליונים, המרוויחים משכורת גבוהה בחברה ומעדיפים להמשיך לתת את שירותיהם לאותה חברה באמצעות חברה ולא כשכירים, כדי לחסוך במס.

באותן חברות ארנק הצטברו רווחים שלא חולקו. הוראת שעה בעניין - שנחקקה ביוזמת מנהל רשות המסים, משה אשר, ועל-פי סיכום עם לשכת רואי-חשבון, לשכת עורכי-הדין ולשכת יועצי המס - נכללה בחוק ההסדרים ואושרה בוועדת הכספים של הכנסת. בעת אישורה, העריכה רשות המסים כי ההיקף הכולל של משיכות הדיבידנדים יגיע ל-4 מיליארד שקל, אך אתמול התברר כי הסכום הסופי צפוי להיות גבוה כמעט פי 10 מהתחזית.

המשמעות היא כי הטבת המס לבעלי השליטה בחברות הארנק שניצלו את הוראת השעה, עשויה להגיע לסכום כולל של 3 מיליארד שקל, לעומת 300 מיליון בלבד לפי הצהרת רשות המסים בעת העברת הוראת השעה.

ברשות המסים טוענים בתגובה כי ללא הוראת השעה הכסף היה נשאר בחברות הארנק, כפי שהיה עד כה. מנהל רשות המסים, משה אשר, אמר ל"גלובס" בתגובה לטענות באוצר כי "המדינה זכתה למשהו שלא הייתה מקבלת, ולכן זו לא הטבה אלא תוספת להכנסות המדינה.

"הוראת השעה באה על רקע הנהלים החדשים של מיסוי חברות הארנק שהבהירו הרבה נושאים; וכך - גם האזרחים יוכלו ליהנות מהרווחים שהיו כלואים בחברות, וגם עשינו' restart' לחברות הארנק כך שהבעלים יודעים מעכשיו איך להתנהל בצורה ראויה".

כתוצאה מהמהלך נוצר עודף גבייה חד-פעמי משמעותי בספטמבר. מדובר בעודפים של 5.8 מיליארד שקל שכבר נמצאים בקופת האוצר, אולם באוצר מעריכים כי עם קבלת כל הדיווחים למס הכנסה יחצו הכנסות המדינה החד-פעמיות את רף ה-10 מיליארד שקל.

עודפי המס יסייעו למשרד האוצר לממן בטווח הקצר את ההתחייבויות לנכים בשנה הקרובה. מדובר בחדשות טובות גם על רקע העובדה שגוף ביטחוני שהיה אמור להעביר אף הוא מיליארדי שקלים לקופת המדינה, נמנע מלעשות זאת כרגע בשל קשיים משפטיים, כפי שנחשף אמש ב"גלובס".

"הטבה גדולה מדי"

מדוע, אם כן, זוכה המהלך לביקורת חריפה באוצר? ראשית בשל החשש שהעודף העצום יגרור לחצים מצד הדרג הפוליטי, ובעיקר מצד שרים שיבקשו להשתמש בעודפים לקידום מטרות פוליטיות, וזאת בעיתוי אומלל מבחינת האוצר - ערב ההחלטה הצפויה בממשלה על חלוקת הרזרבה לתקציב.

שנית, עודפי הגבייה העצומים מגלמים הטבת מס משמעותית לבעלי חברות הארנק, שבדרך-כלל משתייכים לאלפיון העליון. באוצר טוענים כי הטבת המס שניתנה להם באמצעות הפחתת המס על הדיבידנד הייתה גדולה מדי, ובכל מקרה שונה באופן מהותי מההערכות בהם נקבה רשות המסים בעת הכנת התקציב.

עו"ד ורו"ח יום טוב אבדי, ראש קבוצת המיסוי הישראלי במשרד פרל-כהן, אמר כי "ההנחה היא שזו טיפה בים, ויש עדיין כספים רבים שלא חולקו. אנשים יושבים על הגדר ומחכים ל'מבצע' הבא של מס הכנסה. 'מבצעים' כאלה אנחנו רואים אחת לכמה שנים, והם קורים בדרך-כלל בשנים שיש בהן בור תקציבי או במקרים של חקיקה שמשנה סדרי עולם, כמו החקיקה החדשה בחוק ההסדרים האחרון נגד חברות הארנק, שבצדה דואגים לחלק גם 'סוכריות' לבעלי ההון". 

כשמשה פגש את משה: "הרשות תומכת בשר כחלון בכל העניינים"

כשמשה אשר נשאל על העבודה מול שר האוצר, משה כחלון, מגלה מנהל רשות המסים ממלכתיות יתרה ולויאליות מוחלטת. "העבודה עם שר האוצר מצוינת. יש בינינו קשר שוטף, מקצועי וענייני, קשר טלפוני יום-יומי כמעט. אנחנו רואים את רוב הדברים עין בעין, והוא מעורה בפעילות רשות המסים ומרוצה מהתוצאות", אומר אשר.

גורמים העובדים עם השניים מאשרים שכך אכן המצב. מנהל רשות המסים מרוצה. והשר מרוצה. ולא בכדי. השר קיבל ומקבל גיבוי מלא מאשר לכל היוזמות שהוא מקדם. "אנחנו בהחלט תומכים בכל היוזמות של השר להפחתת המיסוי, ובין היתר בתוכנית 'נטו משפחה' ובתוכניות נוספות. היוזמות הללו ברוכות", אומר אשר.

הבעת תמיכה גם בחוק מס דירה שלישית. מה דעתך על החלטת בג"ץ לפסול אותו?

"אנחנו במדינה דמוקרטית ואנחנו מקבלים את הכרעות בג"ץ. ברגע שהוחלט שהחקיקה הזאת חוזרת לדיון בוועדת כספים, אז אנחנו יחד עם האוצר, ובהנחיית שר האוצר, נערכים לחקיקה מחודשת".

מה תעדיף - שהחוק יעבור או יבוטל?

"לפי החלטת הממשלה, שר האוצר והכנסת - זה החוק. יש בקשות של ח"כים מימין ומשמאל לבצע אי-אילו התאמות בנוסח שעבר, ואנחנו נצטרך לדון בכך בוועדת הכספים - ובסוף תתקבל החלטה".

בחוק הזה שוב משתמשים בכלי המס כדי לנסות להביא לשינויים בשוק. זה הכלי הנכון?

"זה אחד מהכלים שעומדים לרשות הממשלה על-מנת לייצר מוטיבציה מסוימת בקרב מרובי הדירות שיימכרו את הדירה שלהם. מדובר במהלך משולב שבסופו של יום מתמרץ את בעל מרובה הדירות למכור דירות לשוק.

"אפשר תמיד לחשוב על מודלים נוספים, אבל זה המודל שקבע השר - ואנחנו, רשות המסים, תמיד מאחורי השר כחלון, בעניין הזה ובכל העניינים".

משה אשר

גיל: 52

נשוי: לסיגל, מנהלת כספים, ואב לנועה ואיתי

מגורים: מבשרת ירושלים

ותק ברשות המסים: 26 שנים

תפקיד: מנהל רשות המסים ממארס 2013

תפקידים קודמים: המשנה מנהל רשות המסים, פשמ"ג, מנהל אגף בכיר בחטיבה המקצועית ויועץ למנהלי רשות המסים

תחביב: רכיבה על אופני שטח

השכלה: תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות באוניברסיטת תל-אביב; תואר ראשון ושני במשפטים בתל-אביב; תואר שני במינהל עסקים של המרכז הבינתחומי בהרצליה