נדחתה עתירת אט"ד נגד מתן היתרי בנייה לפרויקט באכזיב

ביהמ"ש דחה את בקשת עמותת אדם טבע ודין למנוע הוצאת היתרי בנייה נוספים לפרויקט הבנייה ליד חוף אכזיב בנהריה ■ אדם טבע ודין: "הפסיקה מעודדת מתן היתרים לא חוקיים; שוקלים לערער לעליון"

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את עתירת עמותת אדם טבע ודין שהוגשה כנגד מתן היתרים בפרויקט אכזיב בנהריה. במאי 2017 הגישה העמותה עתירה נגד וועדת הערר מחוז צפון, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה נהריה, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, והחברות היזמיות: אלקטרה השקעות וצמח המרמן. בעתירה טענה אדם טבע ודין כי היתרי הבנייה הראשונים שניתנו סותרים את נספח הבינוי של התוכנית ועל כן אינם תקפים, ודרשה שלא להנפיק היתרי בנייה נוספים לפרויקט.

כזכור בצפון נהריה, סמוך לחוף הים ולגן הלאומי אכזיב, מצויה חטיבת קרקע בת 300 דונם, שיעודה בעבר היה לתעשייה. בשנות ה-90 אושרה תוכנית שיזמה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה נהריה המשנה את יעוד הקרקע מתעשייה לתיירות, נופש ומגורים. לאחר אישור התוכנית ואישור נספח בינוי המהווה חלק ממנה בשנת 2011, החליפה הבעלות בקרקע ידיים מספר פעמים עד שהחברות אלקטרה וצמח המרמן ביקשו לממש את התוכנית והגישו בקשה לקבל היתרי בנייה. בסך הכל אמורה התוכנית לכלול הקמת 820 יחידות דיור ו-750 חדרי מלון במרחק של כ-100-150 מטר מחוף הים. התכנית אושרה בשנת 1994, 10 שנים לפני שנחקק החוק לשמירת הסביבה החופית, האוסר על בנייה למגורים במרחק 300 מטר מהים. לאחר קבלת היתרי הבנייה, הגישה אדם טבע ודין עתירה בה טענה כי היתרי הבנייה שהונפקו סוטים מהתוכנית, בין היתר בכך שהם יוצרים מעין חומה מול הים כדי לאפשר ליזמים למכור יותר דירות עם נוף לים. בנוסף טענה העמותה כי אין להנפיק לפרויקט היתרי בנייה נוספים.

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה השופט רון סוקול לא דן בגופן של הטענות, אך דחה את העתירה לאחר שקבע כי חלפו חודשים ארוכים מאז ניתנו ההיתרים, ובינתיים היזמים הסתמכו עליהם, החלו בבניית הבניינים, ואף מכרו דירות בפרויקט. עוד קבע סוקול כי ההחלטות באשר לבינוי ולהיתרי הבנייה ניתנו על ידי הגורמים המקצועיים, לרבות על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה וכי לבית המשפט אין כוונה להתערב בהן. "הפנייה לוועדת הערר ולאחר מכן לבית המשפט נעשו בשיהוי עצום, לאחר שהחלה הבנייה" נכתב בפסק הדין. "העמותה ידעה והיתה צריכה לדעת על מתן היתרי הבנייה במועד נתינתם".

יחד עם ההחלטה לדחות את העתירה, קבע סוקול כי היתרי הבנייה הבאים שיוצאו בפרויקט יועברו גם לעיון אדם טבע ודין, כך שנגד היתרי בנייה אלה תוכל העמותה לערור, בלי שניתן יהיה לטעון נגדה טענת

מאדם טבע ודין נמסר כי העמותה שוקלת לערער על פסק הדין לבית המשפט העליון, מאחר והיתרי בנייה אינם מסמך שמתפרסם באופן פומבי, ועל כן יש לבדוק אותם באופן מקצועי. לפיכך טוענים בעמותה כי הפסיקה הנוכחית עלולה לעודד מתן היתרים לא חוקיים, ולפגוע ביכולת לאכוף את החוק נגד נותני ומקבלי היתרים כאלה.

את היזמים בפרויקט מייצגים עורכי הדין שמואל שוב, הילה לביא ואורלי סמולרז ממשרד שוב ושות'.